RUS
Tavs pārlūks ir novecojis, lūdzu atjauno to..
Sīkdatnes (cookies) mums sniedz iespēju uzlabot jūsu kā lietotāja ērtibas. Turpinot izmantot mūsu vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. VAIRĀK >

TVNET apskats: Ford Focus RS

Normunds Avotiņš/ speciāli TVNET 2
Foto: Publicitātes foto

Lieljaudas Focus strauji un nesaudzīgi ielaužas kompakto plēsoņu hierarhijā.

Ehh, tagad būtu īstais brīdis Focus RS testam! Sniegs, apledojums un relatīvi nekaitīga slīde pa īstam atvērtu gan 350 zirgspēku motoru, gan smalkās pilnpiedziņas drifta režīmu! Galu galā - tas taču pats par sevi ir notikums, ka Ford tomēr sadūšojās ielikt Focus četru velkošo riteņu sistēmu - nav svarīgi, kādu, bet tomēr sadūšojās! Diemžēl Ford importētājs mūs pārlieku nelutina ar ziemas braukšanas programmām, bet Focus RS savukārt ir pārlieku dārgs, lai viens dīleris Latvijā to tā vienkārši turētu pie sētas kā demoautomobili.

Par laimi, mums ir tāds pasaules līmeņa rallijkrosa pilots Jānis Baumanis, pie kura sētas tāds kabatas superautomobilis palaikam stāv. Vienīgais brīdis, kad Jānis ir gatavs no Focus RS negribīgi atvadīties, ir kārtējais pasaules čempionāta posms, uz kuru koši zilo dampi līdzi paņemt nevar. Un, tā kā šoruden RX posms Barselonā laimīgi sakrita ar Eiropas rallija čempionāta posmu Liepājā, ar Inchcape Motors Latvia svētību un Jāņa laipnu atļauju (vai varbūt otrādi), askētiskais Focus RS sporta sēdeklis uz trim dienām kļuva par visātrāko reportiera krēslu valstī.

Kas tas ir?

FOTO: Normunds Avotiņš

Trešās paaudzes Ford Focus RS un pirmais no trim ar visu riteņu piedziņu. Ford Performance nodaļa jaunajam RS izgatavoja mazāku dzinēju ar lielāku jaudu nekā 2009. gada modelim - 2,5 litru piecu cilindru benzīna turbomotora vietā

hot-hatch bestijas motortelpā vietu ieņēma būtiski modificēts 2,3 litru EcoBoost dzinējs no Ford Mustang ar četriem cilindriem un 350 zirgspēku jaudu

- par kolosāliem 45 ZS vairāk nekā iepriekš. Saskaņā ar pazīstamo Pirelli lozungu jauda bez kontroles nav nekas, tāpēc fordieši tālredzīgi izsprieda, ka šoreiz pat ar pirmklasīgu RevoKnuckle priekšējo piekari nebūs līdzēts - vienas ass rati pie ielas mašīnas piekares regulējumiem ar tādu jaudu galā netiks, bet, ja arī tiks, tad to nespēs amerikāņi, kam arī šoreiz nodomāts pārdot Focus RS.

FOTO: Publicitātes foto

Diemžēl Focus RS pārvēršana par Subaru STI analogu tiešā veidā iznāktu pārlieku dārga kā tehnoloģiski, tā arī ražošanā. Atminieties – pats pirmais Focus RS tā arī nenopelnīja Fordam ne penija, lai gan kļuva par kulta auto, tāpēc otrās paaudzes ražošanu pārcēla no «speczavoda» Anglijā uz masu Focus ražošanas līniju Vācijā. Tā nu Ford izstrādāja unikālu 4x4 transmisiju ar garu nosaukumu Ford Performance All Wheel Drive with Dynamic Torque Vectoring. Iekams kāds pārlieku konstrukcijā iedziļinājies gudrinieks iepīkstētos, ka elektroniska sajūgu disku paka uz katras pakaļējās pusass jau nu nav gluži tas pats, kas Audi sporta diferenciālis vai vismaz pašbloķējošs analogs, Ford iesaistīja spēlē čali ar bīstamu mirdzumu acīs, diezgan viduvējiem panākumiem rallijkrosā un māniju griezt «saulītes» ap visu, kas kustas un nekustas.

Ford Performance All Wheel Drive with Dynamic Torque Vectoring

Ford Performance All Wheel Drive with Dynamic Torque Vectoring

Vēl šobaltdien neesmu pārliecināts, vai Kena Bloka dancinātajā Focus RS bija tāda pati pilnpiedziņa kā ielas mašīnā, bet – lai nu paliek. Uzvarētājus, kā zināms, netiesā, un kurš gan kaut ko aizrādīs ražotājam, kas ieviesis sava produkta smadzenēs režīmu Drift? Tāda pozīcija Focus RS braukšanas režīmos ir – tūlīt aiz jau tā pietiekami psihā Track. Kurš seko aiz Sport, aiz kura ikdienišķākos auto parasti vairs neseko nekas. Paga, paga, un tas arī vēl nav viss – Focus RS ir arī Launch Control jeb starta funkcija, līdzīgi Porsche: nospiežam pareizo kombināciju, «ieliekam robā», sagāzējam un metam sajūgu vaļā. Pilns džentlmeņa komplekts antisociālai uzvedībai. Man

nav nekas pret veģetāriešiem un vegāniem, taču, lai nokļūtu barības ķēdes augšgalā, jābūt plēsējam. Focus RS tāds neapšaubāmi ir.

FOTO: Publicitātes foto

Kā tas brauc?

FOTO: Publicitātes foto

Automašīnai, kas konsturēta tam, lai drāztos mežonīgā ātrumā ne vien taisni, bet arī sāniski, jābūt pienācīgi aprīkotai. Modificēta RevoKnuckle priekšējā piekare, saīsināts stūres pārnesums un par trešdaļu stingrāki stabilizatori godam pilda savu funkciju. Tomēr ar laiku pamanīju, ka man tīk vairāk laika pavadīt sporta režīmā (Sport Mode), un ne jau tāpēc vien, ka tad Focus RS pie pārslēgšanās garšīgi «burbuļo» izpūtējā. Nospiežot pogu, izmainās ne vien dzinēja vadības bloka iestatījumi, bet arī amortizatoru cietība. Paātrinoties standarta režīmā uz nelīdzena, bet cieta ceļa, Focus RS milzīgās riepas dažkārt tiecas medīt īsto trajektoriju, pirms izpausties tīrasinīgā lineārā paātrinājumā. Ar 350 zirgspēkiem zem motorpārsega tā ne vienmēr ir omulīga sajūta, sevišķi zinot, ka nitrozilais lādiņš piesaista skatienus kā magnētus. Un tad vēl tas augstais sēdeklis...

Par tik ātrai un asi vadāmai automašīnai pārlieku augstu sēdpozīciju kritiku saņēma jau iepriekšējais RS. Jaunajā nekas daudz nav mainījies – ja kas nepatīk, ņem rokā «seškantes» un pārstati cieto Recaro zemāk nekā īstā sacīkšu mašīnā. Diemžēl nekādas seškantes nepalīdzēs pārnesumkārbai slēgties tikpat precīzi un metodiski, kā tas notiek Honda Civic Type-R. Un,

ja jau Ford Performance izdevās uzkonstruēt speciālu 4x4 tieši šim modelim, cik grūti būtu bijis atrast piemērotu divsajūgu kārbu vai «automātu»?

Un vai par gandrīz 40 000 eiro es nebūtu pelnījis mazliet īpašāku paneli? Laikam jau nē – Focus RS vizuālais tēls ir vārda tiešā nozīmē graujošs jebkurā virsbūves krāsā, un pilotam jābūt laimīgam par to vien, ka viņš ir izredzēts ķerties pie šīs barakudas stūres. Kad viņš apradīs ar bremzēm, uztaustīs pārslēgšanās brīdi, pēc iespējas mazāk grozīs stūri un lieki negramstīsies gar visādām pogām, viņi kļūs viens vesels.

FOTO: Publicitātes foto

Kas to pirks?

FOTO: Publicitātes foto

Parādiet man vienu normālas orientācijas čali, kurš nevēlētos saukt par savu agresīvu, vieglu un visās nozīmēs spilgtu pilnpiedziņas automašīnu ar paātrinājumu 4,7 sekundes līdz 100 km/h. Problēma tā, ka šis vaļā palaistais monstrs ar Brembo bremzēm diezgan daudz maksā (kompaktklases automašīnai), turklāt tam tomēr ir arī daži konkurenti. Lai gan

Ford, aprīkojot RS, izrādījies netipiski dāsns un papildaprīkojuma sarakstā atstājis tikai dažas pozīcijas,

ultra-hot-hatch ekstraktam Latvijā atradušies vien trīs pircēji. Salīdzinājumam – Lietuvā reģistrēti pieci jaunie Focus RS, bet Igaunijā veseli astoņi, kas, mērot vienībās uz iedzīvotāju skaitu, ir diezgan daudz. Arī Rietumeiropā Focus RS nelec virsū aiz katra stūra, lai gan tur no šāda Nezoba iegādes (bija tāds dulls pūķis vienā multenē) galvenokārt attur ne tik daudz cena kā nepanesamie mesli drakonisku nodevu un nodokļu veidā – nemaz nerunājot par apdrošināšanu kā mazizmēra lidmašīnai. Tādējādi RS populācija tiek dabiski kontrolēta – pa vienai barakudai uz dažiem tūkstošiem sīkdīzeļu zivteļu tāpat kā okeānā.

Un tad vēl lielākās no visām bailēm – ja nu apniks? Neapniks. Focus RS būvējuši ļaudis, kas būvē arī sacīkšu mašīnas. Kopš septiņdesmitajiem gadiem šis ir jau trīsdesmitais Ford RS modelis, un divdesmit deviņi iepriekšējie katrs savā veidā kļuva leģendāri - arī nebūt nebūdami ideāli. Jāni, kad tev nākamais rallijkrosa posms – iedosi izbraukt?...

Ford Focus RS bāzes cena ir 37 140 eiro.

Vairāk informācijas par Ford Focus RS

Jānis Baumanis Igaunija
2 Komentāri