Pētījums: autovadītājs brauc lēnāk, ja viņam šķiet, ka tiek vērots

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Domājot, ka tos novēro, autovadītāji mēdz braukt vairāk kā par 2 km/h lēnāk. Saskaņā ar Eiropas Komisijas vērtējumu tas nozīmē satiksmes negadījumu skaita samazināšanos par 5 – 10%. Pie šādiem secinājumiem ir nonākuši pētnieki, kas, sadarbībā ar VAS Latvijas Valsts ceļi (LVC) veica pētījumu par autovadīšanu kā sociāli regulētu uzvedību. Pētījuma autori ir Latvijas Universitātes profesors Ivars Austers un pētniece Inese Muzikante, informēja LVC Komunikācijas daļā.

«Lai gan satiksmes negadījumos bieži vien tiek vainoti sliktie ceļi un nelabvēlīgie laika apstākļi, pētījumi liecina, ka 90% gadījumos vainojams ir cilvēka faktors», šodien, prezentējot pētījuma rezultātus, norādīja profesors Ivars Austers. Satiksmes drošību nepieciešams analizēt no vismaz divām perspektīvām: ārējās un iekšējās. Ārējā perspektīva ņem vērā, piemēram, ceļu stāvokli, automašīnas tehnisko stāvokli, savukārt iekšējā – cilvēka faktoru, uzsvēra pētnieks.

Pētījums, kas tika veikts šā gada pavasarī uz diviem valsts galvenajiem autoceļiem - uz Liepājas šosejas un uz Ventspils šosejas, balstījās tajā, ka autovadīšana ir sociāli regulēta uzvedība un cilvēkiem ir svarīgi, ko par viņiem domā līdzcilvēki - viņi tiek uztverti kā cilvēki, uz kuriem var paļauties, kā godīgi un likumpaklausīgi cilvēki, un vai viņi netiks kritizēti par neatbilstošu uzvedību. Eksperimenta gaitā uz minētajiem autoceļiem tika novietotas ceļazīmes, kurās bija attēlotas acis, kas vēro garāmbraucošos. Šīs zīmēs tika uzstādītas pamīšus ar zīmēm, kurās bija attēloti ziedi, vienu nedēļu eksponējot zīmes ar acīm, otru nedēļu - ar ziediem.

Rezultāti apliecināja, ka autovadītājiem piemīt tendence samazināt braukšanas ātrumu, ja ceļa malā bija «ceļazīmes» ar acīm. Piemēram, novietojot šādu «ceļazīmi» ar acīm uz Liepājas šosejas netālu no Saldus, vidējais brukšanas ātrums samazinājās par 2,2 km/h, kas saskaņā ar Eiropas Komisijas vērtējumu nozīmē satiksmes negadījumu skaita samazināšanos par 5 – 10%.

Foto: Publicitātes foto

Pētnieki norāda, ka, spriežot pēc tā, ka nekur publiskajos informācijas avotos nav izskanējusi informācija par līdzīgiem eksperimentiem tieši uz autoceļiem, Latvijā veiktais pētījums varētu būt pirmais pasaulē. Līdzīgi eksperimenti, ar mērķi pārbaudīt cilvēku sociāli regulētu uzvedību ir notikuši citās dzīves jomās. Jā, ir plānota prezentācija starptautiskā konferencē, arī divas publikācijas augsta līmeņa zinātniskajā žurnālā. Latvijā veiktā pētījuma rezultātus zinātnieki plāno prezentēt starptautiskā konferencē.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu