Tavs pārlūks ir novecojis, lūdzu atjauno to..
Sīkdatnes (cookies) mums sniedz iespēju uzlabot jūsu kā lietotāja ērtibas. Turpinot izmantot mūsu vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. VAIRĀK >

Tesla Roadster nebūt nav vienīgais elektroauto kosmosā

  • Raksts
  • Foto
Foto: NASA

Aizvadītajā otrdienā, 6.februārī, amerikāņu kompānija SpaceX veica pasaulē jaudīgākās nesējraķetes Falcon Heavy izmēģinājuma lidojumu, ar kuru pie viena kosmosā tika nogādāts kompānijas dibinātāja Elona Maska Tesla Roadster elektromobilis. Daudziem varētu šķist, ka šis ir pirmais auto, kas pametis mūsu planētu, tomēr tā nav, jo jau pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados uz Mēness varēja doties izbraucienā ar auto.

2018.gada 6.februāris vēsturē ieies kā diena, kad ceļojumā apkārt Saulei devās Tesla Motors ražots ķiršsarkans Roadster. Taču tas

nebūt nav pirmais braucamrīks, kas bijis pakļauts nežēlīgajam kosmosa vakuumam.

Jau 1971.gada 26.jūlijā Nacionālā aeronautikas un kosmosa aģentūra (NASA) Apollo 15 misijas ietvaros uz Mēnesi nogādāja Lunar Roving Vehicle (LRV) jeb, kā to dēvē citkārt, - Mēness bagiju.

FOTO: NASA

LRV uz Zemes dabīgā pavadoņa virsmas tika nogādāts ar nolaišanās moduli. To braukšanai sagatavoja Apollo 15 astronauti Deivids Skots un Džims Irvins, kuri tādējādi arī kļuva par pirmajiem cilvēkiem, kas ar auto braukuši ārpus mūsu planētas. Apollo 17 misijas komandierim Jūdžinam Sernanam, pēc kura neviens cilvēks uz Mēness vairs nav bijis, savukārt pieder neoficiālais ātruma rekords uz Mēness -

vienā no pēdējiem izpētes braucieniem viņš ar LRV attīstīja 11,2 jūdzes jeb 18,02 kilometrus stundā,

raksta Forbes.com.

Mēness bagijs bija svarīgs instruments, kas zinātniekiem palīdzēja aplūkot plašākas teritorijas, iegūt vairāk iežu paraugu un paveikt vairāk zinātniskus eksperimentus. Lai gan drošības apsvērumu dēļ astronautiem nebija ļauts attālināties vairāk kā aptuveni 6 jūdzes no nolaišanās moduļa, bez braucamā iegūto zināšanu par Zemes dabīgo pavadoni būtu krietni vien mazāk. Salīdzinājumam - Apollo 17 astronauti katrā no trim uz Mēness pavadītajām dienām nobrauca 11 - 21 kilometru, bet pirmie cilvēki uz Mēness, Apollo 11 misijas astronauti Nīls Ārmstrongs un Bazs Oldrins, nostaigāja vien nedaudz vairāk par kilometru.

FOTO: NASA

LRV izstrādē gūtās zināšanas NASA inženieriem noderēja Marsa pašgājēju robotu - Spirit, Opportunity un Curiosity - izstrādē, kā arī nākamās paaudzes kosmiskā transporta līdzekļa Space Exploration Vehicle (SEV) radīšanā. Šajā procesā piedalījies arī Apollo 17 misijas astronauts Harisons Šmits. Atšķirībā no Tesla Rodstera un LRV, kas ir vaļēji pārvietošanās līdzekļi un gaužām nepiemēroti ilgstošiem izbraucieniem, SEV būs slēgta tipa kabīne ar dušu un tualeti, bet tā 12 riteņi palīdzēs droši pārvietoties pa Mēnesi, Marsu vai pat lielu asteroīdu. Paredzēts, ka šis transporta līdzeklis

brauks ar aptuveni 10 kilometriem stundā un divas nedēļas garas misijas laikā varēs veikt 200 kilometrus.

LRVTesla Roadster
Ražotājs Boeing/NASA Tesla Motors
Palaists kosmosā 1971.gada 26.jūlijs 2018.gada 6.februāris
Nobraucamais attālums pēc uzlādes 92 km 640 km ar 80 kWh bateriju
Maksimālais ātrums 18 km/h ar Jūdžinu Sernanu pie stūres 201 km/h
Svars uz Zemes 210 kg 1304 kg
Svars uz Mēness 35 kg 217 kg
Cena 3,5 miljoni ASV dolāru Aptuveni 100 000 ASV dolāru
1 Komentārs