Speciālisti iesaka par ziemas riepu iegādi domāt laikus (14)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Latviju pārņem arvien rudenīgāki laika apstākļi, tas pretstatā runām par globālo sasilšanu liecina, ka arī šogad ziema būs un tas savukārt nozīmē, ka automašīnu riteņus nāksies apaut ar ziemas riepām.

Riepu tirdzniecības uzņēmuma "Vianor" un to partneru "Auto Motīvs", "Ardala" un "Vi Lis IK" riepu speciālisti norāda, ka nepieciešamībai savlaicīgi domāt par riepu iegādi ir vairāki iemesli. Viens no vissvarīgākajiem ir fakts, ka vasaras riepas rudenī sāk zaudēt savas īpašības. Taču tas nav vienīgais iemesls – šobrīd riepu tirdzniecības uzņēmumi ir sagādājuši riepas šai ziemai, un veikalos vēl nav sācies riepu pirkšanas bums, kas nozīmē, ka bez steigas un stresa iespējams konsultēties ar riepu speciālistiem un izvēlēties pašas atbilstošākās riepas savai automašīnai, kā arī bez stāvēšanas rindā tās uzmontēt. Ņemot vērā, ka riepu tirgu nav iespējams pilnībā prognozēt, atliekot riepu iegādi uz pēdējo brīdi, var nākties saskarties ar mūsdienām netipisku parādību – deficītu – situāciju, kad konkrētos riepu izmēros, jo sevišķi reti sastopamos, nav pieejami jaunākie un labākie ziemas riepu modeļi.

Vasaras riepas rudenī var pievilt

Rudenī, pat tad, kad vēl nav uzsnidzis sniegs, vasaras riepas var pievilt, jo tās nepilda tām uzticēto pienākumu. Kā pierāda ziemeļvalstu statistika, rudenī auto avārijas visbiežāk notiek tieši vasaras riepu dēļ, jo, kad gaisa temperatūra ir zem +6 / +7 grādiem, tās sāk zaudēt savas īpašības – riepu gumija kļūst cietāka, samazinās to darbības efektivitāte un saķere ar ceļa segumu, kā arī krasi palielinās bremzēšanas ceļš. Šādam riskam visvairāk ir pakļauti auto vadītāji, kuru automobiļiem ir platas riepas. Lai izvairītos no nepatīkamiem starpgadījumiem, ziemas riepas vēlams sākt izmantot jau krietni pirms pirmā sniega uzsnigšanas. Īpašu vērību šim faktam ir jāpievērš tiem autovadītājiem, kuri katru dienu agri ved savus bērnus uz skolu, brauc uz darbu vai vēlu vakarā atgriežas mājās. Nav jābaidās, ka ziemas riepas, braucot pa neapsnigušu asfaltu, pastiprināti dils – riepu eksperti apgalvo, ka salīdzinoši ziemas riepas rudenī dilst daudz mazāk kā pavasarī, kad intensīvā saule strauji uzkarsē asfaltu.

Kādas ziemas riepas izvēlēties?

Šis ir jautājums uz kuru visprecīzāko atbildi iespējams iegūt, konsultējoties ar riepu speciālistiem personīgi, jo ziemas riepu izvēle ir atkarīga no braukšanas ieradumiem un apstākļiem, kādos parasti tiek izmantota automašīna. Ziemas riepas iespējams iedalīt divās lielās grupās – radžotās un bezradžu, jeb tā saucamajās frikcijas riepās. Tirgū ir pieejamas arī neradžotas riepas, kuras iespējams radžot, kā arī tā saucamās Centrāleiropas ziemas riepas. Katras no šīm riepām ir vislabāk piemērotas konkrētiem apstākļiem – ja radžotās riepas lieliski noderēs tiem vadītājiem, kuri pārsvarā brauc pa noledojušiem ceļiem ārpilsētā, tad ar Centrāleiropas tipa ziemas riepām autovadītāji visdrošāk jutīsies pilsētās, kur ielas regulāri tiek tīrītas un kaisītas. Ja bieži nākas braukt gan pa noledojušiem ceļiem, gan pilsētu, tad vispiemērotākās var izrādīties Skandināvijā iecienītās frikcijas riepas, kas arī nodrošina tikpat labu vai ļoti līdzīgu saķeri ar noledojušiem ceļiem. Autovadītājiem, kuri mēdz ar automašīnu doties ceļojumos uz kaimiņvalstīm, der atcerēties, ka radžotu ziemas riepu lietošana daudzviet Eiropā, piemēram, Polijā, Čehijā, Vācijā, Ungārijā, Šveicē ir aizliegta.

Braucu ar vissezonas riepām!

Pirmkārt tādu vissezonas riepu nav, vai pareizāk sakot to lietošana Latvijā ir liegta. Taču pretstatā apgalvojumiem, ka tas, kas ir domāts visam, neder nekam, nākas piekāpties un piekrist, ka, cilvēkiem, kuri gadā nobrauc tikai dažus tūkstošus kilometru, nav ekonomiski izdevīgi iegādāties gan vasaras riepu, gan ziemas riepu komplektus. "Vianor" riepu speciālisti šiem cilvēkiem iesaka iegādāties tā saucamās Centrāleiropas ziemas riepas, jo tās pietiekami labi kalpo ziemā, un nav pārāk mīkstas, lai vasarā pārlieku pārkarstu un nodiltu. Izvēloties riepas visai sezonai, ļoti būtiski ir izvēlēties pasaulē vadošo ražotāju riepas, jo tikai tās spēs izturēt papildus slodzi vasarā un nodrošinās stabilitāti ziemā. Šādu riepu maiņu vislabāk veikt tieši pirms kārtējās ziemas iestāšanās.

Vai drīkst izvēlēties lietotas ziemas riepas?

To neviens nespēj aizliegt, taču, iegādājoties lietotas ziemas riepas, jāatceras, ka riepas, kurām protektora dziļums ir 4 mm vai mazāk, ir zaudējušas 60% no savām ziemas riepu īpašībām. Tas pats attiecas uz riepām, kas ir vecākas par pieciem gadiem – to gumijas sastāvs ir sakaltis un zaudējis savas īpašības. Šādā gadījumā "Vianor" riepu speciālisti iesaka labāk izvēlēties jaunas, lētas ziemas riepas.

Platākas vai šaurākas riepas? Kādu gaisa spiedienu riepās izvēlēties?

Savulaik autovadītāju vidū valdīja uzskats, ka ziemas riepām ir jābūt šaurākām un augstākām par vasaras riepām, taču "Vianor" riepu speciālisti norāda, ka mūsdienu ziemas riepu ražošanas tehnoloģijas šādu nepieciešamību izslēdz, un nepareiza riepas izmēra izvēle ir pat nevēlama. Ziemas riepas ir jāizvēlas tieši tādā izmērā, kādu ir noteicis auto ražotājs. Atkarībā no automašīnas markas, ja nav pieejama automašīnas lietošanas pamācība, informāciju par ieteicamajiem izmēriem iespējams atrast vadītāja durvju ailē, aiz degvielas uzpildes vāka vai zem motora pārsega.

Runājot par gaisa spiedienu riepās, ievērojiet, ka gaisa spiedienam ziemas riepās ir jābūt tādam pašam kā vasaras riepās – tādam, kādu ir noteicis automašīnas ražotājs. Taču, lai kompensētu gaisa spiediena samazināšanos aukstā laikā, ieteicams spiedienu palielināt par 0,1 vai 0,2 atmosfērām. Riepu spiedienu ieteicams pārbaudīt regulāri, kā arī tūlīt pēc riepu montāžas, jo nereti dažādos mazajos servisos auto mehāniķi, veca ieraduma vadīti, ziemas riepas uzstāda ar samazinātu gaisa spiedienu, kas izsauc automašīnas degvielas patēriņa pieaugumu un riepu ārējo malu pastiprinātu dilšanu. Pārlieku liels gaisa spiediens riepās izsauc to saķeres samazināšanos ar ceļa virsmu, kā arī riepas protektora vidus pastiprinātu izdilšanu.

Komentāri (14)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu