Vai internets maina mūziku? (20)

TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Ja agrāk par pirmajiem mēģinājumiem ieviest legālas mūzikas lejupielādes portālus smējās, tad tagad, pateicoties tiem, daudzi vispār apšauba nepieciešamību pēc albuma izdošanas CD formātā.

Lejupielāde mūsdienās ir kļuvusi ne tikai par ērtu veidu, kā iegūt mūziku savā datorā, i-podā, mobilajā telefonā u.c., bet tā arī maina mūzikas industrijas ainu kopumā.

Kopš ietekmīgākais Amerikas mūzikas tops Billboard paziņojis, ka savos aprēķinos par pirktāko albumu vai singlu iekļauj arī lejupielādētos albumus un singlus, tas ievērojami izmainīja topu ainu. Kardināli mainījās ne tikai singlu čārti, bet arī pirktāko albumu secība.

Rezonanse šiem notikumiem ilgi nebija jāgaida – skat, Radiohead savu jauno albumu piedāvā par t.s. ziedojumiem – katrs pats izvēlas cenu, kādu tas ir gatavs maksāt par albumu. Līdz ar to grupa ne tikai ir ieguvusi fanu milzīgu atsaucību, bet arī krietnu mediju uzmanību. Turklāt, ja šāda brīvas cenas politika kļūs ierasta, viņi vienmēr tiks pieminēti kā pionieri, kuri mainījuši mūzikas tirdzniecību pasaulē.

To, vai šāda veida pasākumi atkārtosies, lielā mērā noteiks ietekmīgāko mūzikas topu veidotāji, kuri par šo gājienu izrāda manāmu nepatiku. Viņuprāt, Radiohead albumu, pateicoties šai cenu politikai, nevarēs iekļaut nekādos topos. Ja tas notiks, tad tas nozīmē, ka grupa ar šo gājienu noies pagrīdē un, ticiet man vai ne, mūzikas aina krietni vien izmainīsies. Un nevis tāpēc, ka populārāko dziesmu topos neparādīsies Radiohead. Bet tāpēc, ka cilvēki sapratīs, ka tas, kas nav topu virsotnēs, nemaz nav sliktāks. Lai arī grūti prognozēt, kā tieši tas mainīs mūzikas pasauli, viens ir skaidrs – notiks (un jau šobrīd notiek) mūzikas ainas paplašināšanās – interneta vides popularitāte pret fizisku disku pārdošanas topu līderiem.

Reklāma, mediju uzmanība – tā ir visdārgākā un vērtīgāka lieta mūsdienās. Un nav svarīgi, kā tas tiek panākts. Mūsdienās cilvēks ir pārblīvēts ar informāciju un iegūt cilvēka uzmanību, palikt atmiņā – tas ir pats galvenais mūsdienu uzdevums. Kā, piemēram, to dara Britnija Spīrsa – viņas jaunā singla Gimme More iekļūšana top 10 (pirmo reizi kopš 2004. gada dziesmas Toxic) nav tikai sakritība, bet skandalozas uzvedības un tam sekojošas milzīgas mediju uzmanības rezultāts.

Kurp tas viss novedīs, rādīs laiks. Cilvēki ir sajutuši jaunu iespēju brīvību, un to viņiem neviens vairs nevarēs atņemt. Brīvu lejupielādi, brīvu informāciju, brīvu izvēli. Internets maina mūzikas ainu. Pateicoties tādiem virzītājspēkiem kā, piemēram, youtube, myspace un skype, cilvēkiem rodas sajūta, ka viņi visu var iegūt par brīvu.

Tikai atcerieties – tā turpinot, mēs visi pamazām kļūstam par brendēto preču vergiem. Smiekli nāk, paskatoties uz mūsdienu alternatīvajām kustībām, kuras it kā noliedz mainstrīmu, taču tajā pašā laikā vienīgais, ar ko viņi atšķiras, ir noraidošā attieksme pret tiem, kam patīk pops vai cita, viņuprāt, meinstrīma mūzika. Taču patiesībā mēs visi, gribam to vai negribam, pērkam vienu un to pašu vienos un tajos pašos veikalos – gan pārtiku, gan apģērbus, gan citas preces. Iesaku jums vienu mazu eksperimentiņu - pastaigājiet pa alternatīvās paaudzes ligzdiņu – andrejsalu un pavērojiet, ko viņi velk mugurā, – tās pašas New Yorker, Seppala, Reserved, Jennyfer, Crop Town u.c. tirdzniecības centru drēbītes, kuras valkājam visi pēc kārtas.

Vienīgais, kas mūs vēl atšķir, ir mūzika, kuru izvēlamies klausīties. Un arī tā daudzviet pārklājas. Līdz ar to nav nekāds brīnums, ka tā nu ir kļuvusi par tik diskutējamu tematu un stila lietu. Mūzika – jaunākais modes kliedziens, individualitātes izpausmes veids.

Liene Mīlgrāve, portāla DoReMi.lv redaktore

Komentāri (20)CopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu