Senie kristietības simboli

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Viena no būtiskākajām misticisma doktrīnām pau­da uzskatu, ka reiz pienāks laiks, kad visu pasauli pamazām pārņems garīga apskaidrība, un ļaudis pret kristietību izjutīs visdziļāko cieņu.

Kā var spriest pēc tirgoņu emblēmām, šī pārliecība pausta jau kopš 1 301. gada. Visbiežāk šo ideju izteica pārkrustots ap­lis (zemeslode), vēlākajos gadsimtos — arī šī simbola visdažādākās variācijas.

107. zīmējumā mēs redzam apli, kas apvienots ar svečturi. Līdzīga ideja izteikta arī nākamajā emblēmā (108. zīm.), kurā sazarots krusts pārklāj visu apli, t.i., zemeslodi.

Nākamajos attēlos aplis ir apvienots ar jau iepriekš minētajiem simboliem — Jēzus Kristus iniciāļiem (1 09. zīm.), Liliju (110. zīm.), Pusmēnesi (111., 112. zīm.), Kalniem (114.–11 6. zīm.). Rūpīgāk ieskatoties 113. zīmējumā, var sazīmēt divu burtu — A un V kombināciju, kas bieži vien nozīmēja Ave (no latīņu valodas: «Sveiks!»).

Ir pieņēmums, ka šī emblēma varētu būt nozīmējusi Ave Millenarium, kas senos laikos izteica to pašu, ko pazīstamā frāze: «Lai nāk Tava Valstība!». Burts M tirgoņu emblēmās ir reģistrēts jau 1296. gadā. Tāpat kā citi iniciāļi un simboli, arī tas zīmotnēs parādās visdažādākajās variācijās, piemēram, kalna virsotnē (11 7. zīm.) utt.

Savdabīgs šī burta atveids re­dzams 11 8.-119. attēlā, kur it kā vienā rokas vilcienā uzzīmēts krusts, aplis un burts M. Savukārt 120. zī­mējumā visaptverošās Dieva valstības ideju pauž Gaismas krusts, kas stiepjas gan virs, gan zem ze­meslodi simbolizējošā apļa. Aplī ietvertais R burts simbolizēja Atdzimšanu (latīņu vai. regeneratio).

Neatslābstošo pārliecību, ka reiz kristietības idejas gūs uzvaru pār pasaulē valdošo ļaunumu, pauž 121. zīmējumā attēlotais karogs ar krustu.

Vēl viena emblēmu sērija (122.-127. zīm.) īpaši uzsver Jēzus Kristus kā Pestītāja lomu. Tiek uzskatīts, ka iniciāļi I un R, kas šajās zīmotnēs attēloti apvie­nojumā ar jau pazīstamajām zīmēm — krustu, lilijas ziedu u.c, ir latīņu valodas vārdu lesus Redemptor (Jēzus Pestītājs) pirmie burti.

1524. gadā Eiropā uzliesmoja Zemnieku karš. Lai cīnītos pret feodālajiem apspiedējiem, ticīgie zem­niecības pārstāvji apvienojās reliģiskā organizācijā Evangelical Christian Brotherhood. Viņu «statūti» bija likumu krājums Twelve Articles, kurā apkopoja liku­mus, kas būtu jāievēro ikvienam cilvēkam, kā arī no­sodīja tālaika sabiedrībā pastāvošo morāli.

Tomass Muncers (Thomas Munzer) nodibināja slepenu bied­rību ALLSTATT un iekārtoja īpašu spiestuvi, lai izpla­tītu savas idejas. Cits grupējums, kas feodālajā iekārtā centās izplatīt kristietības idejas, bija entuziastu pul­ciņš, kas no visas Eiropas savācās Minstere (Vācijā) un pasludināja to par jauno Jeruzalemi.

Abu šo «Kristus kareivju armiju» centieni izpaudās arī tālaika tirgoņu emblēmās. Tā, piemēram, vienā no izplatītākajām zīmotnēm bija attēlotas divas plaukstas, kas sadevušās rokasspiedienā (128. zīm.), tādējādi akcentējot šo cilvēku ciešo vienotību.

Citā variantā tās papildināja arī krusts un sirds (129. zīm.), daiļrunīgi ilustrējot garī­gos un tikumiskos pamatus, uz kuriem balstījās šī savienība.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu