Tiesību iegūšanai būs jāmācās un jāpraktizējas vairāk

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Caro/ScanPix

Lai uzlabotu kopējo ceļu satiksmes drošību un paaugstinātu jauno autovadītāju sagatavotības līmeni, pilnveidos transportlīdzekļu vadītāju apmācības procesu, papildinās esošās normas.

To paredz Valsts sekretāru sanāksmē 8.oktobrī izsludinātie grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 358 «Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām».

Par nepieciešamību uzlabot ceļu satiksmes drošību, tajā skaitā – topošo šoferu apmācības procesu un eksamināciju, bijušas un turpinās dažādas diskusijas, par to lemts Ceļu satiksmes drošības padomē. Grozījumus par transportlīdzekļu vadītāju apmācības pilnveidi izstrādāja Satiksmes ministrija un VAS «Ceļu satiksmes drošības direkcija» sadarbībā ar Latvijas Profesionālo autoskolu federāciju, kā arī autoskolu pārstāvjiem.

Grozījumi noteikumos paredz papildināt transportlīdzekļu vadītāju teorētiskās apmācības programmas ar jauniem elementiem (piem., bīstamu situāciju prognozēšana un risku novērtēšana, mazaizsargāto satiksmes dalībnieku drošība), kā arī palielināt minimālo vadīšanas nodarbību skaitu (piem., B kategorijai no 14 uz 20).

Plānots papildināt vadīšanas apmācību ar stingrāku regulējumu attiecībā uz vadīšanas apmācību slidena ceļa apstākļos un diennakts tumšajā laikā, kā arī ieviest prasību autoskolām par mācību braukšanas laukuma esamību.

Lai radītu elastīgāku, ērtāku un klientiem draudzīgāku apmācības sistēmu, teorētiskās apmācības programmās ietvertie jautājumi sadalīti apmācības moduļos, jo šāda sistēma arī ļauj apmācāmajai personai teorētisko apmācību veikt viena gada laikā. Tādējādi tiek pilnveidota esošā sistēma saistībā ar gadījumiem, kad personai attaisnotu iemeslu dēļ nav bijusi iespēja apmeklēt mācības noteikto mācību grupas nodarbību laikā. Vienlaikus svarīgi ir tas, ka sistēmas ietvaros personai obligāti būs jāapgūst visas mācību programmā noteiktās tēmas. Katrā mācību modulī ir piecas mācību stundas (45 minūtes katra), kas, ņemot vērā autoskolu pieredzi, ir optimāls un praksē lietots vienas dienas apmācības ilgums.

Lai palielinātu autoskolas atbildību par apmācāmo sagatavošanas kvalitāti atbilstoši noteiktajām programmām, ir ieviesta prasība par to, ka apmācība autoskolā tiek pabeigta, nokārtojot autoskolas teorētisko un braukšanas eksāmenu, atrunājot eksāmenu kārtošanas nosacījumus starp autoskolu un apmācāmo personu noslēgtajā līgumā.

Tāpat grozījumi paredz pilnveidot mācību karšu izsniegšanas, darbības apturēšanas un atņemšanas kārtību autoskolām.

Lai padarītu caurspīdīgāku finanšu apriti transportlīdzekļu vadītāju apmācības sfērā, kas mazinātu nelegālos maksājumus (lielākoties par braukšanas apmācību), plānots noteikt, ka apmaksu par visiem ar apmācību saistītajiem pakalpojumiem apmācāmā persona veic autoskolai. Maksāšana caur autoskolu pēc iespējas ierobežotu maksājumus, no kuriem netiek maksāti nodokļi, un tas būtu viens no pasākumiem apmaksas sistēmas pilnveidošanā, kā arī šāda kārtība pozitīvi iespaidotu arī braukšanas apmācības kvalitāti, jo autoskolai būtu lielākas iespējas ietekmēt braukšanas apmācības instruktoru rīcību un darba kvalitāti.

Tāpat tiks pilnveidotas teorētisko priekšmetu pasniedzēju un braukšanas mācību instruktoru apmācības programmas un atestācijas sistēma, kā arī precizētas kvalifikācijas prasības speciālistiem, kuri sagatavo transportlīdzekļu vadītājus.

Tā kā minēto noteikumu grozījumi skar transportlīdzekļu vadītāju apmācības iestādes un personas, kuras iegūst transportlīdzekļu vadīšanas tiesības un papildu kategorijas, tad sagatavotie grozījumi bija ievietoti Satiksmes ministrijas tīmekļa vietnē, lai interesenti varētu rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu tā izstrādes stadijā.

Pēc noteikumu projekta publicēšanas tika saņemti priekšlikumi/iebildumi no 29 autoskolām, 2 biedrībām un 4 privātpersonām, kuri daļēji iestrādāti noteikumu projektā. Piemēram, prasība par mācību laukumu nepieciešamību projektā kopumā netiek mainīta. Taču, ņemot vērā to, ka attiecīgajai transportlīdzekļu kategorijai noteiktās figūras atkarībā no laukuma konfigurācijas ir iespējams izvietot arī laukumā ar mazāku platību nekā sākotnējā projektā norādītais minimums, prasība par minimālo laukumu platību ir aizstāta ar ieteicamo (aptuveno), kas neierobežos esošo laukumu turpmāku izmantošanu, kā arī atvieglos jaunu laukumu ierīkošanas iespējas. Tāpat, izvērtējot saņemtos priekšlikumus/iebildumus, tie daļēji tika ņemti vērā un sākotnējā projektā noteiktais minimālais apmācāmo skaits B kategorijas transportlīdzekļu vadītāju mācību grupās ir mainīts no 10 uz 6 apmācāmajām personām.

Noteikumu projekts nodots saskaņošanai ministrijām, bet par tā pieņemšanu vēl jālemj valdībai.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu