FIA: fotoradarus nevar izmantot pelnīšanai (13)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

30. un 31. oktobrī Latviju apmeklēja Starptautiskās automobiļu federācijas (FIA) 1. reģiona prezidents Verners Krauss (Werner Kraus) un 1. reģiona ģenerāldirektors Jakobs Bangsgārds (Jacob Bangsgaard).

FIA 1. reģions ir vadošā struktūra, kas apvieno 106 autoklubus un 36 miljonus to biedru Eiropā, Vidējos Austrumos un Āfrikā. Ņemot vērā plašo starptautisko redzējumu un vērtējumu, Autoklubs LAMB uzdeva jautājumus Jakobam Bangsgārdam par tēmām, kuras jau ilgstoši nodarbina autovadītāju prātus Latvijā, piemēram, fotoradaru izmantošana, augstie ikgadējie obligātie maksājumi un citas aktualitātes.

Kā jūs varētu aprakstīt automobiļu klubu jaunās iespējas un priekšrocības pēc iestāšanās Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA)?

Iestāšanās FIA nozīmē, ka esat daļa no 232 nacionālo autoklubu un tūrisma organizāciju tīkla 134 pasaules valstīs. Tas dod iespēju apgūt labāko citu klubu praksi, piemēram, tādās jomās kā klubu biedru pakalpojumi, klubu darbība, savstarpējā komunikācija vai pārvaldības pilnveidošana.

Pasaulē labi pazīstamais FIA nosaukums ļauj klubiem nacionālā līmenī demonstrēt, ka viņi ir daļa no plašā starptautiskā tīkla. Būt FIA biedram nozīmē arī saņemt atbalstu sadarbībai ar citiem klubiem vai gadījumiem, kad ir nepieciešamas jaunas zināšanas vai prakse konkrētu problēmu risināšanai, ar kurām klubi ikdienā var saskarties.

Ir dažādas vīzijas par turpmāko mobilitātes attīstību pilsētās. Daži cilvēki redz tās bez jebkādiem CO2 izmešiem, kur galvenie pārvietošanās līdzekļi ir velosipēdi, dažādi elektromobiļi, hibrīdi un sabiedriskais transports, cik vien «zaļš» iespējams. Citi vēlētos attīstīt pilsētu infrastruktūru, būvēt jaunus ceļus un stāvvietas privātajām automašīnām. Kādā nākotnes pilsētā jūs vēlētos dzīvot?

Pilsētu mobilitātes ilgtspējīgā attīstība nākotnē izraisa mums lielas bažas. Ir skaidrs, ka vēl ir daudz darāmā, lai uzlabotu drošību un vidi pilsētās. Un, ja jūs jautājat man, tad es personīgi gribētu dzīvot drošā un tīrā pilsētā.

Galvenā diskusija būs par to, kā to panākt un kā dažādie transporta veidi var strādāt kopā, lai nodrošinātu vislabākos mobilitātes risinājumus iedzīvotājiem. Es neticu, ka ilgtspējīgs risinājums būtu atrasts, izmantojot piekļuves ierobežojumus un naudas iekasēšanu, jo tas tikai padarītu ikviena cilvēka dzīvi pilsētā vēl sarežģītāku. Mums ir nepieciešams koncentrēties uz saprātīgo risinājumu attīstību, ņemot vērā individuālās pārvietošanās vajadzības ilgtspējīgā veidā.

Autovadītājiem gandrīz visā pasaulē ik gadu ir jāmaksā dažādi nodokļi un citi maksājumi. Kāds ir jūsu viedoklis par saiknēm starp iespējamo šo maksājumu pieaugumu un mobilitātes attīstību?

Pēc mūsu domām, autovadītājs jau tagad maksā daudz vairāk, nekā viņš izmanto no infrastruktūras. Tādēļ jebkādai diskusijai par turpmāko nodokļu piemērošanu un citu maksājumu iekasēšanu jābalstās tikai uz izmaksu neitrāliem risinājumiem, kad vienu nodokļu pieauguma gadījumā citi tiek samazināti. Valdības iekasēšanas institūciju darbs ir meklēt citus ieņēmumus krīzes laikā, un tam nav nekāda sakara ar mobilitātes uzlabošanu.

Vai, jūsuprāt, ātruma fiksēšanas fotokameru ieviešana ir tikai valsts institūciju jautājums vai privātajiem partneriem arī ir iespēja būt iesaistītiem?

Satiksmes noteikumu izpildes stiprināšana – tā ir skaidra drošības priekšrocība. Fotoradari var palīdzēt uzlabot drošību tādās vietās, kur notiek smagi ceļu satiksmes negadījumi vai kur īpaša uzmanība jāpievērš mazāk aizsargāto satiksmes dalībnieku aizsardzībai. Diemžēl dažas valstis to atkal redz tikai kā naudas iekasēšanas instrumentu un soda satiksmes dalībniekus pat par nelieliem pārkāpumiem.

Un tas šķiet diezgan negodīgi vietās, kur varas iestādes nesniedz pietiekamu informāciju par konkrētiem ātruma ierobežojumiem, kur vadītāji var tikt sodīti, pašiem nezinot par izdarīto pārkāpumu. Braukšanas ātruma ierobežojumi ir jāievēro, bet tiem jābūt skaidri pavēstītiem patērētājam ar ceļazīmju palīdzību.

Vai jūs ticat, ka «50by50» globālās degvielas ekonomijas iniciatīvas mērķi tiks sasniegti?

Padarīt transportu «zaļāku» parasti nozīmē padarīt šo transportu lētāku. Mēs atzinīgi vērtējam tehnoloģiskus risinājumus, kas var samazināt CO2 izmešu daudzumu, jo saņemsiet ne tikai tīrāku gaisu, bet arī zemākas degvielas izmaksas. Pamudinājums uz tīro un efektīvo transportu ir vienmēr apsveicams, tomēr mums nevajadzētu koncentrēties uz kādu konkrētu tehnoloģiju, bet vairāk - uz dažādu efektīvāko tehnoloģiju izmantošanu. Atdeve no ieguldījumiem automašīnas pircējam var būt diezgan ātra, ņemot vērā pašreizējās degvielas cenas.

Eiropas Komisijas ierosinātais mērķis līdz 2020.gadam panākt CO2 izmešu apjomu vieglajiem automobiļiem 95 g/km ir reāls, un mēs pilnībā atbalstām šo pieeju. Komisija uzskata, ka vidusmēra autoīpašnieks ietaupīs 340 eiro pirmajā ekspluatācijas gadā un 2904 līdz 3836 eiro (atkarībā no degvielas cenas) kopumā visā auto izmantošanas laikā, kuru rēķinām 13 gadus ilgu. Jo augstāka būs naftas cena, jo lielāki būs kopējie ietaupījumi.

Viens no nopietniem jautājumiem, par ko diskutē FIA, ir seniori kā autovadītāji. Kāds domā, ka seniori vada transportlīdzekli pat labāk nekā gados jaunākie cilvēki, citi domā, ka vecākie vadītāji provocē bīstamas situācijas uz ceļiem un viņu prasmes būtu jāpārbauda. Ko domājat par šādiem dažādiem viedokļiem?

Viena no galvenajām bažām ceļu satiksmes drošībā ir jaunie autovadītāji, un galvenokārt vīrieši. Mēs neuzskatām, ka vecākie vadītāji ir bīstamāki satiksmei, taču uzskatām, ka daudz ko var darīt, lai palīdzētu viņiem vairāk iemācīties izmantot automašīnu jaunās tehnoloģijas gan no drošības, gan no atbalsta viedokļa. Mēs visi varam gūt labumus no autovadītāju papildu apmācībām, domājot gan par drošību, gan ekonomisku braukšanu. Daudzi no mūsu klubiem ir iesaistīti šajos pasākumos.

Autokluba LAMB prezidents Juris Zvirbulis izteica patiesu gandarījumu par FIA viedokli dažādos Latvijas autovadītājiem svarīgos jautājumos, piemēram, vērtējot fotoradaru ieviešanas gaitu vai ikgadējos autovadītāju obligātos maksājumus. «Autoklubs LAMB jau ilgstoši pievērš gan amatpersonu, gan plašas autovadītāju saimes uzmanību dažādām, mūsuprāt, nesakārtotām problēmām. Vērtējot fotoradaru sāgu, esam uzsvēruši, ka tieši procentuālais 35% ieņēmumu maksājums privātajam partnerim ir nepareizs, jo orientēts uz peļņas gūšanu, nevis satiksmes drošības stiprināšanu. Tādēļ svarīgs mums ir FIA kā miljoniem biedru apvienojošas organizācijas viedoklis, kurš sakrīt ar mūsu domām un apliecina, ka šī naudas pelnīšanas kļūdainā prioritāte fotoradaru tematikā nav tikai Latvijas specifika, bet ar tādu problemātiku ir saskārušies arī autovadītāji citās valstīs, un autoklubu reakcija vienmēr bijusi vērsta pret fotoradaru pārvēršanu no satiksmes drošību stiprinoša aprīkojuma par naudas pelnīšanas mašīnu,» uzskata Autokluba LAMB prezidents Juris Zvirbulis.

Komentāri (13)CopyLinkedIn Draugiem X

Tēmas

Nepalaid garām!
Uz augšu