Ķīpsalā ieripos Latvijā radīts pašbraucošs auto!

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Divas dienas, 20. un 21. oktobrī, līdzās viedajam putnam – dronam, robotam ­– šotiņu salējējam, 3D printerim lietošanai mājās un citām viedierīcēm izstādē «RIGA COMM 2016» Ķīpsalā būs aplūkojams arī Latvijas zinātnieku radīts pašbraucošs auto.

Automobilis, balstoties uz informāciju par apkārtējo vidi un komunikāciju ar citiem auto, spēj pieņemt lēmumus par vadību, kontrolējot bremzes un gāzi, līdzīgi kā vieda kruīza kontrole. Vadītājam atliek vien novērotāja loma ar iespēju pārņemt kontroli, ja tomēr tas būs nepieciešams. Tiesa, automobilis vēl tiek attīstīts, tas mēdz kļūdīties, un tāpēc notiek pētījumi, lai to uzlabotu.

Ķīpsalā aplūkojamā automobiļa prototipu ir radījuši Elektronikas un datorzinātņu institūta zinātnieki. Pētnieku kolektīvs šo projektu ar nelieliem pārtraukumiem attīsta jau turpat četrus gadus, un darbs turpinās vēl joprojām. Zinātnieki ir izstrādājuši algoritmus, aprīkojuši automobili «Mazda 6» ar virkni dažādu sensoru, piemēram, LiDAR, RTK-GPS, kā arī pašu izstrādāto stereoredzes sistēmu. Valsts pētījumu programmas «SOPHIS» ietvaros savu artavu konkrētu problēmu risināšanā devuši arī Rīgas Tehniskās universitātes un Latvijas Universitātes gaišākie prāti.

Foto: Publicitātes foto

«Pasaulē pētnieciskais darbs ar pašbraucošajiem automobiļiem norit divos virzienos – automobiļu spējai braukt pašiem, kā, piemēram, Google auto ASV, un šādu automašīnu spējai sadarboties, sazinoties ar viedo ceļu infrastruktūru un pašām savā starpā. Šajā virzienā pamatā strādā Eiropā, tostarp arī mēs,» norāda Elektronikas un datorzinātņu institūta pētnieks Krišjānis Nesenbergs un uzbur nākotnes vīziju: «Iedomājieties situāciju, kad visas mašīnas, sazinoties savā starpā, krustojumu var izbraukt bez sastrēgumiem un bremzēšanas!»

Starp citu, Latvijas zinātnieki jau divreiz ir pieņēmuši izaicinājumu un ar šo automobili ir piedalījušies divās autonomo transportlīdzekļu sacīkstēs, un pēdējās no tām – «Grand Cooperative Driving Challenge 2016 (GCDC)» – norisinājās maijā Holandē. Pasākumā piedalījās desmit dalībnieku komandas no sešām Eiropas valstīm (Francijas, Spānijas, Zviedrijas, Latvijas, Vācijas, Nīderlandes) ar transportlīdzekļiem, kas ir aprīkoti ar papildu sensoriem, precīzām pozicionēšanas sistēmām, datoriem un bezvadu komunikācijas iekārtām. Šī pasākuma galvenais mērķis nav uzvarēt, bet gan demonstrēt jaunākos sasniegumus transportlīdzekļu automatizācijā un apmainīties ar viedokļiem.

Foto: Publicitātes foto

Ideja par pašbraucošām automašīnām radās pirms turpat 100 gadiem, un šodien tā beidzot ir realitāte. Tiesa, vēl ne plaši izplatīta. Pa ASV pilsētu ielām jau pārvietojas slavenie Google automobiļi, Singapūrā un ASV brauc pirmie taksometri, kuriem šoferis ir lieka greznība. Tāpat arī lielo kravu pārvadātāji «SCANIA» un «Mercedes», kā arī citi autoražotāji jau testē autonomās automašīnas.

Kā zināms, 20. un 21. Ķīpsalā notiks izstāde «RIGA COMM» – ikgadējs IT un biznesa pasākums dažādās nozarēs strādājošajiem uzņēmējiem, valsts iestāžu vadītājiem un IT profesionāļiem, kur vienuviet iepazīt aktuālāko Baltijas un ārvalstu digitālo piedāvājumu, konsultēties ar ekspertiem un kopīgi izvēlēties piemērotākos risinājumus savam biznesam vai organizācijai. Šī gada jaunumi – Gadžetu zona un Baltijā pirmā «Lietu interneta» konference.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu