Kā rīkoties, iekļūstot CSNg valstīs, kas neietilpst Eiropas Ekonomikas zonā

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Caters News Agency

Iepriekšējo gadu pieredze rāda, ka svētku laikā daudzi Latvijas iedzīvotāji dodas brīvdienas pavadīt ārpus valsts robežām, turklāt dara to ar savu transportlīdzekli. «Ja Eiropas Ekonomikas zonas valstīs (turpmāk - EEZ), kas ir arī Latvija, OCTA sistēma ir līdzīga, tad, dodoties uz valstīm, kas neietilpst EEZ, svarīgi ievērot būtiskus, atšķirīgus aspektus, lai izvairītos no nevajadzīgām nepatikšanām svētku laikā un vēlāk - atgriežoties Latvijā,» stāsta Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (turpmāk - LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Pirmkārt, jāņem vērā, ka

valstīs, kas nav EEZ, bet ir Zaļās kartes sistēmas dalībvalstis, nedarbojas standarta OCTA polise.

Dodoties uz šīm valstīm*, ir nepieciešams Starptautiskais apdrošināšanas līgums jeb Zaļā karte, ko var iegādāties Latvijā, vai arī uz attiecīgās valsts robežas jāpērk vietējā apdrošināšana. Jāņem vērā, ka ārvalstīs jābūt līdzi izdrukātai OCTA polisei. Būtiski ir sekot līdzi apdrošināšanas līguma derīguma termiņam, jo dalība ceļu satiksmē ar neapdrošinātu transportlīdzekli tā īpašniekam var radīt nopietnus zaudējumus, gan tiekot ceļu policijas sodītam, gan CSNg gadījumā sedzot zaudējumus no savas kabatas.

Otrkārt, jāievēro konkrētās valsts tiesību normas attiecībā uz CSNg fiksēšanu un atlīdzības pieteikšanu. Ja Latvijas iedzīvotājs ir CSNg izraisītājs, tad par negadījumu pēc iespējas ātrāk ir jāpaziņo savam apdrošinātājam, kurš var pieprasīt sniegt papildu informāciju, paskaidrojumus par CSNg apstākļiem, kā arī prasīt uzrādīt bojāto auto. Īpaši svarīgi tas ir gadījumos, kad CSNg apstākļi tiek fiksēti ar saskaņoto paziņojumu, kas jāiesniedz savam apdrošinātājam 10 dienu laikā.

Treškārt, gadījumos, kad Latvijā reģistrēts transportlīdzeklis cietis CSNg, kas noticis kādā no Zaļās kartes sistēmas dalībvalstīm, un atbildīgs ir šajā valstī reģistrēts transportlīdzeklis, OCTA pieteikums ir iesniedzams vainīgās puses apdrošinātājam tikai un vienīgi tajā valstī, kur noticis negadījums. Tāpat jāņem vērā, ka termiņi prasības pieteikšanai var būt arī ļoti īsi. Piemēram, Baltkrievijā tās ir tikai 5 darba dienas pēc CSNg.

Ja pieteikums iesniegts pēc konkrētajā valstī noteiktā termiņa, atlīdzību transportlīdzekļa īpašnieks nesaņems.

Neskaidrību gadījumā pēc CSNg iespējams ar jautājumiem vērsties attiecīgās valsts Zaļās kartes birojā. To kontaktinformācija norādīta Zaļās kartes polises otrajā pusē.

Visbeidzot, jāievēro, ka apdrošināšanas atlīdzību limiti un OCTA segums valstīs, kas nav EEZ dalībvalstis, ir atšķirīgi. «Ja EEZ valstīs zaudējumu atlīdzību limiti ir vienoti, tad Zaļās kartes dalībvalstīs tie var būt ievērojami zemāki un var nesegt pilnīgi visus radušos zaudējumus,» informē J.Abāšins.

* Zaļo karti nepieciešams iegādāties, ja plāno ar transportlīdzekli doties uz Albāniju, Baltkrieviju, Bosniju un Hercegovinu, Irānu, Izraēlu, Krieviju, Maķedoniju, Melnkalni, Maroku, Moldovu, Tunisiju, Turciju, Ukrainu, Azerbaidžānu vai šķērsot kādu no šīm valstīm.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu