Rīgas būvvalde aizliegusi ekspluatēt vairāk nekā 100 iekšpagalmu stāvlaukumu

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Evija Trifanova / LETA

Pēdējā laikā galvaspilsētas centrā un tās tuvumā Rīgas būvvalde ir aizliegusi ekspluatēt vairāk nekā 100 iekšpagalmu stāvlaukumu, nosakot tiem līdz galējībām absurdas prasības, pavēstīja Nekustamo īpašumu projektu attīstītāju asociācijas (NĪPAA) valdes priekšsēdētājs Guntars Grīnvalds.

Viņš uzsvēra, ka šādu būvvaldes rīcību nevar uztvert citādāk kā mērķtiecīgu mēģinājumu iznīcināt iekšpagalmu stāvlaukumus, kavējot legālu uzņēmējdarbību un veicinot pelēkās ekonomikas attīstību valstī.

«Nav saprotams, kāpēc stāvlaukumu īpašniekiem, kuri jau gadu desmitiem izmanto teritoriju stāvvietu funkciju pildīšanai un to dara legāli, maksājot nodokļus, pēkšņi no jauna ir jāiziet saskaņošana būvvaldē, kas atsevišķos gadījumos sarežģītās procedūras dēļ pat pielīdzināma jaunas ēkas uzcelšanai. Turklāt, kāpēc uzreiz tiek piemērots bargākais sods - aizliegums darboties, kaut arī būvvalde varētu dot laiku saskaņojuma veikšanai, nepārtraucot darbību,» klāstīja Grīnvalds.

Pēc viņa teiktā, būvvaldes melnajā sarakstā esošās stāvvietas atrodas galvenokārt Rīgas centrā un tā tuvumā. Galvenie cietēji ir iedzīvotāji tāpēc, ka šāda masveida vēršanās pret iekšpagalmu stāvlaukumiem ietekmē ielu malās esošo pašvaldību stāvvietu noslogotību un autovadītāju ērtības novietot transportlīdzekli stāvēšanai, gan dienas laikā apmeklējot kādu galamērķi, gan apmeklējot dzīvesvietu.

«Kā atzīst eksperti, kopumā tiek apgrūtināta satiksmes plūsma Rīgā, radīti sastrēgumi un līdz ar to arī gaisa piesārņotība, kā arī palielināti draudi ceļu satiksmes drošībai. Turklāt ne mazāk svarīgs faktors ir ietekme uz Rīgas centrā esošo uzņēmējdarbību, jo stāvvietu trūkuma dēļ krītas vietējo apmeklētāju skaits mazajiem veikaliem, restorāniem, kafejnīcām, skaistumkopšanas saloniem un ārstniecības iestādēm, kas šos pakalpojumus izvēlas saņemt ārpus Rīgas centra,» skaidroja asociācijas vadītājs.

NĪPAA ieskatā būvvaldes prasības, kas tiek izvirzītas stāvlaukumu īpašniekiem, ir pārāk nesamērīgas un nostāda nevienlīdzīgā situācijā ar tiem stāvlaukumiem, kas darbojas nelegāli.

«Izrādās, ka laika un finanšu ziņā izdevīgāk ir būt nelikumīgai stāvvietai, jo pret to būvvalde nevēršas, nekā veikt uzņēmējdarbību likumīgi. Rīgas būvvalde ar represijām un drakoniskajiem nosacījumiem veicina pelēkā sektora attīstību un skaidras naudas apriti, par kuru netiek maksāti nodokļi valstij un kas neveicina ne valsts, ne galvaspilsētas ekonomiku,» sacīja Grīnvalds.

Viņš norādīja, ka stāvvietas, kuras līdz šim būvvalde iekļāvusi melnajā sarakstā un kurām tiek piemērota prasība par ekspluatācijas pārtraukšanu par patvaļīgu būvniecību, jau ilgstoši darbojas oficiāli, maksājot nodokļus valstij. Daļa no tām atrodas padomju laikos izbūvētās teritorijās, kas atrodas māju iekšpagalmos. Asociācijai nav skaidrs, kāpēc šādi stāvlaukumi, kas tostarp ir asfaltētas un labiekārtotas teritorijas, pēkšņi pēc daudziem gadiem izrādās nelikumīgi izbūvētas un pret tām tiek vērsts sods - aizliegums lietot.

«Situācija ir ļoti nopietna un prasa nekavējoties rīkoties, pretējā gadījumā būvvaldes visatļautība jau līdzinās sava veida bandītismam. Iekšpagalmu īpašniekiem tiek pārmestas neadekvātas lietas, piemēram, patvaļīga būvniecība, kas veikta pirms 20 un pat vairāk gadiem, un stāvvietas ekspluatācija. Par neatbilstošu automašīnu novietošanai tiek uzskatīts akmens šķembu segums, savukārt kā ļoti liela nepieciešamība tiek pieprasīts veikt puķu un krūmu stādījumus. Ja šādu iemeslu dēļ var slēgt 100 un vairāk stāvvietu, tad jājautā, kā vārdā tas tiek darīts un ko darīt māju iedzīvotājiem un autovadītājiem, kas līdz šim šajās autostāvvietās ir novietojuši savu transportlīdzekli,» pauda Grīnvalds.

NĪPAA tika dibināta 2005. gadā. Tā apvieno gan jaunu, gan jau esošo nekustamo īpašumu projektu attīstītājus, īpašumu iznomātājus un arī apsaimniekotājus.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu