Kļūdas un paradumi, ceļojot ar auto

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Flickr.com/Ty Nigh

Lielākā daļa eiropiešu atvaļinājuma laikā vēlas izbaudīt brīvību, dodoties ceļojumā ar automašīnu, taču, kā liecina Goodyear Dunlop veiktā aptauja, autovadītāji neiedomājas vai arī nezina drošības pasākumus, kas veicami, lai brauciens noritētu bez aizķeršanās un patīkami.

Vairākums eiropiešu plāno atvaļinājumu pavadīt savā valstī

Trīs ceturtdaļas Eiropas iedzīvotāju plāno šovasar doties atvaļinājumā, liecina Goodyear Dunlop šā gada maijā Eiropas valstīs veiktais pētījums. Lielākā daļa aptaujāto plānoja atvaļinājumu pavadīt savā valstī, dodoties ceļojumā ar automašīnu un ceļojuma laikā nobraucot vairāk nekā 1000 km.

Svarīgākais priekšnoteikums par labu ceļojumam ar auto ir aptaujāto vēlme izbaudīt brīvību – "braukt, kur gribas un kad gribas". To kā galveno faktoru par labu savai izvēlei norādīja 54% eiropiešu.

Viens no septiņiem aptaujātajiem plānoja, ierodoties sava ceļojuma galamērķī, īrēt automašīnu, taču tikai trešā daļa gatavojās pārbaudīt īrētās automašīnas tehnisko stāvokli. Ceļotāji, kas plānoja doties uz citām valstīm, atzina, ka būtu priecīgi, ja viņiem būtu iespējas iepazīties ar ceļu satiksmes noteikumiem šajās valstīs, taču, pārbaudot viņu zināšanas, tika secināts, ka viņi labi pazīst citu valstu ceļa zīmes – pareizās atbildes zināja 60 – 95% aptaujāto.

Ņems līdzi saulesbrilles, bet vīramāti atstās mājās

Lai sagatavotos ceļojumam, autovadītāji grasījās pārbaudīt gaisa spiedienu riepās, uzpildīt logu mazgājamo šķidrumu, pārbaudīt motoreļļas līmeni, kā arī izmest sakrājušos atkritumus no mašīnas. Apzinīgāki šajā ziņā ir bērnu vecāki, kas savu automašīnu ceļam sagatavo daudz rūpīgāk nekā tie, kam nav bērnu.

Starp lietām, ko ceļotāji plāno ņemt līdzi, visbiežāk minēts ūdens, saulesbrilles, uzkodas, saules aizsargkrēms. Tikai daži no aptaujātajiem grasījās ņemt līdzi sievas vai vīra vecākus.

Izpētot, kā autovadītāji gatavojas ceļojumam, tika secināts, ka trešdaļa aptaujāto nezina, kā automašīnā novietot ļoti smagas lietas1 un kā pārvadājami mājdzīvnieki.

Daudziem no viņiem nav pat nojausmas, cik bīstams brauciena laikā var būt vidēji smags suns, kas netiek pārvadāts pareizi2. Piemēram, braucot ar ātrumu 50 km/h un nokļūstot sadursmē, 8 kg smags suns, kas brīvi atrodas salonā, var triekties uz priekšu ar 50 reizes lielāku svaru.

Pie stūres ēdīs un dzers, daži cer uz seksu

50% aptaujāto autovadītāju, kas uzskata sevi par apdomīgiem un piesardzīgiem braucējiem, tai pašā laikā atzīst, ka viņi ir bijuši agresīvi attiecībā pret citiem autovadītājiem un ir veikuši visai bīstamus manevrus iepriekšējā vasaras atvaļinājuma laikā.

42% pieļauj, ka, braucot šogad atvaļinājumā, pārsniegs atļautos ātruma ierobežojumus, bet 51% aptaujāto pieļauj, ka, iespējams, pie stūres ēdīs un dzers. Par laimi, tikai 6% domā, ka, vadot automašīnu, iespējams, nodarbosies arī ar seksu.

Vairāk nekā trešā daļa autovadītāju atzīst, ka, iespējams, viņi brīvdienu ceļojuma laikā vairāk riskē un biežāk pieļauj bīstamas situācijas nekā parasti ikdienā – pārkāpj ātruma ierobežojumus, brauc noguruši un stresa pārņemti. Puse aptaujāto 3 – 4 stundas brauc bez atpūtas, bet Austrumeiropas valstu autovadītāji pat 5 un vairāk stundas mēdz braukt bez atpūtas tieši brīvdienu ceļojumu laikā.

Kliedzoši bērni un kašķīgi pasažieri

Lai arī garāks brauciens atvaļinājuma laikā ir plānots, lai izbaudītu brīvību un izklaidētos, bieži vien autovadītājs ir spiests pavadīt laiku visai nepatīkamos apstākļos – ceturtajai daļai aptaujāto nācies vadīt automašīnu, kurā ir kliedzoši bērni, bet vienai piektdaļai mašīnā ir bijuši pasažieri, kas nepārtraukti strīdas.

Daļa no autobraucējiem gluži neviļus nonāk stresa pilnās situācijās: iestrēgst sastrēgumos uz laiku ilgāk par stundu (67%), nereti bijuši gadījumi, kad mašīnā esošie bērni novērš vadītāja uzmanību no ceļa.

Dodas ceļā ar nodilušām riepām

Jau pagājušogad rudenī veiktais pētījums liecināja, ka trešajai daļai autovadītāju, kas brauca vasarā ar nodilušām riepām, lietainā laikā brauciens beidzās grāvī, jo vadītājs zaudēja kontroli pār automašīnu. Lielākā daļa autovadītāju, kuru automašīnu riepas ir nodilušas, neņem to vērā un arī lietainā laikā turpina vadīt automašīnu tāpat kā līdz šim, lai arī no savas pieredzes zina, ka, braucot ar nodilušām riepām, uz slapja seguma bremzēšanas ceļš ir garāks.

Viens no astoņiem aptaujātajiem atzina, ka savas automašīnas nodilušās riepas apmainīs tikai tad, kad beigsies atvaļinājums, bet desmitā daļa nebija pārliecināti, ka viņiem vispār vajadzētu to darīt.

Lai izbaudītu atvaļinājuma ceļojumu, būtu vērts iegaumēt drošības noteikumus

Lūk, "Drošas braukšanas skolas" apmācību vadītāja Andra Pļavenieka ieteikumi pirms došanās tālākā ceļojumā ar automašīnu.

  • Pirms ceļojuma kritiski jāpārbauda automašīnas vispārējais tehniskais stāvoklis, īpaši ņemot vērā, ka tiek braukts uz svešu vietu, kur nav pa rokai draugu, sava autoservisa un citu pierastu palīdzības iespēju.
  • Ir svarīgi novērtēt un apzināties, vai automašīna bez problēmām var veikt visu distanci, un nodrošināties, lai tādas nerastos. Jebkuras tehniskas ķibeles ar automašīnu ietekmēs ne tikai ieplānoto ceļojuma programmu – būsiet spiesti novirzīties no maršruta, tērēsiet laiku un resursus tehniskās palīdzības un rezerves daļu meklējumos u.tml., bet arī tieši atsauksies uz jūsu brauciena izmaksām.
  • Atcerieties, ka automašīnas tehniskais stāvoklis tieši var ietekmēt pasažieru – vadītājam tuvu cilvēku (ģimenes, draugu) drošību, veselību un pat dzīvību, tāpēc ne tikai pirms brauciena, bet arī brauciena laikā regulāri sekojiet līdzi pārbaudāmām un kontrolējamām lietām.
  • Būtu ļoti gudri (ja nepieciešams) riepas nomainīt pirms brauciena, tie pēdējie riepas +/- 1000 km var būt liktenīgi ceļojumam un jums, taču nekādu būtisku nodilumu neradīs tikko uzliktām jaunām riepām.
  • Braucot lielākā cilvēku sastāvā nekā ikdienā, kā arī iekraujot automašīnā bagāžu, noteikti sekojiet ražotāja rūpnīcas rekomendācijām, palielinot spiedienu riepās. Un izpildiet tās!
  • Apskatieties kāds izskatās Jūsu automašīnas rezerves ritenis un pārbaudiet tā gatavību darbam.

Novietojot līdzi ņemamās lietas automašīnā:

  • tās jānostiprina tā, lai krava braukšanas laikā nepārvietotos, lai neiegūtu papildu inerci manevru laikā;
  • nepārsniedziet automašīnas pilnas masas limitus (norādīti reģistrācijas apliecībā);
  • piekraujot automašīnas bagāžas nodalījumu, nodrošiniet brīvu pieeju avārijas trijstūrim, atstarojošai drošības vestei, ugunsdzēšamajam aparātam un aptieciņai;
  • Ja iespējams (vieta, izmērs), braukšanas laikā šo to smagāku var novietot arī uz aizmugurējiem sēdekļiem, piefiksējot ar drošības vai papildu jostām, jo tad smaguma centrs būs novietots starp riteņu asīm un diezgan būtiski uzlabosies automašīnas vadāmība, līdzsvarosies riteņu asu noslogojums – tātad uzlabosies arī braukšanas drošība.

Par pētījumu

Goodyear Dunlop pētījums par Eiropas autovadītāju paradumiem ceļu satiksmes drošības ievērošanā vasaras laikā tika veikts 2011. gada 12. – 31.maijā, aptaujājot 5622 autovadītājus tādās Eiropas valstīs kā Austrija, Beļģija, Bulgārija, Čehija, Francija, Vācija, Itālija, Polija, Rumānija, Krievija, Slovākija, Slovēnija, Spānija, Šveice un Lielbritānija.

1 Smagākas lietas novietojamas automašīnas bagāžas nodalījumā pašā apakšā pēc iespējas tuvāk aizmugurējam sēdeklim.

2 Mājdzīvniekam jāatrodas dzīvniekiem paredzētā ceļojuma konteinerā, kas jānostiprina ar drošības jostām, vai speciāli norobežotā bagāžas nodalījumā.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu