Japāņu autobūves giganta Toyota pieteikums Eiropas kompaktauto segmentam ir Auris modeļu saime. Tā 2010.gadā kļuva par pirmo C segmentā, kas jauna auto pircējam deva iespēju izvēlēties nevis starp diviem dažādu tipu dzinējiem, benzīnu un dīzeli, kā ierasts, bet gan veseliem trim. Tagad, kad Auris Hybrid atzīmē piecu gadu jubileju, japāņi ir sagatavojuši modeļu saimes lielo feisliftu jeb modernizāciju un cer, ka jaunievedumi patērētājus neatstās vienaldzīgus.
Pirmie iespaidi: jaunā Toyota Auris
Dizains
Toyota šā gada Auris dēvē par jaunu auto, tomēr prezentācijā netālu no Toyota Motors Europe galvenās mītnes un izstrādes centriem, kas atrodas pie Briseles Beļģijā, kompānijas pārstāvji atzina, ka šis tomēr ir feisliftēts auto. Tiesa gan, pamatīgi feisliftēts, tāpēc tīri tehniski to var dēvēt arī par jaunu auto.
Patiesībā nebūs melots, jo izmaiņas ir acīm redzamas gan ārējā dizainā, gan arī salonā. Ārējā dizainā uzkrītošākās ir priekšējās daļas izskata transformācijas. Faktiski auto ir pārmainījies tik ļoti un tagad izskatās tik futūristiski, ka tieši apzīmējums «transformācijas» vislabāk raksturo dizainisko evolūciju. Pat nav jābūt izteiktai fantazēšanas spējai, lai jaunā Auris sejā spētu sazīmēt kāda Transformeru robota mehāniskos vaibstus. Bet uztraukumam nav pamata, jo Auris nav Transformers un kuru katru brīdi necelsies kājās, lai iesaistītos pasauļu karā. Šis auto patiesībā ir diezgan rāms un paklausīgs radījums, lai kāds arī būtu tā tehniskais aprīkojums.
Savā ziņā pat žēl, jo dizaina izmaiņu rezultātā Auris ir ieguvis monolīti platu seju, tikpat izteiksmīgu aizmuguri un zemu jumta līniju ar strauji kāpjošu palodžu līniju. Tas viss rada iespaidu, ka acu priekšā, platu stāju ieņēmis, stabili stāv pamatīgs ģimenes automobilis, kam ar jēdzienu strauja dinamika ir vislabākās attiecības, tomēr patiesībā ir krietni vien citādāk.
Salonā
Lielais feislifts skāris ne tikai virsbūves priekšējās daļas noformējumu.
Kārtīgi pārveidots ir arī salons, un jo īpaši labi to var redzēt, no vadītāja sēdvietas raugoties priekšējā paneļa virzienā.
Nu tā centrālā daļa vairs neizskatās pēc video magnetofona; tagad tā vairāk atgādina modernas mikroviļņu krāsns vadības paneli, kurā ar + un - regulē nevis skaļumu, bet gan grilēšanas jaudu un kuru katru brīdi no cimdu nodalījuma varēs celt ārā siltas pusdienas. Tas, protams, joks, jo Auris šādu opciju vēl nepiedāvā, bet + un - pogas, kas aizstājušas tradicionālo grozāmo skaļuma regulēšanas pogu, gan ir realitāte, turklāt ne visai ērta. Tāpat kā pārējās kapacitatīvās podziņas, kas izvietotas pa krāsainā multimediju sistēmas ekrāna perimetru.
Risinājums nav visai ērts, tomēr no dizaina viedokļa Toyota interjera iekārtošanas speciālistiem tik tiešām ir izdevies ieviest kārtību - priekšējais panelis tagad ir ievērojami tīrāks un attiecīgi arī pārskatāmāks. It īpaši tas attiecas uz sekciju zem skārienekrāna, kur atrodas klimata kontroles slēdži.
Ergonomijas, sajūtu un braukšanas komforta ziņā nekādu pretenziju nav un arī nevajadzētu būt. Ar katru paaudžu maiņu un modernizāciju Toyota turpina uzlabot izmantoto materiālu kvalitāti un montāžas precizitāti. Sēdekļi ir ērti, vietas aizmugurē pietiekami, un bagāžnieks šīs klases automobilim par mazu neliksies.
Tehnika
Downsizing jeb vidēja dzinēja tilpuma samazināšana ir skārusi arī Auris motoru paleti, tāpēc lielākais, ko var izvēlēties, ir 1,6 litru motors. Auris Hybrid ir izņēmums, jo tam uzstādītais 1,8 litru Atkinsona cikla agregāts darbojas pēc cita principa un kombinācijā ar elektromotoru ir orientēts uz efektivitāti, nevis dinamisku sniegumu.
Pilnīgs jaunums Auris dzinēju paletē ir 1,2 litru četru cilindru turbo agregāts.
Veiktspējas ziņā tas ir pielīdzināms atmosfēriskam 1,6 litru motoram un attīsta 116 ZS/185 Nm, tomēr uz azartisku braukšanu nevedina, turklāt to pat īsti nespēj piedāvāt. Papildus tam auto arī ir krietni vien neekonomiskāks, kā norāda ražotājs. Tas sola vidēji 4,7 litrus kombinētā ciklā, bet varbūt tāpēc, ka neiebraukts un lietots stipri atšķirīgos braukšanas režīmos, Briseles apkaimē izmēģinātais Auris ar jauno benzīnnieku vidēji tērēja 7,5 litrus. Cik auto patērē uz šosejas, grūti pateikt, jo Toyota nu jau kādu laiku ir pārgājusi uz momentānā degvielas patēriņa indikāciju dinamiska stabiņa formā, kurš diezgan aktīvi pārvietojas starp iedaļām 0 un 10 l/100 km. Bet aptuveni varētu būt, ka 5 litri ir reālais šosejas režīma patēriņš, ja brauc ar 90 - 100 kilometriem stundā.
Nākamais izmēģinātais motors arī
ir jaunums Toyota piedāvājumā, un tas ir BMW grupas 1,6 litru dīzelis
ar 112 zirgspēkiem un 270 Nm. Ar šo auto braukšana jau ir jestrāka, elastīgāka, baudāmāka un arī ievērojami ekonomiskāka. Stipri līdzīgā braukšanas ritmā un vidē efektivitātes rādītājs sanāca 5,5 litri uz 100 kilometriem. Piedevām auto ir salīdzinoši kluss, un to Toyota uzsver ne tikai saistībā ar motoriem, bet gan skaņas un vibrāciju izolāciju kopumā; pateicoties jauniem materiāliem un papildu izolācijas slāņiem, modernizētajā Auris tā ir augstākā līmenī nekā iepriekš. Pats gan par to pārliecināties varētu, no līdzšinējā Auris taisnā ceļā iesēžoties jaunajā. Bet nenoliedzami ar šo auto ir patīkami un kas galvenais - ļoti viegli braukt.
Ja par patēriņu, tad absolūtais līderis starp Auris automobiļiem ekonomiskuma ziņā ir Hybrid. Ar šo auto, lai «iekļautos piecos litros», nebūs jābūt ne lielam ekonomiskas braukšanas meistaram, ne entuziastam. Auris Hybrid vienkārši vairāk neēd. Izņēmums būs tikai tie braucieni, kas veikti pa ātrgaitas šosejām; tur gan Auris Hybrid var kļūt rijīgāks.
Kas būtiski, līdz ar lielo modernizāciju
136 zirgspēkus spēcīgo hibrīddzinēju tagad var iegūt arī vienkāršāk aprīkotā Auris,
kas līdz šim nebija iespējams. Tas nozīmē, ka ekonomiski, klusi un videi draudzīgi braukt varēs arī par zemāku sākuma cenu. Tagad jau par nedaudz vairāk kā 20 tūkstošiem eiro (lētākais Auris ar mazāko benzīnnieku maksā no 15 290 eiro). Žēl tikai, ka hibrīdmašīna nav diez cik veikla un strauji uzņemt ātrumu ir grūti, taču, ja primārais raksturlielums ir miers un rimta braukšana bez stresa, kas arī esot bijis Toyota inženieru vadmotīvs modernizēšanas procesā, tad ar Hybrid modeli būs trāpīts tuvu desmitniekam. Tikai jāatmet nepatika pret paātrināšanās laikā skaļo variatoru, kas aizvien ir japāņu izvēle numur viens.
Bez šiem trim spēka agregātiem Toyota vēl piedāvā Euro 6 normām pielāgotu 1,33 litru benzīnnieku ar 99 ZS, 1,6 litru atmosfērisko benzīnnieku ar 132 ZS un 160 Nm, kā arī jau pazīstamo 1,4 litru dīzeļdzinēju, kuram veiktspēja ir palikusi līdzšinējā, taču maksimālais griezes moments tiek sasniegts krietni vien ātrāk - pie 1400 apgriezieniem līdzšinējo 1800 apgriezienu vietā. Tāpat kā visi pārējie motori, arī šis spēka agregāts tagad atbilst Euro 6 izmešu normām.
Un visbeidzot, Toyota inženieri ir izstrādājuši jaunu Safety Sense sistēmu. Automašīnas, kas ar to būs aprīkotas, spēs patstāvīgi izvairīties no ietriekšanās stāvošā objektā, ja ātrums nepārsniedz 30 km/h, palīdzēs noturēties savā braukšanas joslā, lasīs ceļa zīmes un automātiski pārslēgs tālās gaismas. Automātisko bremzēšanu izmēģinājumu poligonā pārbaudījām - strādā.
Pieejamie dzinēji un to parametri
Dzinējs | 1,33 l Dual VVT-i | 1,6 l Valvematic * | 1,2 l Turbo* | 1,4 D-4D | 1,6 D-4D | 1,8 l VVT-i Hybrid** |
---|---|---|---|---|---|---|
Jauda | 99 ZS | 132 ZS | 116 ZS | 90 ZS | 112 ZS | 136 ZS |
Vid. patēriņš | 5,5 l | 5,9 (5,6) l | 4,7 (4,6) l | 3,4 l | 4,1 l | 3,5 l |
CO2 | 128 g/km | 138 (129) g/km | 109 (106) g/km | 89 g/km | 104 g/km | 79 g/km |
*šiem dzinējiem bez standarta sešu pakāpju manuālās pārnesumkārbas pieejams arī bezpakāpju variators, un iekavās norādīti šādi aprīkotiem auto
**Toyota Auris hibrīds pieejams tikai ar variatoru