«Kultūras Forums» jautā filmas «Filozofs izbēdzis» režisoram Uldim Tīronam: Anda Buševica: — Skaidrs, ka par to, par ko nav iespējams runāt, vajadzētu klusēt.
Domāt tālāk tagad ir jūsu problēma
Bet kāpēc par to ir jāuzņem filma?
Uldis Tīrons: — Vai sākumam mēs gadījumā nevarētu mēģināt izvairīties sākt apgalvojumus ar «Skaidrs, ka…»? Un vai jūsu jautājums būtu jāsaprot tā, ka labāk būtu paklusēt? Lasot «Traktātu» (Ludviga Vitgenšteina «Loģiski filozofiskais traktāts» — red.), manuprāt, var pārliecināties, ka jūsu atstāstītais Vitgenšteina izteikums nav jāsaprot kā mūka solījums klusēt par «lielajiem jautājumiem».
Dievišķais Ludvigs pats jau arī ne sevišķi daudz klusēja. Drīzāk runa ir par to, ka runājot jāiezīmē tā robežas, par ko nevar jēdzīgi runāt. Tieši tāpat rīkojās visi daudzmaz sakarīgi filozofi. Tā kā nesaprotu, ko nozīmē jūsu lietotais «tos», tad nevaru arī atbildēt uz jautājumu, kāpēc par «to» būtu jāuzņem filma.
— Vai tā ir dokumentāla filma? Drīzāk rodas iespaids, ka filmas veidotāji tīši inscenējuši situācijas, lai tas mazumiņš, kas līdz šim droši bija zināms par Aleksandru Pjatigorski, kļūtu neskaidrs vai maznozīmīgs.
— Uz jautājumu, vai tā ir dokumentāla filma, atbildēt iespējams, ja ir zināms, kas ir dokumentāla filma. Ja jūs runājat par «dokumenta» pretstatu «inscenējumam», tad jebkuru sarunu, kurā kāds iesaistās apzināti, var uzskatīt par inscenējumu. Ja jūs man uzdodat jautājumu un es atbildu, tad jūs ko — inscenējat manu atbildi?
Bet visvairāk mani sajūsmina jūsu «mazumiņš, kas līdz šim droši bija zināms par Aleksandru Pjatigorski». Sakiet, lūdzu, kam droši zināms? Kaimiņu sētas Petjam? Vai kādam sunim? Nu kam? Kādam neizglītotam inteliģentam? Un kas tieši zināms? Biogrāfija?
Bet jūs precīzi uzķērāt, ka filmas «veidotāji» ir tīšām kaut ko darījuši, lai kaut kas kļūtu «neskaidrs vai maznozīmīgs». Vai drīkstu tagad lūgt padomāt, kas?
— No kurienes tad īsti, kā ziņo filmas nosaukums, filozofs ir izbēdzis? Un kurp viņam vispār jābēg?
— Ja es jums parādītu vietu, no kurienes filozofs izbēdzis, ceru, ka viņš jau būtu izbēdzis arī no mana norādījuma. Zināt, tagad domāt tālāk jau vairs nav mana problēma, bet jūsējā.