Augulis: jāizlīdzina sarpība starp nomaksātajiem nodokļiem un finansējumu ceļiem

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Edijs Pālens /LETA

Latvijā ir jāmazina starpība starp ceļu lietotāju nomaksātajiem nodokļiem un piešķirto finansējumu ceļu infrastruktūrai, šodien konferencē «Attīstība sākas ar ceļu» atzina satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).

Politiķis norādīja, ka ceļu lietotāju samaksātie nodokļi kopējā budžetā pārsniedz 500 miljonus eiro, taču no valsts budžeta finansējumu gan pašvaldību ceļu, gan valsts ceļu uzturēšanai un atjaunošanai ik gadu piešķir 190-200 miljonus eiro. «Tātad tikai 36% no tās naudas, ko samaksā ceļu lietotāji, ir novirzīta ceļu uzturēšanai un atjaunošanai,» secināja ministrs.

Ņemot vērā kvalitatīva ceļu tīkla nozīmi tautsaimniecības attīstībā, ministrs aicināja kopīgi strādāt pie esošā ceļu sakārtošanas modeļa izvērtēšanas un analīzes, kā arī stabila, prognozējama un ilgtspējīga ceļu finansējuma modeļa izstrādes. Tāpēc ir izveidota ekspertu grupa no ministriju, ceļu būvētāju, uzturētāju un sabiedrības pārstāvjiem, lai sniegtu precīzus un sociālekonomiskus argumentus, un tās pirmā tikšanās notiks 13.aprīlī.

Augulis atzina, ka pašreizējais valsts finansējums ilgstoši ir nepietiekams un visas vēlmes ceļu sakārtošanā nevar uzreiz realizēt. Valsts galveno autoceļu stāvoklis uzlabojas, un tas turpinās uzlaboties, īpaši ar Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu finansējumu. Pavisam nedaudz arī pakāpeniski uzlabojas reģionālo ceļu stāvoklis, kamēr vietējie ceļi kopumā ir sliktā vai pat ļoti sliktā situācijā, tie tehniski un morāli ir novecojuši.

«Pašlaik atlikto remontdarbu deficīts valsts autoceļu tīklā ir sasniedzis 4,5 miljardus eiro. Tomēr, ja domā ilgtermiņā un vēloties attīstīt reģionus, par finansējumu ir jācīnās. Jo aprēķini liecina, ka pašlaik sliktā valsts autoceļu stāvokļa dēļ sabiedrības zaudējumi, braucot pa asfaltētiem ceļiem, ir 800 miljoni eiro gadā,» informēja satiksmes ministrs.

Runājot par paredzēto finansējumu vietējo ceļu remontiem, ministrs norādīja, ka ir dažas pozitīvas tendences, jo, salīdzinot ar 2015.gadu, 2016.gadā tam atvēlētais finansējums dubultojies un veido septiņus miljonus, taču tas nav pietiekams, un tas būtu jāpalielina vairākas reizes.

Augulis arī piebilda, ka ceļu tīkls ir kā asinsrite valsts tautsaimniecībai - jo vairāk par to rūpēsimies, jo lielāka būs atdeve. «Ņemot vērā demogrāfisko situāciju valstī, katrs cilvēks pilsētā un laukos ir zelta vērtē. Tāpēc ir jāsekmē tās ērtības un iespējas Latvijā, kas nodrošina uzņēmējdarbībai un iedzīvotāju vajadzībām atbilstošu vidi, un viens no šiem elementiem ir labi autoceļi,» uzsvēra ministrs.

Nacionālajā attīstības plānā ir noteikti konkrēti rādītāji jeb sasniedzamie procenti ceļu infrastruktūras uzlabošanā, kas sekmētu valsts attīstību un pamatu ekonomiskajai izaugsmei, īpaši reģionos. Ministra ieskatā šie rādītāji ir labs atskaites punkts, kas palīdz definēt, kāpēc tieši tik finansējuma ieguldām ceļu infrastruktūrā vai kāpēc nosakām autoceļu finansēšanu par vienu no valdības prioritātēm.

Jau ziņots, ka finansējuma trūkums nedod iespēju īstenot visus nepieciešamos darbus, tāpēc kopējais valsts ceļu stāvoklis pasliktinās, piemēram, 2015.gadā no visiem valsts pārziņā esošajiem ceļiem 46% asfaltēto ceļu un 41,8% grants ceļu bija sliktā un ļoti sliktā stāvoklī, šodien konferencē «Attīstība sākas ar ceļu» norādīja VAS «Latvijas Valsts ceļi» (LVC) valdes priekšsēdētājs Jānis Lange.

Viņš atzina, ka kopš 2011.gada valsts budžets valsts ceļiem pamazām ir audzis, taču 2008.gada līmenis, kad ceļiem bija pieejams līdz šim maksimālais valsts budžeta finansējums - 234,6 miljoni eiro, joprojām nav sasniegts, lai arī iekšzemes kopprodukta (IKP) apjoms jau pērn pārsniedza 2008.gada līmeni.

Lange uzsvēra, ka pareizais plānošanas modelis būtu novērtēt autoceļu stāvokli, uzstādīt mērķi, kādam ceļu tīklam jābūt pēc zināma perioda, un īstenot programmas, kuras palīdz to sasniegt. Tomēr realitāte ir pretēja, jo pieejamais budžets nedod iespēju īstenot tādus darbu apjomus, lai autoceļu stāvoklis būtiski mainītos.

Jau ziņots, ka šodien notiek LVC rīkotā ceļu nozares ikgadējā konference un šogad tās nosaukums ir «Attīstība sākas ar ceļu». Konferencē uzstājas satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS), LVC valdes priekšsēdētājs Jānis Lange, biedrības «Latvijas ceļu būvētājs» priekšsēdētājs Andris Bērziņš un ekonomists Vjačeslavs Dombrovskis.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu