Jau drīz Latvijā būs vairāk automašīnu ar stūri labajā pusē: cik droši varēsim justies uz ceļa? (28)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: TVNET kolāža

Drīzumā uz Latvijas ceļiem arvien vairāk parādīsies automašīnas, kurām stūre atrodas labajā pusē. Šādas automašīnas pastāvīgi Latvijā varēs reģistrēt no 2018.gada 1.novembra. Tas nozīmē, ka cilvēki, kuri ir ar mieru vadīt Latvijā automašīnu, kurai stūre labajā pusē, varēs iegādāties auto lētāk. Satiksmes eksperts Pauls Timrots ir skeptisks – šāds solis var būt apdraudējums satiksmes drošībai.

Vērtējot izmaiņas, Timrots skaidroja, ka darīt kādas lietas citādi nekā ierasts, vienmēr ir bīstami – ļaudīm ir izveidojies pieradums, strādā instinkti, tas pats ātruma pārslēgs atrodas citā pusē nekā ierasts, bet stresa apstākļos vadītājs «var sākt meklēt kloķus pusē, kur to nav».

«Cilvēki teiks, ka var piešauties; protams, piešauties var, bet tas nekad nebūs viegli un vienkārši, var gadīties, ka cilvēks apjūk un paskatās ne uz to pusi un tā tālāk,» viņš sacīja un piebilda, ka vienlaikus nevajag ierobežot cilvēku tiesības pārvietoties.

Var sagaidīt vairāk negadījumu, kuros iesaistītas šādas automašīnas

Timrots norādīja, ka, zinot, cik cilvēku strādā Anglijā, lielai daļai no viņiem būs vēlme pārvietoties Latvijā ar to pašu mašīnu, ar kādu tas tiek darīts tur.

«Viena lieta ir, kad cilvēks vēlas iegādāties kādu vēsturisko Londonas taksi, lai ar to svētdienā pārvietotos, tas nav nekas. Bet, ja tā ir ikdiena, cilvēki teiks, ka ir piešāvušies, bet tik un tā būs kļūdas iespēja,» viņš akcentēja.

Pamatojot, kāpēc, braucot ar šādām automašīnām Latvijā, pastāv lielāka iespēja kļūdīties, līdz ar to izraisīt avāriju,

Timrots norādīja – šādā automašīnā viss ir jocīgi: pastāv daudz lielāka iespēja, ja priekšā negadījums, stūri paraut uz otru pusi, nepilnvērtīgi tiek redzētas tās automašīnas, kuras atrodas priekšā.

«Mātei bērns iebļausies, un viņa var sākotnēji paskatīties uz to pašu pusi, uz kuru skatās, braucot ar automašīnu, kurai stūre ir kreisajā pusē,» viņš uzsvēra.

Timrots gan uzsvēra – braukt ar auto, kuram stūre ir labajā pusē, ir katra brīva izvēle. Vienlaikus viņš teica, ka pastāv lielāks risks iekļūt avārijā un uz to ar laiku reaģēs apdrošinātāji – auto, kuriem stūre ir labajā pusē, apdrošināšana kļūs dārgāka.

Izmaksas auto pārveidei dažādas – detaļas var atrast «šrotā»

Atbildot uz jautājumu, vai ir informācija, cik varētu maksāt auto, kuriem stūre ir labajā pusē, pārveide – nepieciešami citi lukturi, citi spoguļi, kā arī kamera ar monitoru, Timrots norādīja, ka par to vēl ir pāragri runāt – zinot, ka cilvēki ir taupīgi, viņi lielāko daļu detaļu var atrast tā dēvētajos šrotos, kur tās ir krietni lētākas nekā citur.

Lukturus nepieciešams pārveidot, jo gaisma šādiem auto spīd citā leņķī, piemēram, ja automašīnā, kurām stūre ir kreisajā pusē, tālāk spīd gaismas, kuras ir labajā pusē, tad angļu auto tas ir otrādi.

Tāpat arī spoguļi ir citādi.

Automašīnas no Anglijas – krietni lētākas

Timrots, runājot par to, kādās cenās varētu tikt tirgotas, piemēram, lietotas automašīnas no Anglijas, norādīja, ka tirgus lielums nosaka cenu. Piemēram, lietotas automašīnas ar stūri labajā pusē nav tik pieprasītas.

Pašreizējās aplēses liecina, ka šādas automašīnas varētu būt pat divreiz lētākas nekā tās, kurām stūre ir kreisajā pusē. Tāpēc, ja cilvēks ir racionāls un taupīgs, viņš daudz biežāk var izvēlēties tieši spēkratu, kuram stūre ir labajā pusē.

Tiesa, taupība var novest pie tā, ka notiek avārija, jo, braucot Latvijā ar automašīnu, kurai stūre ir labajā pusē, cilvēkam vairāk ir jānovēršas – piemēram, veicot apdzīšanas manevru, nepieciešams ielūkoties monitorā, lai redzētu, vai manevrs ir iespējams.

Vienlaikus katra mazākā novēršanās nozīmē aptuveni desmit metrus ceļa, kuram cilvēks nepievērš uzmanību.

Par to, ka automašīnas, kurām stūre ir labajā pusē, tiešām ir lētākas, pārliecinājās arī portāls TVNET – piemēram, par 2005.gada «Audi A6» ar stūri labajā pusē kāds sludinājuma ievietotājs vēlas 2,4 tūkstošus eiro, bet citi par tādu pašu modeli ar tādu pašu izlaiduma gadu, bet stūri šeit tradicionālajā pusē vēlas no pieciem līdz teju sešiem tūkstošiem eiro.

Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotie un valdības apstiprinātie noteikumi paredz, ka tehnisko prasību kopumā būs jāietver – obligāta prasība uzstādīt labās puses kustībai paredzētus priekšējos (galvenos) lukturus, pakaļējo miglas lukturi/us, ārējos atpakaļskata spoguļus ar atbilstošu redzamību, kā arī transportlīdzeklim būs jābūt aprīkotam ar papildu netiešās redzamības sistēmu, kas nodrošinātu vadītājam brauktuves kreisās puses pārredzamību.

Valdībā apstiprinātie grozījumi noteikumos par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa paredz, ka transportlīdzeklim ar vadības ierīcēm labajā pusē, auto kreisajā pusē papildus jāuzstāda netiešās redzamības sistēma – spoguļu pāri, lai nodrošinātu vadītājam brauktuves kreisās puses pārredzamību un attēla reģistrēšanas ierīces ar attēla atspoguļošanas ierīci – videokameru vai ekrānu.

Vienlaikus MK tika skatīts arī noteikumu projekts «Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 17.augusta noteikumos Nr.725 «Transportlīdzekļa pārbūves noteikumi»», kas atvieglo tiesību normu izpratni un lietošanu ikdienā, precizējot, pilnveidojot un papildinot:

- gadījumus, kad izmaiņas transportlīdzekļa konstrukcijā un/vai aprīkojumā nav uzskatāmas par pārbūvi;

- transportlīdzekļu pārbūves veidus pēc to iedalījuma;

- būtiskās tehniskās prasības transportlīdzekļu pārbūvei.

Komentāri (28)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu