Nolaists logs vai ieslēgts gaisa kondicionieris – kas tērē vairāk degvielas?

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Kopā ar autoķīmijas STP izplatītāju Getz Nordic pētām kā izdevīgāk tik pie svaiga gaisa automašīnā.

Vasarā nekas nelīdzinās braukšanai ar nolaistu logu, izkarinot tajā roku, ļaujot vējam to pacelt pretī saulainajām debesīm… vai arī nē?Kā būtu ar braukšanu ar logiem ciet, baudot inženiertehnikas brīnumainās iespējas un atvēsinoties dzestrā kondicioniera radītā gaisa plūsmā, asfaltam kūstot svelmē vien dažas pēdas zem jums? Siltajos mēnešos nav nekāds brīnums, ka rodas jautājums: «Kurš no šiem risinājumiem ietaupīs man vairāk naudas?Aizvērts logs un ieslēgts gaisa kondicionieris vai nolaists logs un izslēgts kondicionieris?»

Šī jautājuma izskatīšanā ir jāņem vērā divi galvenie faktori. Vispirms ir jāsaprot, kā jūsu automobilī strādā gaisa kompresors un cik daudz degvielas dzinējam papildus jāpatērē, lai to darbinātu. Otrais faktors ir tā saucamā gaisa pretestība. Tas ir spēks, kas jāpieliek automobilim vai jebkuram citam kustīgam objektam, lai pārvietotos cauri gaisam jebkādā ātrumā. Mūsdienīgākie automobiļi tiek veidoti diezgan aerodinamiski, ļaujot tiem braukt cauri gaisam ar minimālu pretestību.

Tomēr ar nolaistiem logiem gaiss iekļūst automobiļa iekšpusē tur, kur tas ar aizvērtu logu būtu pārslīdējis pāri, radot papildu pretestību. Iedomājieties izpletni! Kad izpletņlēcējs to atver, tas kā kupols aptver noteiktu daudzumu gaisa, izraisot milzīgu gaisa pretestību, kas ļauj samazināt izpletņlēcēja ātrumu tā, lai varētu droši piezemēties. Atšķirībā no izpletņa, jūs noteikti nevēlaties, lai jūsu automobilis radītu lielu pretestību, jo tas liek dzinējam darboties ar lielāku jaudu, saglabājot to pašu braukšanas ātrumu. Tātad, vai gaisa pretestība tiešām ietekmē automobiļa degvielas patēriņu vairāk nekā gaisa kondicionieris?

Kad lietot gaisa kondicionieri

Balstoties uz Automobiļu inženieru biedrības (AIB) veikto pētījumu, parasti mazāk degvielas tiek patērēts, braucot ar aizvērtiem logiem un ieslēgtu gaisa kondicionieri. Turpinājumā mēs vēl aprakstīsim situācijas, kad gaisa kondicionieris nav efektīvāks, bet vispirms palūkosimies uz AIB secinājumiem.

Foto: Publicitātes foto

AIB pētījums tika veikts auto ražotāja General Motors vēja tunelī un tuksneša trasē. Vēja tunelī vējš tika pūsts uz automobiļa priekšpusi un arī ar leņķi nedaudz no sāna, simulējot sānvēju. Tuksnesī tika ņemta vērā temperatūra un transportlīdzekļa ātrums. Testam tika izmantoti divi automobiļi, viens bija pilnizmēra krosovers ar 8,1 litra V-8 dzinēju, bet otrs bija pilnizmēra sedans, kas aprīkots ar 4,6 litru V-8 dzinēju. Kopumā abi pētījumi parādīja, ka braukšana ar atvērtiem logiem atstāj ievērojamu negatīvu iespaidu uz degvielas patēriņu – vairāk, nekā izmantojot automobiļa gaisa kondicionieri.

Sedanam braucot ar nolaistiem logiem, efektivitāte samazinājās par 20 procentiem, bet krosovera degvielas patēriņš samazinājās tikai par 8 procentiem. Šīs atšķirības ir svarīgs faktors, nosakot,cik lielā mērā atvērti logi ietekmēs tieši jūsu automobiļa degvielas patēriņa rādītājus. Pētījumā tika secināts – jo automobilis ir aerodinamiskāks, jo lielāku papildu pretestību rada tā logu atvēršana.

Braucot ar 90 kilometriem stundā lielu ātrumu ar nolaistiem logiem, degvielas patēriņš pieaug par 20 un vairāk procentiem. Tomēr arī gaisa kondicioniera darbība samazina dzinēja efektivitāti, jo tam ir jāpatērē par aptuveni 10 procentiem vairāk jaudas, darbinot gaisa kompresoru.

Tāpēc, braucot ar aptuveni 80 kilometriem stundā vai ātrāk, parasti labāks risinājums ir ieslēgt gaisa kondicionieri, bet kas notiek, kad jūs vienkārši nesteidzīgi braucat pa pilsētu? Turpiniet lasīt un uzziniet, kā jūs varat ietaupīt nedaudz degvielas īsos un nesteidzīgos braucienos!

Kad atvērt logus

Kad jūs braucat pa pilsētu ar nosacīti nelielu ātrumu, jūs patērēsiet mazāk degvielas, tieši izslēdzot gaisa kondicionieri un nolaižot logus. Braukt ar nolaistiem logiem nelielā ātrumā ir efektīvāk nekā ar logiem ciet un ieslēgtu gaisa kondicionieri, jo, braucot lēnāk, gaisa pretestība ir mazāka.

Palielinoties ātrumam, palielinās arī gaisa pretestība, kas automobilim jāpārvar. Taču gaisa pretestība nepalielinās lineāri, tā palielinās eksponenciāli. Piemēram, kad jūs braucat ar automobili ar ātrumu 110 kilometri stundā, gaisa pretestība ir četras reizes lielāka, nekā braucot ar ātrumu 55 kilometri stundā. Tātad, kaut arī transportlīdzekļa ātrums ir divreiz lielāks, gaisa pretestība ir četrkāršojusies.

Foto: Publicitātes foto

Ja meklējat vienkāršu risinājumu, kā aprēķināt, pie kāda ātruma labāk atvērt logu un izslēgt gaisa kondicionieri, eksperti lēš, ka slieksnim vajadzētu būt aptuveni 65 kilometri stundā. Kāpēc?Tāpēc, ka pie zemāka ātruma dzinējs darbojas ar mazāku jaudu, un tam būtu nepieciešams pielikt daudz lielākas pūles, darbinot papildu ierīces kā gaisa kompresoru. Dzinējam darbojoties ar lielāku ātrumu, tas jau rada pietiekoši daudz jaudas gan dzinējam, gan papildaprīkojumam.

Kaut arī esam apskatījuši abas iespējas– gan ar nolaistu logu, gan ieslēgtu gaisa kondicionieri, pastāv uzskats, ka jebkurā gadījumā labāk ir atvērt logu.

Ja jūs interesē dabas aizsardzība un jūs vēlaties samazināt savu degvielas patēriņu, vai jūs vienkārši vēlaties ietaupīt nedaudz naudas, retāk iebraucot degvielas uzpildes stacijās, izmantojiet abus šos paņēmienus gan atvērtu logu, gan gaisa kondicionieri. Ja zināsiet, kad lietot katru no šiem risinājumiem, ietaupīsiet nedaudz degvielas un nepārkarsīsiet, to darot. Un, ja kondicionieri negribas ieslēgt tikai tāpēc, ka no ventilācijas lūkām nāk slikta smaka, palīdzēs aerosols STP Air-Con Cleaner, kas savu darbu paveic nieka desmit minūtēs.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu