RUS
Tavs pārlūks ir novecojis, lūdzu atjauno to..
Sīkdatnes (cookies) mums sniedz iespēju uzlabot jūsu kā lietotāja ērtibas. Turpinot izmantot mūsu vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. VAIRĀK >

Fiat 500X 1.4 MultiAir Cross. Nepateikts ir nepaveikts.

Normunds Avotiņš/ speciāli TVNET 2
  • Raksts
  • Foto
Foto: Normunds Avotiņš

Formīgais pilsētas SUV dažkārt šķiet kaprīzs, toties viegli piejaucējams.

Fiat 500X ir apdāvināts auto. Bez neskaitāmām krāsu kombinācijām un uz jumta līmējamiem cipariem tam ir divas pamatizpildījuma versijas – City-Look un Offroad-Look. Vizuālās atšķirības starp abām virsbūvēm lieliski demonstrē lietotne www.500x.lv Fiat dīlera Autobrava mājas lapā. City-Look attāli līdzinās konceptuālajam modeļa avotam Fiat 500, turpretī Offroad-Look sper platu soli sāņus no asfaltētiem ceļiem, jo lepojas ne vien ar imitētām apvidus auto detaļām, bet dažos izpildījumos arī ar visu riteņu piedziņu un deviņu (!) ātrumu automātisko ātrumkārbu. Opel Mokka sāncenša dizains tiek uztverts dažādi, kas šajā gadījumā ir pat labi.

Ja jau ne katrs ir «starā» par 160 miljonus vērtas bibliotēkas ēku, stikla kalna vietā saskatot tajā ko pavisam citu, kāpēc gan retrostila krosovers par 20 000 eiro arī nevarētu polarizēt publikas viedokli? Galvenais, lai viedoklis vispār ir. Man kā padomju bērnu literatūru pieredzējušam subjektam Fiat 500X atsauc atmiņā grāmatas par Nezinīti. Vienā no tām knauķis kanārijkrāsas bikšelēs kopā ar draugiem un burvju nūjiņu devās ceļojumā uz Saules pilsētu, kuras iedzīvotāji simbolizēja sociālistisko progresu, proti, izgudroja, racionalizēja un jarovizēja. N. Nosova fantāzija radījusi arī lērumu nākotnes spēkratu, kuri ievērojami pārspēj pat mūsdienu Teslu, jo spēj braukt ar gāzēto ūdeni, saspiestu gaisu, pjezopolimēru saraušanos un tamlīdzīgi. Neatkarīgi no autora fantāzijas ilustrators gan diezgan vienveidīgi iztēlojies saulespilsētnieku spēkratus – noapaļotus, omulīgi tuklus un visumā līdzīgus bezē gardumam, ko visā pasaulē pazīst kā Pavlovas kūku. Fiat 500X apetītelīgās formās arī neviļus rada vēlmi pajautāt, vai auto gadījumā nav ēdams.

Kas tas ir?

FOTO: FIAT

Ar kulta miniauto Fiat 500 brašo «iksu» vieno tikai logotips, nosaukums, retrodizains un varbūt kāds motors. Automašīnas pat nav ražotas vienā rūpnīcā, jo Fiat 500X tapis uz pavisam citas šasijas, ko (tāpat kā rūpnīcu) dala ar stūraino Jeep Renegade. 500X ir aptuveni tikpat liels kā Opel Mokka, un abiem krosoveriem ir teju identiskas riteņu bāzes. Šī informācija galvenokārt paredzēta tiem, kas ne reizi dzīvē nav redzējuši Fiat 500X uz ielas, lai gan Rīgā izvairīties no sastapšanās ar sprigano itāliešu krosoveru kļūst arvien grūtāk.

Atšķirībā no Renegade, kam iespējams pat 21 cm klīrenss, 500X zemākās daļas nekādi neatradīsies no zemes tālāk par 18 centimetriem. Tā kā automašīnai ir ļoti īsas pārkares, Fiat nebīstas nedz apmaļu, nedz viegla bezceļa. Salons, kā ikviena Itālijas prece, neiedomājamā veidā savieno izmeklētus un totāli lētus materiālus, taču kopumā ir savdabīgs un pat stilīgs. Sēdpozīcija ir krosoveram gaidāmā augstumā, stūre – resna un pamatīga, bet instrumentu panelis ir kārtējā Fiat fantāzijas lidojuma demonstrācija. Gluži kā sporta mašīnā izceltajā vidējā «akā» nav nedz spidometra, nedz tahometra, bet gan otršķirīgi rādītāji un borta datora lodziņš. Par laimi, daudzajos šķirkļos var atrast arī ciparizētu braukšanas ātruma rādītāju, kas tad nu nonāk tieši acu priekšā. Bagāžnieks ir mazs, 350 litru, taču nolaižamās sēdekļu atzveltnes ļauj izbrīvēt vietu diezgan apjomīgam bagāžas daudzumam.

Kā tas brauc?

FOTO: FIAT

Kā jau pienākas kārtīgam itāļu auto, Fiat 500X uzvedība un saprašanās ar vadītāju totāli atkarīga no izvēlētās modeļu versijas. Turbobenzīna topmodelis ar AWD, 170 zirgspēkiem un deviņātrumu «automātu» mūs burtiski satrieca offroad testā, faktiski pārspējot dubļu brišanai konstruēto Suzuki Vitara. Cits Fiat 500X ar dīzeļdzinēju izrādījās kūtrs un motora vibrāciju apsēsts. Izpildījums ar 140 zirgspēku benzīna turbo, priekšpiedziņu un sešu ātrumu «divsajūgu» TCT ir vēl savādāks. Šīs komplektācijas nozīmīgumu nosaka izvēles biežums un cena tieši zem 20 000 eiro atzīmes. Nevarētu teikt, ka dzinējs un kārba sader kā cimds ar roku, taču 80% braukšanas situāciju tandēms darbojas saskanīgi, lai arī ne pārāk ekonomiski – pat pie konstantiem 90 km/h ar cruise control tāds 500X patērē ap 7 litriem uz 100 km.

Grozāmsvira starp sēdekļiem iedod tehnikai adrenalīna devu, taču ilgstoši režīmā ar rūtaino karodziņu arī nepabrauksi – skaļi. Jā, laikam atbilstoši cenu līmenim un automobiļu klasei, krosovers ir diezgan skaļš. Tā kā pretvēja un ceļa trokšņi ir pagalam mainīgs parametrs, esmu izstrādājis citu paņēmienu virsbūves reālās «akustikas» novērtēšanai. To var izmēģināt jebkurš – vienkārši iebrauciet automātiskajā automazgātavā un brīdī, kad birstējošā iekārta darbojas ar pilnu atdevi, ieslēdziet radio. Ja diktora teksta uztveršanai neganti jāpalielina skaļums, jo to pārkliedz ziepjainais virpuļviesulis aiz loga, auto uzskatāms par skaļu. Eksperimenta rezultāti neapšaubāmi atkarīgi no stereosistēmas kvalitātes, taču esmu pārliecināts, ka mērījums ar laboratorijas mikrofonu iegūtu subjektīvajam iespaidam līdzīgus datus.

Lai panāktu no Renegade atšķirīgu un acīmredzot mūsdienu pilsētas džipam raksturīgu vadāmību, Fiat piešķīris 500X diezgan stingru piekari, tāpēc ar zemprofila riepām mīlīgais krosovers lāgiem kļūst diezgan kratīgs. Ieguvums diez vai ir tā vērts, un Renegade piemērs rāda, ka šī šasija var būt komfortablāka.

Kas to pirks?

FOTO: FIAT

Lai gan Fiat 500X knapi apsildījis degunu pārsātinātajā kompakto SUV segmentā («iksu» ražo tikai divus gadus), tas ir pamanīts un novērtēts. Ja neskaita sīkus trūkumus, automobilis sniedz daudz vairāk, nekā var gaidīt no tāda retrostila modeļa. Plašā dzinēju gamma un īpašas apdares iespējas daudziem ir pārsteigums, bet cenu ziņā Fiat 500X perfekti iekļaujas lielajā platformāta bildē ar šobrīd pieejamajiem krosoveriem. Benzīna dzinējs noteikti ir izdevīgāka un patīkamāka izvēle par dīzeli. Vai 500X vajag pilnpiedziņu? Tas atkarīgs no braukšanas apstākļiem, taču AWD izvēli nenožēlosit, jo tās pilnasinīgai izmantošanai atvēlēta speciāla minētās grozāmsviras pozīcija, bet miera stāvoklī griežas tikai priekšējās pusasis. Taču atjautīgā pilnpiedziņa pieejama tikai dārgākajiem 500X modeļiem, kuru cena dažkārt kož tā, ka var gadīties aizmiegt acis un atvērt tās jau klasi augstāka SUV sabiedrībā.

Šā vienkāršā iemesla dēļ Fiat 500X labāk uzlūkot kā skulpturālu, mazliet nepieradinātu un paaugstinātu parasta kompaktklases automobiļa alternatīvu. Tad atliek vien ielauzīties borta datora zvaigznāju lasīšanā, pieņemt, ka šis tas mašīnā darbojas kā Neapoles sabiedriskais transports, un re – jūsu Romas brīvdienas var sākties!

Fiat 500X sākuma cena ir 13 990 eiro, testa automašīnas cena – 19 490 eiro.

2 Komentāri