TVNET tests: Porsche 911 GT3 RS

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Neticat virsrakstam? Jā, es arī neticētu. Un vispār to GT bija divi...

 
Foto: Publicitātes foto

Kas tas ir?

Porsche GT3 ir ātrākais attiecīgās 911 paaudzes apakšmodelis ar atmosfērisko dzinēju. Kopš šā gada Frankfurtes autoizstādes, kur bāzes modelis atvadījās no gadu gadiem ekspluatētā sešcilindru boksera, ekoloģijas vārdā pārejot uz tādu pašu 3 litru turbo, «naturālās aspirācijas» motoram ir vēl spēcīgāka simboliskā nozīme. Lai gan Porsche ar uzrakstu «GT3» uz dibena katru dienu nesastapsi uz ielas pat Vācijā, kopš 1999. gada tie saražoti 14 145 eksemplāros, un ne tuvu ne visi ir ideāli braucamie. Tas, ar ko reiz izbraucu 911-tā 50 gadu jubilejas svinībās Slovakia Ring, man nepatika.

Jaunais GT3 gan rādās esam pati autoinženierijas pilnība.

3,8 litru dzinējam ir titāna klaņi, rūdīti virzuļi, sausais karteris, tiešā iesmidzināšana, gāzu sadales mehānisms ar rokersvirām un pat tāda mistiska ietaise kā eļļas separators. Tas nav netīrumu filtrs no pašizgāzēja, bet gan īpašas formas starplika netālu no virzuļu grupas, un tās uzdevums – neticēsiet – ir samazināt «izšļakstīšanas zudumus» (splashing losses). Lai arī tamlīdzīgas pariktes iztālēm atgādina pasaku par blusas apkalšanu, tās nāk no Lielā Motorsporta, tāpēc GT3 motors bez jebkādām turbīnām attīsta 475 zirgspēkus, bez dzīvības briesmām spēj spridzināt ar 9000 apgriezieniem minūtē un paātrina mehāniskai gravīrai līdzīgo mašīnas korpusu līdz 100 km/h 3,5 sekundēs.

Foto: Publicitātes foto

Liekas, kur tad nu vēl, - bet var. Lai gan pirmajam RS jeb Renn Sport (Race Sport) sērijas Porsche, leģendārajam 2.7 RS jau ir tikpat gadu, cik man, pati rūpnīca par RS ēras sākumu uzskata salīdzinoši neseno 2003. gadu. Pirms 12 gadiem pasaule iepazina pirmo GT3 RS, toreiz vēl ar Mecgera konstrukcijas sacīkšu motoru, tā dēvētu par godu (arī) leģendārajam dzinēju būvētājam Hansam Mecgeram.

Jaunajam GT3 RS ir pašam savs motors, taču arī tas nav īsti normāls.

Garāku virzuļa gājienu dēļ tam ir 4 litru tilpums un 500 ZS, - un vēl arvien nekāda turbo. Toties ir titāna izpūtējs un platā virsbūve no 911 Turbo ar visiem caurumiem pakaļējos spārnos. Stop, bet kam tādi vajadzīgi, ja nav starpdzesētāju, ko caur atverēm dzesēt? Izrādās, ka RS gaisa patēriņš ir tāds, ka ar roku žāvētāja redelīti aiz pakaļējā stikla vairs nepietiek. GT3 ir šaurāks par RS, un tomēr smagāks – kā tā? Tas tāpēc, ka RS ir oglekļa šķiedras vāki un antispārns, jumts izgatavots no magnija, bet sānu un aizmugurējie stikli - no polikarbonāta. Uzspiežot ar pirkstu, stikls ieliecas. Ja 1420 kg vēl ir par daudz, par absurdi lielu summu var nopirkt litija akumulatoru (ziemā tas īsti nedarbosies) un izmest ārā jau tā skopo standarta radio. Ja tas viss šķiet nedaudz pārspīlēti, ko teiksit par uzlīmēm normālu Porsche emblēmu vietā?

Foto: Publicitātes foto
 
Foto: Publicitātes foto

Kā tas brauc?

Spriežot pēc tehniskajiem parametriem un ballistiskās raķetes dizaina, kabīnei vajadzētu būt aprīkotai ar skābekļa masku un defibrilatoru. Tomēr nekā tāda tur nav. Parasts, ja tā drīkst izteikties, Porsche 911 ar viscaur melnas «alkantaras» apdari un viengabala sporta sēdekļiem. Mazliet netipiska ir elektriska augstuma regulēšana, no kuras var atteikties un vietā dabūt nolokāmas atzveltnes. Nez kam tādas būtu vajadzīgas, ja Club Sport komplektācijā pat GT3 aizmugurē sēž drošības karkass, bet GT3 RS tas jau ietilpst standartaprīkojumā – ja vēlies, tad komplektā ar sešpunktu jostām? Durvis var aizvērt, pavelkot aiz auduma ļipām, - plokš, un kapsula noslēdzas, atstājot tevi vienu ar savu adrenalīnu un stūri no hipermašīnas 918 Spyder.

Aizkustinošā aina ar izkustēšanos no vietas, sabeidzot superdārgu sporta sajūgu, neīstenojas, jo jaunajam GT3 ir PDK divsajūgu pārnesumkārba un tikai divi pedāļi.

PDK kārbas firmas triks saucas «atvienošana» – ja pavelk abas zemstūres sviras reizē, kārba vienlaikus atvieno abus sajūgus. Ar šo paņēmienu var dabūt vāģi slīdē, graujoši izpildīt startu no vietas u. tml. Pārējā laikā PDK darbojas pēc sacīkšu auto shēmas – «uz sevi» pārslēdzas uz augšu, «no sevis» – uz leju, un katru darbību izpilda 100 milisekundēs. Šā iemesla dēļ pirmie apļi Leipcigas rūpnīcas trasē (tās līkumi nokopēti no slaveniem F1 ātrumapļiem) notiek tādā kā treniņu režīmā. GT3 man trāpās pirmais, un spēkrats izpilda to, ko varam gaidīt no jaudīgas sporta mašīnas ar gandrīz sacīkšu piekari. Pirmo reizi GT3 uzstādīta piestūrējama aizmugurējā ass. No vienas puses, nodevība pret pūristiem, no otras, smieklīgi viegla braukšana ātrās līkumu sasaistēs. Ātrums šķiet gandrīz otršķirīgs, lai gan, iemetot acis spidometrā, tā nebūt nav, un no Spa trases noskatītā Bus Stop sasaiste arī šeit paredzēta pārāk pašpārliecinātu pilotu disciplinēšanai. 80% jebkad uzbūvēto GT3 regulāri tiek braukti pa trasi, un kam gan citam vēl būtu radīta piekare, kurā regulējams it viss – sagāzums, izvērsums, klīrenss, atsperu priekšspriegojums un pat stabilizatoru stiprums? Ko gan RS prot tādu, ko «elementārais» GT3 neprot? Galu galā tos šķir tikai 25 zirgspēki!

Foto: Publicitātes foto

Nav tā, ka es pirmo reizi mūžā tiktu pie GT3 RS stūres. Koši zaļš automobilis ar stalažām aizmugurē un durvīm bez rokturiem kā aklai vistai grauds iekrita klēpī mūsu filmēšanas grupai kaut kad Auto Ziņu pirmsākumos. Toreiz nez kā iekļuvām vācu televīzijām paredzētā Porsche modeļu skatē tieši pirms aktuālās Frankfurtes autoizstādes. No īsā brauciena ar RS atminos tikai troksni, mazpilsētas ielām kriminālu uzrāvienu un spožu fotoradara zibsni pirms izbraukšanas uz autostrādes. Un vēl to, ka teatrālajā askēzē (nu ko gan var dot atteikšanās no radio un normāliem durvju rokturiem?) pirmo reizi sataustīju racionālo graudu: no šķietami smieklīgiem sīkumiem dzimst dižas lietas. Astoņus gadus vēlāk dižā lieta, šoreiz tikpat karnevāliski oranža kā toreiz tā zaļā, joņo pa Porsche piemājas trasi, kairinot maņas un flirtējot ar fizikas likumiem. Labi, te ir cieti lodbalsti parasto šarnīru vietā, aktīvie dzinēju balsti un citas mistikas purpatas, ar ko Porsche frankenšteiniskā neatlaidībā apaudzē savas radības. Bet, veči, tas tomēr ir klasiskās piedziņas auto! Jā, ar traki garu bāzi, platu šķērsbāzi un anormālām 325 izmēra riepām, bet – RWD riteņu formulas auto tā gluži vienkārši nevar braukt! Lai no kāda mēnessakmens atlējuma auto būtu taisīts, priekša agri vai vēlu kaut kur izlemj doties pati un, ja ne, tad vismaz mēģina pagrūst uz sānsoli aizmuguri. Tikai ne GT3 RS. No 500 zirgspēkiem ir jēga, ja tos var likt lietā, un te to var. Izgraizītie priekšējie spārni palielina piespiedējspēku, kurš komplektā ar aizmugurē pieskrūvētā sērfdēļa efektu spiež mašīnu pie zemes ar trīskārt lielāku spēku nekā standarta Porsche 911 Carrera. Jā, aerodinamika nav redzama vai dzirdama, bet, ja tā ir sajūtama, tas ir neaprakstāmi.

RS vienmēr trāpa tur, kur esat nomērķējuši, galvenais pusceļā nepārdomāt,

jo tad mašīna līkumā var atmaksāt ar pašdarbību. Bez tam jāpatur prātā, ka tai nav pārvarīgā turbomotora, kas visu saglābs, ja nu kas. Gluži otrādi, ieraujot galvu plecos, man jāpačukst, ka kaut kur vidējos apgriezienos pat sajūtama neliela jaudas piekāpšanās – galu galā tas ir «tikai» atmosfērisks sešcilindru dzinējs. Vai GT3 var braukt vēl efektīgāk? Jā, var, bet tad tas būs GT3 Cup ar Martini svītrām, kāda Patrika Dempsija vārdu uz sāniem un terminatoru pilota krēslā. Turies cieši, nepretojies un centies gūt kaut mazliet baudas.

 
Foto: Porsche

Kas to pirks?

Visticamāk, kāds, kam vārdā Omārs vai Nasirs. Runā, ka taupība katariešu gaumē esot braukt ar Porsche 911 GT3 RS, nevis Lamborghini Aventador. Bet problēma nav naudā un pat ne tās daudzumā. Ja GT3 vēl ir relatīvi pieejams aparāts, kas bez papildaprīkojuma maksā tikpat, cik, teiksim, labi nokomplektēta 911 Carrera 4 GTS, tad GT3 RS ir specinstruments pēc īpaša pasūtījuma un īpašiem uzdevumiem. Tas ir šausmīgi skaļš, ciets un visādi citādi briesmīgi nepiemērots ikdienas lietošanai – lai gan Porsche ļauj ar to braukt pa ielu.

Piekarei praktiski nav gājiena, un ir traki, ja zem riepām nav ideāli gluda sacīkšu trase.

Michelin Pilot Sport riepas maksā veselu bagātību, un, ja atslēgtu tās pogas, ko man Leipcigā neļāva aiztikt, ātri varētu uzzināt, cik tieši liela šī bagātība ir. Starp citu, Goodyear Dunlop dīleri var izgāzt krūtis – vienīgā rūpnīcas atzītā alternatīva jau izstrādes procesā pielaulātajiem Michelin ir Dunlop Sport Maxx Race. Nemaz nezināju, ka tādas riepas vispār ir. Tāpat kā nezināju, ka Porsche Tequipment veikalā var nopirkt pats savu apļu laika reģistratoru – ja nu rodas aizdomas, ka trases hronometrs mānās. Ja nu kaut kur atvilktnē nomētājušies lieki 200 tūkstoši eiro, bet ir bail no ātruma un mašīnām, arī nav liela bēda. Kā rāda vēsture, Porsche GT3 RS allaž bijusi lieliska investīcija ar pieaugošu, nevis krītošu vērtību. Tā kā oranžās bestijas radiniekus izlaidīs 2000 eksemplāru tirāžā, var minēt, ka tā notiks arī ar šo RS. Tā, piemēram, 997. paaudzes gulbja dziesma vārdā 4.0 RS šobrīd maksā pat 800 000 eiro, četrreiz vairāk nekā iznākšanas dienā. Man gar to gan nav daļas, jo ar 4.0 neesmu braucis, toties

par aktuālo 911 GT3 RS pilnīgi droši varu teikt, ka tas nu gan ir vācu motoru virtuozu izperēts filozofu akmens, tā sakot «absolūtais Porsche».

Porsche 911 GT3 cena ir 139 392 eiro, Porsche 911 GT3 RS - 184 525 eiro.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu