Auto asociācija aicina sakārtot auto servisu sektoru un apkarot ēnu ekonomiku

BNS
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ieva Čīka / LETA

Auto asociācija aicina atbildīgās valsts iestādes sakārtot auto servisu sektoru un apkarot ēnu ekonomiku, informēja asociācijas valdes loceklis Ingus Rūtiņš.

Asociācija ar vēstuli vērsusies pie ekonomikas ministres Danas Reiznieces-Ozolas, finanšu ministra Jāņa Reira, Ēnu ekonomikas apkarošanas padomes un Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas, aicinot nekavējoties sākt aktīvas un mērķtiecīgas darbības auto nozares sakārtošanai. «Auto asociācija vēlas vērst atbildīgo institūciju uzmanību uz dramatisko situāciju, kas līdzšinējās bezdarbības un efektīva regulējuma trūkuma dēļ ir izveidojusies auto nozarē, īpaši auto servisu pakalpojumu jomā.

Asociācijas apkopotie dati liecina par dramatisku ēnu ekonomikas īpatsvaru nozarē,

kas apdraud godīgu uzņēmumu konkurenci īstermiņā un nozares attīstības iespējas ilgtermiņā,» norādīja asociācijas valdes loceklis.

Pēc Rūtiņa klāstītā,

auto nozarē 90% no valsts budžeta ieņēmumiem nodrošina 135 uzņēmumi jeb 3% no nozares,

kā arī asociācija, kurā pārstāvēts nepilns 1% no nozares uzņēmumiem, veido aptuveni pusi no visas nozares apgrozījuma, nodokļos nomaksājot aptuveni 56% no visiem sektora nodokļu ieņēmumiem.

Vienlaikus asociācijā norāda, ka

auto servisa pakalpojumu jomā piedāvājums vairākkārt pārsniedz pieprasījumu un tas ir radījis tirgus deformāciju.

«Šobrīd auto remonta pakalpojumus Latvijā masveidā sniedz «pelēkie» servisi un cilvēki, kuriem nav ne vajadzīgo iemaņu, ne tehniskā aprīkojuma, nerunājot jau par to, ka to darbība ir juridiski un finansiāli nekontrolēta, bet atbildība par paveikto darbu - nekāda,» atzīmēja asociācijas valdes loceklis.

Tāpat viņš uzsvēra, ka Latvijā pirmo reizi ievesto lietoto automobiļu vidējais vecums ir 10 gadi, kas nozīmē, ka to mūža pirmā daļa jau ir beigusies Eiropā un tālāka ekspluatācija prasa būtiskas investīcijas un kvalificētus speciālistus. «Tā vietā bieži vien automobilis tiek remontēts neprasmīgi un pat diletantiski, atslēdzot sistēmas, kas ir paredzētas kaitīgo izmešu samazināšanai, aktīvajai un pasīvajai drošībai, kā arī izjaucot tā virsbūves integritāti. Citiem vārdiem sakot, tas ir sociāli bezatbildīgi un bīstami, jo tā tehniskais stāvoklis daudzos gadījumos rada nopietnu apdraudējumu pašam auto īpašniekam un pasažieriem, kā arī pārējiem satiksmes dalībniekiem,» skaidroja Rūtiņš.

Pēc viņa klāstītā, pērn Latvijā uz valsts autoceļiem ir miruši 105 cilvēku uz miljonu iedzīvotāju, kas ir augstākais rādītājs starp Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm.

«Problēmai ir nepieciešams tūlītējs un komplekss risinājums, iesaistoties gan valsts institūcijām, gan nozares ekspertiem,» uzvēra asociācijā, pozitīvi vērtējot Valsts ieņēmumu dienesta (VID) veiktās servisu pārbaudes un Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) aktivitātes un veiktos pasākumus satiksmes drošības uzlabošanā. «Tomēr mēs atkārtoti uzsveram, ka

tā ir tikai cīņa ar sekām tam, ko nav paveikušas atbildīgās valsts pārvaldes institūcijas, likumdevēji un politikas veidotāji.

Auto asociācija savas kompetences ietvaros jau ilgstoši rosina ieviest tiesisku regulējumu šajā nozarē un vairākkārtēji uzrunājusi Ekonomikas ministriju, taču bez rezultātiem,» pauda Rūtiņš.

Asociācija uzskata, ka situācija auto nozarē ir sasniegusi kritisko punktu, tāpēc aicina atbildīgās institūcijas nekavējoties rīkoties un izmantot nozares atbalstu un ierosinājumus tās sakārtošanā, piebilda asociācijas valdes loceklis.

Runājot par ēnu ekonomiku, viņš pavēstīja, ka valsts iepirkumos, kas saistīti ar autoremontu un rezerves daļām, nepilnu trīs gadu laikā pārmaksājusi četrus miljonus eiro. «Šāds skaitlis izveidojies, jo piegādātāji ilgstoši izvairās no algu nodokļu nomaksas.

Asociācija ir ne vien izrēķinājusi, bet arī identificējusi konkrētus piegādātājus, kas oficiāli maksā trīs, četras un pat piecas reizes zemākas algas nekā godprātīgie piegādātāji.

Šī situācija ir kļuvusi par absurdu, jo oficiāli strādājošie servisi zaudē konkurētspēju attiecībā pret negodīgajiem,» norādīja Rūtiņš, skaidrojot, ka šāda situācija parāda, ka publiskajiem iepirkumiem nav nekā kopīga ar zemāko cenu, saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu un cenas-kvalitātes izvērtējumu, jo valstij nerodas jautājumi par vairākkārtīgi zemākām cenām nekā tirgū vidēji un tādā veidā nodokļu nemaksāšana ir kļuvusi par normu un instrumentu, ar kura palīdzību uzvarēt valsts iepirkumos.

«Servisiem, kuri piedāvā neadekvāti zemas pakalpojumu cenas, nav nekā kopīga ar godīgas un veselīgas konkurences jēdzienu, bet gan tirgus kropļošanu. Cena, kas nereti ir divas, trīs, četras un pat vairāk reižu zemāka par tirgus vidējo, liek aizdomāties kā šie uzņēmēji pelna un attīsta savu biznesu,» klāstīja Rūtiņš.

Tāpat asociācijā informēja, ka ir nepieciešamas regulāras darbinieku apmācības par jaunākajām tehnoloģijām un risinājumiem, bet

vairākums Latvijas neatkarīgo automobiļu remontētāju nespēj pienācīgi nodrošināt kvalitatīvu automobiļu remontu.

«Absolūtajā vairākumā Latvijas neatkarīgo auto remontdarbnīcu tikmēr šī profesija ir kļuvusi par nekvalificētu, nekontrolētu skrūvēšanas nodarbi nekontrolētos, neatbilstīgos apstākļos ar nezināmas izcelsmes rezerves daļām un inventāru. Situācija ir pat tik tālu absurda, ka Latvijas profesionālās izglītības sistēma gatavo automehāniķus, elektroniķus, taču servisa darbībai nav nekādu prasību attiecībā uz darbinieku izglītību,» uzvēra asociācijā.

Rūtiņš norādīja, ka pamatproblēma ir tiesiskā regulējuma trūkums normatīvo aktu līmenī, kas ir nepieciešams, lai veicinātu caurspīdīgu un atbildīgu uzņēmējdarbību nozarē un mazinātu ēnu ekonomikas, korupcijas, kā arī augstākminēto apdraudējumu sabiedrībai risku.

Pēc viņa klāstītā, asociācija kā vienu no galvenajiem darbības virzieniem jau vairākus gadus izvirzījusi auto pārdošanas un remonta nozares valstiska regulējuma jeb licencēšanas vai kāda cita atbilstības novērtēšanas mehānisma ieviešanu.

«Tas paredz noteikt auto tirdzniecības un remonta uzņēmējdarbības un piedāvāto preču un pakalpojumu kvalitātes standartus,»

atzīmēja Rūtiņš.

«Asociācija rosina Ekonomikas ministriju beigt izvairīties no nozares sakārtošanas jautājuma, un sākt darbu pie šīs kompleksās problēmas risinājuma, izveidojot darba grupu un iesaistot nozares profesionāļus un valsts pārvaldes institūcijas,» viņš norādīja, atzīmējot, ka asociācija ir gatava iesaistīties nozares sakārtošanā.

Auto asociācija ir sabiedriska organizācija, profesionālu ražotājrūpnīcu, Latvijā oficiāli pilnvarotu auto importētāju un dīleru apvienība. Asociācijas prioritāte ir aizstāvēt savu biedru intereses sadarbībā ar dažādām valsts institūcijām un nodrošināt pircēju interešu ievērošanu attiecībā uz garantijām, servisu un informāciju.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu