Ar divriteni pārvietojas arvien vairāk politiķu (52)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: LETA

Augstu valsts amatpersonu pārvietošanās ar divriteni Skandināvijā vai Nīderlandē ir ikdienišķa parādība. Kaut arī velo infrastruktūra Latvijā vēl ir patālu no vēlamās, vairāki pašmāju politiķi par savu galveno transporta līdzekli izvēlas nevis dienesta auto, bet tieši velosipēdu.

Šonedēļ ir mobilitātes nedēļa, kuras mērķis ir aicināt iedzīvotājus saudzēt dabu un izmantot ekoloģiskākus pārvietošanās veidus. Nav šaubu, ka viens no dabai visdraudzīgākajiem transportiem ir velosipēds un cilvēki, kuriem jārāda piemērs sabiedrībai, ir politiķi. TVNET uzrunāja tās amatpersonas, kas ar velobraukšanu ir uz «tu».

Labklājības ministre Ilze Viņķele velosipēdu kā pārvietošanās līdzekli izmanto jau septiņus gadus. Uz šādu izvēli viņu pamudinājis gluži praktisks apsvērums, jo tolaik brauciens ar sabiedrisko transportu no viņas dzīvesvietas Pārdaugavā līdz galvaspilsētas centram aizņēma stundu un divdesmit minūtes. «Laika taupīšana un iespējas izvēdināt galvu pēc darba,» viņa nosauc savus galvenos riteņbraukšanas ieguvumus.

Uz jautājumu vai kolēģi Viņķeli, kura redzēta ar velosipēdu pārvietojamies arī gada aukstajos mēnešos, neuztver kā nedaudz traku, viņa smejoties atteic, ka nu jau visi esot pieraduši. Dienesta auto ministre izmanto vien reģionāliem braucieniem, raksturojot to kā reliktu no padomju laikiem, kad darba mašīna un šoferis bija ļoti nozīmīgas vērtības.

Viņķeles pie Ministru kabineta atstātais velosipēds uzskatāmi norāda uz novietņu trūkumu Rīgā
Viņķeles pie Ministru kabineta atstātais velosipēds uzskatāmi norāda uz novietņu trūkumu Rīgā Foto: LETA

Izrādās, ka viņas pārstāvētajam politiskajam spēkam parlamentā ir visvairāk riteņbraucēju – Dzintars Ābiķis, Ingmārs Čaklais, Lolita Čigāne, Aleksejs Loskutovs. Ar divriteni ikdienā pārvietojas arī ministres dzīvesbiedrs, Rīgas domes deputāts Juris Viņķelis.

Ar savu piemēru Viņķele iedvesmojusi arī vairākus citus kolēģus ministrijā. Ministre uzteic Rīgas domes rīcību, pilsētas centrā izvietojot vairākas ērtas un drošas velostāvvietas. Stāstot par drošu pārvietošanos ar divriteni, viņa izsaka kritisku piezīmi arī sev pašai: «Man ir jāpārvar domāšana kategorijās piestāv-nepiestāv un jābrauc ar ķiveri. To pašu iesaku arī pārējiem.»

Saeimas deputātam Andrejam Elksniņam (SC) divritenis pārvietošanās līdzeklis ir trešdaļā gadījumu. To viņš izmanto pārsvarā gada siltajos mēnešos, un pārvietošanās vairāk saistīta ar relaksāciju, nevis darba vajadzībām – politiķis iecienījis mērot tālākus gabalus, piemēram līdz Vecāķu pludmalei vai Siguldai.

«Man velosipēds ir nevis izrādīšanās, bet drīzāk efektīvs braucamrīks, ar ko var labi pasportot,» norāda Elksniņš, kurš ar braukšanas apstākļiem galvaspilsētā ir apmierināts, taču norāda, ka velosipēdistiem un autovadītājiem jāpiestrādā pie savstarpējās komunikācijas.

Foto: LETA

Cits Saeimas deputāts, Aleksejs Loskutovs (V), kurš ir viens no pirmajiem mūsdienu Latvijas politiķiem-riteņbraucējiem, ar infrastruktūru līdz galam nav apmierināts. Viņš vēlētos, lai veloceliņi Rīgas centrā būtu sakārtotāki un savienotos ar citām pašvaldībām ārpus pilsētas. Piemēram, veloceliņš, kura galamērķis ir Vecāķi, apmēram pusceļā vienkārši beidzas smiltīs...

Daina Kazāka (RP) uz jautājumu, ko domā par riteņbraucējiem radītajiem apstākļiem galvaspilsētā, teic, ka tā vēl ir uzlabojama, minot, piemēram, trotuāru apmalītes, kas daudzviet nav pielāgotas tā, lai velosipēdists no tām varētu nobraukt, nesaņemot triecienu sev un savam braucamrīkam, uz kuru šāda veida pārvietošanās atstāj līdzīgu iespaidu kā bedrains ceļš automašīnai.

Amatpersonu pievēršanās riteņbraukšanai, viņasprāt, ir laba tendence - zinot, ka politiķi ir tādi paši cilvēki, tā parāda, ka arī sabiedrība kļūst arvien veselīgāka un zaļāk domājoša. Kazāka braukšanā ar velosipēdu pēc saspringtā dienas ritma saskata sava veida meditāciju un ir pārliecināta, ka parlamenta riteņbraucēju komūna ar laiku kļūs vēl plašāka. «Tas viss ir jāattīsta - lai gan autovadītāji, gan gājēji, gan riteņbraucēji varētu viegli integrēties pilsētas vidē un nebūtu tāds papildu ekscess kā, piemēram, tās apmalītes vai pārāk šauras ietves, kur nevar izbraukt,» nobeigumā teic Kazāka.

Komentāri (52)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu