RUS
Tavs pārlūks ir novecojis, lūdzu atjauno to..
Sīkdatnes (cookies) mums sniedz iespēju uzlabot jūsu kā lietotāja ērtibas. Turpinot izmantot mūsu vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. VAIRĀK >

TVNET apskats: Peugeot Expert 2.0 HDi Premium

Normunds Avotiņš/ speciāli TVNET
Foto: Normunds Avotiņš

Komercauto funkcija atrod ideāli pielāgotu formu jaunajā Peugeot Expert.

Komercautomobiļi pēdējos gados atgādina nestabilus organiskos savienojumus, kuru ķīmiskās saites dažādu katalizatoru ietekmē negaidot pārtrūkst un tad piepeši izveidojas no jauna, radot jaunus, droši vien izdevīgākus savienojumus. Iepriekšējais Peugeot Expert bija pa pusei mikroautobuss, pa pusei vieglais automobilis ar zemu, izstieptu degunu kā second-hand vai drīzāk jau third-, fourth- vai pat fifth-hand tirgū vēl arvien sastopamajam amerikāņu minivenam Pontiac Trans Sport.

No komercautomašīnām vecais Expert iemantojis apjomu, motorus un apdares materiālus, no vieglā - sēdpozīciju, borta datoru un dārgākajās versijās arī automātisko pārnesumkārbu. Šī kombinācija ir vispusīgi izdevīga, jo nerodas sajūta, ka tu stūrē lielu busu, un Expert ir ievērojami lētāks gan par lielo Peugeot Boxer, gan tikpat lieliem (un tātad retiem) pasažieru miniveniem. Priekšējais panelis gan nav necik skaists, taču pusdivos naktī uz šosejas tam nav nekādas nozīmes. Attālumi, ko Expert un tā platformas radinieku Citroen Jumpy un Fiat Escudo konstrukcija ļauj bez mocīšanās pieveikt vienas «pilotu maiņas» laikā, pilnībā atsver primitīvās furnitūras trūkumus.

Jaunajā modelī viss apgāzts kājām gaisā – New Expert deguns nu ir strups kā Multiv..., oj, tam, ko, Peugeot ļaudīm dzirdot, labāk nepieminēt, šoferis sēž augstā tronī un skatās uz ceļu, ko apgaismo ksenona starmeši, ceļu rāda caur Mirror Link pieslēgts viedtālrunis, bet Fiat ir izslēgts no laimīgā mīlas trīsstūra, par ko apvainojies un aizgājis draudzēties ar Renault un Nissan (skat. Fiat Talento). Tā kā divu modeļu ražošana PSA koncernam šķiet nerentabla, Peugeot New Expert un Citroen New Jumpy (angļi to pazīst kā Citroen Dispatch) uz konveijera pievienojies Toyota Proace - jā, tas, kurš agrāk bija it kā Peugeot Boxer! Jūs joprojām esat šeit? Tas vēl nav viss! Peugeot New Expert pasažieru versija nu lepni dēvējas par Traveller, savukārt Citroen dod pretī radagabalam ar Deivida Bovija agrīnā hita cienīgu nosaukumu SpaceTourer. Ne jau velti organiskā ķīmija daudziem šķiet sarežģīta.

Kas tas ir?

FOTO: Peugeot

Peugeot New Expert, ko, saprāta balss vadīti, tomēr sauksim vienkārši par Peugeot Expert, ir absolūti jaunas PSA Peugeot – Citroen koncerna komercauto līnijas izskatīgākais pārstāvis. Dizains, protams, ir subjektīva lieta, taču atsauksmes internetā pārsvarā ir par labu modelim ar lauvu. Ļaunas mēles melš, ka jaunā Expert izstrādē Peugeot vadījies pēc kāda vācu-modeļa-ko-nedrīkst-pieminēt parauga, taču kur teikts, ka masīvā priekšdaļa, apaļi izrieztās arkas un raksturīgais izštancējums sānos tieši virs plastmasas uzlikas visā garumā ir kaut kur patentētas?

Darba uzdevumu veikšanai daudzkārt svarīgāki ir izmēri, kur PSA demonstrē šim modelim nepieredzētu vērienu – Expert uzreiz pieejamas divas dažādas riteņu bāzes un trīs korpusa garumi, turpretim augstums ar nodomu saglabāts tieši tāds pats kā tam-ko-nedrīkst-pieminēt, lai Expert bez sarežģījumiem un diņģēšanās prāmī tiktu uz vieglo auto klāja. Pēc tehniskajiem datiem visaugstākais ir 5,3 metrus garais Expert L3 – 1935 mm, bet tādus skapjus pārsvarā izmanto vietējiem pārvadājumiem. Ja jau esam pievērsušies skaitļiem, Peugeot Expert maksimālā celtspēja ir 1,4 tonnas, maksimālā ietilpība 6,6 kubikmetri un maksimālais pārvadājamo priekšmetu garums – 4 metri. Pēdējais parametrs izpildās, tikai paceļot augšup labo pasažiera sēdekli, kas ir necils mīnuss iepretim Renault Trafic/Opel Vivaro – tur garās latas un caurules var vienkārši izbāzt pa lūku zem sēdekļa.

Kā tas brauc?

FOTO: Peugeot

Ņemot vērā stingri ierobežoto pilno masu, Peugeot Expert pilnīgi mierīgi varētu iztikt ar 1,6 litru dīzeļiem, bet nē – tam pieejama veselīga 2 litru HDi motoru gamma no 120 līdz pat 180 zirgspēkiem. Jaudīgākais dzinējs ir tikpat liels kā tam-ko-nedrīkst-pieminēt, un Expert pieejams nekā citādi kā vien kombinācijā ar automātisko pārnesumkārbu. Normālas sviras vietā to vada ar grozāmu ripu, un pirmais iespaids pēc izbrauciena ar Peugeot Traveller, kam tāda bija, ir «nu, nezinu vis...» Vēl jo vairāk tāpēc, ka manuālās pārnesumkārbas svira ir ideālā garumā, ideālā vietā un augstumā un pat slejas no paneļa ideālā leņķī.

Ar 150 zirgspēku dzinēju pustukšs kravas Expert nesas kā ātrvilciens, taču bez biedējošām blaknēm kā pārlieku asas bremzes vai pašdarbīgi stūres leņķi. Ar Peugeot Expert, vismaz šādā komplektācijā, ir viegli, interesanti un patīkami braukt. Instrumentu panelis šeit saskatāms cauri stūrei, nevis virs tās kā daudzos vieglajos Peugeot, turklāt stūre ir normāla izmēra un pēc jaunākās modes nedaudz kvadrātiska – garā ceļā tāda forma sašaurina tvērienu un mazāk nogurdina rokas. Pat trokšņa līmenis ir samērīgs, vismaz furgonu standartiem. Turpinot apgrieztās teorēmas pieeju - te nav, kam nepatikt! Durvju apšuvums, sēdekļi, klimata iekārta, spoguļi, apgrieziena rādiuss un pat degvielas patēriņš - tas viss nāk no citas planētas un gandrīz vai no cita ražotāja, ja salīdzinām jauno un veco Expert. Ja nu vienīgi sīklietu nodalījumi panelī varētu būt dziļāki, bet tas, kas atrodas paneļa augšā, – pārskatāmāks.

Kas to pirks?

FOTO: Peugeot

Jautājumu «kas to pirks?» pārfrāzēsim uz «kas pirks tieši to?». Trīs vienādi trīs marku modeļi lāgā vēl nebija nonākuši pārdošanā, kad starp importētājiem un dīleriem sākās cenu karš. Pēc neoficiālas versijas to izraisīja Toyota, jau startā piedāvājot kolosālu atlaidi Proace, kam pēc loģikas būtu jābūt visdārgākajam – automašīna un motori taču ir franču. Taču tirgus un konkurences apstākļos pat stabilu savienojumu saites ātri kļūst vaļīgas, un ja vēl uz tām iedarbojas tik spēcīgs katalizators kā mazs tirgus...

Papildu sadaļa «SPECIĀLĀ CENA» peugeot.lv mājaslapas sadaļā «Jaunais Expert» parādījās jau divas nedēļas pēc oficiālā pārdošanas sākuma. Dīlerus tas, protams, neiepriecina, turpretim pircējiem divi tūkstoši nost no cenas ir Ziemassvētki oktobrī. Peugeot Expert subjektīvi ir nedaudz mazāks par līdzīgas cenas Renault Trafic, kam Latvijas tirgū tomēr ir noturīga, lai arī ne nevainojama reputācija. Pasažieru modelis Peugeot Traveller, kaut tehniski identisks, vispār ir pavisam cits stāsts, bet Expert ir lielisks. Tas atgādina perfekti izgatavotu instrumentu kasti, kas ir tik viegla un pārdomāta, ka gribas paveikt kādu darbiņu tikai tāpēc vien, lai būtu iemesls atkal satvert tās rokturi. Arī ar Peugeot Expert gribas braukt vēl un vēl, kaut darba automašīnām tas ne vienmēr ir raksturīgi.

Peugeot Expert sākuma cena ir 17 645 eiro.

Vairāk informācijas par automašīnu

Viedtālruņi Deivids Bovijs
0 Komentāri