Kiberdrošība automašīnā - nopietna mūsdienu problēma

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Reuters/ScanPix

Laikmetā, kad automobilis arvien vairāk kļūst par ripojošu datoru, to izstrādātājiem nepieciešams rūpīgāk padomāt arī par kiberdrošības jautājumiem.

Pavisam nesen pasauli pāršalca ziņas, ka diviem pētniekiem, datorsistēmu speciālistiem, ir izdevies attālināti ielauzties Jeep Cherokee un pārņemt savā kontrolē vairākas tā funkcijas. Piemēram, kamēr auto 10 jūdžu (16 km) attālumā no hakeriem Čārlija Millera un Krisa Vlaseka pa šoseju traucās ar 70 jūdzēm (apmēram 110 kilometriem) stundā, viņi, sēdēdami Millera mājas pagrabā, attālināti pārņēma savā kontrolē ne tikai klimata sistēmu, kurai ar pilnu jaudu pavēlēja pūst salonā maksimāli aukstu gaisu, bet arī audio iekārtu un logu tīrītājus. Turpinot darboties sava paziņas vadītā Jeep Cherokee datoros, vēl nedaudz vēlāk viņiem izdevās manipulēt arī ar transmisiju, bremzēm un dzinēju. Hakeri apgalvo, ka viņu rīcībā ir rīki, ar kuriem var pārņemt arī stūres sistēmu, taču tie vēl jāpilnveido: stūri viņi šobrīd spēj kontrolēt tikai, kad automātiskā transmisija ieslēgta atpakaļgaitas režīmā.

Jāpiebilst, ka atgadījums ar Jeep beidzās bez nopietniem incidentiem, jo auto vadītājs zināja, kas notiks ar viņa auto, un nepārtraukti uzturēja sakarus ar abiem hakeriem. Taču datoru ievainojamība tikai parāda, ka autoražotājiem pavisam nopietni jādomā ne tikai par zirgspēkiem un degvielas patēriņa samazinājumu, bet arī par kiberdrošību.

Kamēr cilvēks skatās uz savā pagalmā stāvošo 90.gada automobili, viņu kiberdrošības problēmas, visticamāk, nesatrauc nemaz. Tomēr jāņem vērā, ka ir 21.gadsimts un automašīnas kļūst aizvien datorizētākas, un liela daļa no tām jau ir savienotas ar globālo tīmekli. Kā raksta Automotive News Europe, ja 2016.gadā apmēram trešā daļa jauno auto būs piejūgtas internetam, tad 2020.gadā šādu auto jau būs 90 procenti. Turklāt jāatceras, ka virkne premium zīmolu, tai skaitā BMW, Audi un Mercedes-Benz intensīvi attīsta autonomās braukšanas tehnoloģijas, lai sākotnēji vadītājs varētu lasīt avīzi, kamēr sastrēgums lēnām virzās uz priekšu, bet perspektīvā pilnvērtīgi atpūsties, kamēr spēkrats autopilotā navigē pa vairākjoslu šoseju. Audi, piemēram, nesen prezentēja RS 7, kurš pilnīgi patstāvīgi spēj braukt sacīkšu trasē, bet BMW jaunā 7.sērija pratīs patstāvīgi iebraukt un izbraukt no garāžas.

Tās ir elektroniskas palīgsistēmas, kam jāatvieglo braucēja ikdiena un arī jāceļ satiksmes drošības līmenis, taču nedrīkst aizmirst arī par nepieciešamību noslēgt visus caurumus, caur kuriem attālināti var iekļūt mašīnas elektroniskajā kodolā. Starp citu, piemēri, ka tas ir iespējams, tālu nav jāmeklē. Kā norāda Automotive News Europe, vēl nesen BMW nācās izlaist programmatūras atjauninājumu 2,2 miljoniem ar ConnectedDrive apgādātu auto, jo izrādījās, ka prasmīgs hakeris dažās minūtēs spēj attālināti atslēgt ar attiecīgajām mediju iekārtām apgādātos BMW, MINI un Rolls-Royce.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu