Kā ātri un vienkārši samazināt gaisa piesārņojumu Rīgā (29)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Autora foto

2014.gada 11.augustā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs R.Naudiņš uzdeva Rīgas mēram N.Ušakovam nekavējoties risināt jautājumu par gaisa piesārņojumu Rīgā. Tas bija saistīts ar EK atzinumu par gaisa piesārņojumu pilsētā. Gaisa piesārņojuma lielākais avots ir autotransports, kas noslogotajās ielās rada līdz pat 90% piesārņojuma. Šādos apstākļos nav saprotams, kāpēc Rīgā nav nekādas priekšrocības nulle CO2 izmešu elektroauto? Piemēram, Norvēģijā elektroauto Nissan Leaf ir pārdotākais auto, jo galvaspilsētā Oslo tiem ir bezmaksas stāvvietas un bezmaksas uzlādes iespēja.

Foto: Publicitātes foto

Vai varam atteikties no videi nedraudzīgajiem vecajiem auto?

Autora ieskatā problēmu ātri var risināt, atbrīvojot Rīgu no milzīgā daudzuma veco, lielo SUVu (piemēram, izplatītākie Porsche Cayenne, Mercedes ML, BMW X5, VW Touareg, Toyota Landcruiser, Mitsubishi Pajero, Lexus RX) un E (piemēram, izplatītākie BMW 5.sērija, Audi A6 un Mercedes E klase) /F segmenta automašīnu (piemēram, izplatītākie BMW 7.sērija, Mercedes S klase un Audi A8), no kurām vairums ir ar lieliem dīzeļdzinējiem un izgrieztiem sodrēju filtriem (DPF). Tie ir auto, kurus Rietumeiropas pilsētu centros praktiski vairs nevar sastapt. To vietā Rīgas centrā jāatļauj iebraukt vai vismaz jārada pēc iespējas labvēlīgāki apstākļi elektroauto un nelieliem pilsētas auto, kuru CO2 izmeši nepārsniedz 100 g/km (piemēram, vairāki ražotāji piedāvā 1.0 l tilpuma benzīna turbomotorus, tādus kā Ford Fiesta ar 1.0 l Ecoboost motoru, CO2 99 g/km). Katrā ziņā «Golf» klasei jābūt augstākajiem griestiem (starp citu, nevar nepiekrist klasiķa J.Klarksona teiktajam, ka VW Golf ir viss, kas no auto nepieciešams 90% cilvēku, 90% gadījumos, 90% laika). Šādi auto būtu jāatbrīvo no maksas par stāvvietām un jādomā par citām priekšrocībām, piemēram, kā Oslo bezmaksas uzlāde pie stāvvietām.

Lai nesanāk tāds pats absurds kā ar jaunajām velojoslām uz dažām ielām (velisopēdistu nav, bet transporta sastrēgumi palielināti, līdz ar to palielinot arī piesārņojumu), būtu nepieciešams pārejas posms, kurā šo auto īpašnieki varētu pamazām atbrīvoties no šiem auto. Taču šajā laikā milzīgo un «netīro» auto īpašniekiem par iebraukšanu Rīgā būtu jāmaksā atbilstoši CO2 izmešiem, ko šis auto rada, kā tas ir daudzās Eiropas pilsētās. Ar laiku milzīgie SUVi un E/F segmenta auto dabīgi izzustu no Rīgas, kā tas ir noticis Rietumeiropā. Parīzē, piemēram, daudzi miljonāri ikdienā pārvietojas ar Mini un līdzīgiem auto. Tajos mierīgi var braukt 2 pieaugušie ar 3 bērniem (uzblīdušiem ego un uzbarotiem vēderiem, protams, tur vietas nepietiek).

Tiem, kuri apšauba šo auto drošību, iesakām noskatīties avārijas testu – frontālā sadursme starp Volvo 940 un Renault Modus (sava laika drošības etalons, milzīgs metāla klucis zaudē mūsdienu drošības tehnoloģijām, ietērptām lētā plastmasā) vai Smart triecienu betona sienā.

Latvijā ļoti izplatītajiem Lexus RX, Porsche Cayenne un BMW X5 ir hibrīdversijas, bet ar tiem ir problēma. Piemēram, Porsche Cayenne S E-Hybrid emisijas dati eirociklā (autoindustrijas lobēta metode, kur mērījumus veic ar izslēgtām visām iekārtām, t.sk. dienas gaismām) saskaņā ar rūpnīcas datiem it kā ir 79 g/km un elektrorežīmā varot nobraukt 18-36 km. Taču, ieslēdzot gaismas, radio, navigāciju, kondicionieri vai sildītāju, šis attālums sarūk, un tad šos auto pārsvarā turpina darbināt lielie benzīna dzinēji.

iSOS iemēģina elektroauto

Lai nebūtu vien tukša runāšana, iSOS.lv piedalās klimata pārmaiņu finanšu instrumenta finansēto projektu atklātajā konkursā «Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā - atbalsts elektromobiļu un to uzlādes infrastruktūras ieviešanai» un iegādājās 100% elektroautomašīnu VW eUP, kura CO2 izmeši ir nulle (protams, gāzes elektrostacijas arī rada CO2 izmešus, bet ekvivalentos rādījumos Eiropā tas ir krietni zem 100 g/km). Jau dzirdama «kruto» 15 gadīgo BMW īpašnieku kurnēšana par neauto un nemotoru. Taču šis auto ar savu mazo svaru pilsētā ir dinamiskāks par Latvijā tik populārajiem vecajiem BMW 3.0 d turbodīzeļiem (dragreisā līdz atļautajiem 50 vai 70 km/h pilsētā jau notestēts). Lieta tādā, ka elektromotoram maksimālā jauda un griezes momens pieejams visā apgriezienu diapazonā. Turklāt eUP pilnvērtīgi var braukt 4 pieauguši cilvēki.

VW eUP pirkuma cena ar pāris opcijām ir 26 000 eiro. Sagaidāmais līdzfinansējums - aptuveni 10 500 eiro. Tātad auto nopirkts par 15 500 eiro, kas ir par 3 tūkstošiem vairāk nekā līdzīgi aprīkots parastais VW Up. Ražotāja dati: jauda 60 kW (82 zs), griezes moments 210 Nm, 0-60 km/h sasniedz 5s, maksimālais ātrums 130 km/h, uzlādes laiks no parastās rozetes 6-8 h, maksimālais nobraucamais attālums (NDEC ciklā) 160 km, 8 gadu garantija akumulatoram.

Pirmie iespaidi

Taču uzreiz pastāstīsim par reālajiem iespaidiem un novērtojumiem pēc nedēļu ilgas ekspluatācijas. Dzīvojot un strādājot Rīgā, auto tiek vakarā novietots stāvvietā zem mājas un nakts laikā akumulatori tiek uzlādēti pilni (kontaktam pieslēgts atsevišķs elektroenerģijas skaitītājs). Vidējais nepieciešamais nobraukums dienā ir līdz 50 km, un, kamēr gaisa temperatūra turas 20C grādu robežās, ar vienu uzlādi var braukt 3 dienas. Vidējais patēriņš ir 10-12 kW/100 km. Pie 1 kW cenas 0,11 eiro maksimālās uzlādes izmaksas ir 1,32 eiro uz 100 km (tātad viens litrs benzīna). Ziemas aukstumā, protams, būs jālādē biežāk, bet, kā būs reāli, to varēsim pateikt pavasarī (plānojam reizi gadā iSOS.lv publicēt reālās izmaksas un iespaidus 5 gadu ekspluatācijas laikā).

Foto: Autora foto

Auto salonā uzreiz ir silts, jo apsilde sāk darboties kā matu fēns uzreiz pēc ieslēgšanas. Arī motors nav jāsilda (dīzeļdzinēji ziemā Rīgā nekad neuzsilst, aizsērējot DPF un bojājot motorus). Rekūperācijas pēdējā pakāpē auto bremzē pats (ieslēdzas arī bremžu gaismas), praktiski atmetot vajadzību lietot bremzes (tātad daudz retāk būs jāmaina bremžu diski un uzlikas). Šim auto pilnībā atkrīt eļļas un eļļas filtru, degvielas filtru, sveču, turbīnu, sprauslu, augstspiediena sūkņu u.c. lietu maiņa un izmaksas. Plus vēl elektroauto ir atbrīvoti no vieglo auto nodokļa, transporlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa un tiem ir samazināta maksa par tehnisko apskati.

Auto uzturēšana tehniskā kārtībā

Būtiska lieta, kuras sakarā Latvijā ne CSDD, ne kāds cits ko dara, ir Latvijā ļoti izplatītie nobrauktie izbijuši vācu luksusa un biznesa klases E un F segmenta auto un SUVi, no kuriem vairumam ir dīzeļdzinēji. Šiem auto DPF 99% gadījumu ir nemainīti vai jau likvidēti, tādējādi ievērojami palielinot gaisa piesārņojumu. Raksta tapšanas gaitā es pajautāju populārākajā BMW servisā Rīgā, cik auto īpašnieki ir pirkuši un mainījuši DPF. Atbilde bija - neviens nekad to vēl nav darījis. Skaidrs, ka nav, jo, ja par pēdējo naudu iegādājas vairāk vai mazāk nolietotu BMW, tad, kā lai maksā 2000 eiro tikai par PDF. Nu, nav forši tēlot BMW īpašnieku, ja nevar atļauties šo auto uzturēt!

Šiem auto ir vēl cits aspekts, kas ātri varētu ievērojami samazināt izmešu daudzumu - ziemas riepu lietošana vasarā. Septembra sākumā Mežciemā pie veikala Sky (dārgākais veikalu tīkls Latvijā) apskatījām riepas visiem BMW un konstatējam, ka aptuveni 40% auto ir ziemas riepas. Ziemas riepas vasarā patērē vairāk degvielas (piemēram, Continental riepu ražotājs apgalvo, ka tie ir 15%). Turklāt tās ir arī satiksmei bīstamākas, jo tām ir lielāks bremzēšanas ceļš karstā laikā un ar tām pasliktinās vadāmība. CSDD vajadzētu virzīt grozījumus tiesiskajā regulējumā par ziemas riepu aizliegšanu vasarā gan no ceļu satiksmes drošības viedokļa, gan gaisa piesārņojuma kontekstā.

Neliela atkāpe par riepām, par ko ir jākliedz. Lūk, tikai pāris tikko Rīgā uzņemtas bildes. SUV, piemēram, Volvo XC90, kur pat ziemas riepas ir pārāk nodilušas, lai ar tādām drīkstētu braukt. Vai BMW 7.sērija ar tik nodilušām riepām, ka kordi spīd cauri.

Šo abu auto īpašnieki pat nesaņemtu KASKO apdrošināšanu CSNg gadījumā, jo riepu stāvoklis neatbilst CSN prasībām. Šī izbijušā luksusa īpašniekiem nezin no kurienes ir pārliecība, ka auto ir kā ledusskapis - nopērc un nekas vairs nav jādara. Ir arī tādi, kuri izmet divas algas servisā, lai izietu tehnisko apskati. Tādiem arī neiespējami iestāstīt, ka riepas, tāpat kā prezervatīvi, ir jāpērk jaunas (principā tas pats attiecas uz automašīnām, jo uz servisu ir jābrauc tikai mainīt eļļu, bremzes un riepas - turklāt mūsdienās auto apzināti tiek ražots, lai ar to nevarētu braukt vairāk par 100 000 km, jo tad tas rada zaudējumus kā Mercedes 124 un 140, kuri ripo vēl šodien). Noteikti Z.Freidam te arī ir daudz kas piebilstams.

No vienas puses var saprast, jo šādiem auto riepu komplekts maksā vismaz 1000 eiro. Taču no otras puses, domājot par drošību, vajag pirkt tādu auto, kuram ir mazāki riteņu diski un attiecīgi lētākas riepas. Piemēram, minētajam VW eUP pašas labākās un dārgākās riepas var nopirkt par 70 eiro gabalā (turklāt Vācijā ražotu Michelin). Savukārt BMW X5 daži pamanās uzlikt lētākās ķīniešu riepas, bet arī tās maksā 140 eiro gabalā. Nav īsti saprotams šo absūbējušo auto ar saplaisājušiem ādas saloniem, noplukušajiem riteņu diskiem, nodilušām bremzēm, iztecējušiem amortizātoriem, plikajām riepām, izrūsējušām arkām, kūpošiem motoriem un ne reizi dzīvē nepielietu pilnu bāku īpašnieku funktieris, taču tik lieli un smagi auto bez riepām un apšaubāmā tehniskā stāvoklī apdraud gan to pasažierus, gan citus ceļu satiksmes dalībniekus.

Šovasar Francijas pilsētas Kannu centrā mēģinājām atrast pārtikas veikalu (iela līdzīga Brīvības ielai Rīgā). Tas neizdevās. Taču 500 metros bija 4 riepu servisi. Riepu stāvoklis tur ir diametrāli pretējs Latvijai tāpat kā auto izvēle. Kāds puisis, kuram ir tūristu busiņi, stāstīja, ka, iebraucot servisā mainīt gaisa filtru, ja tur kāds ieraudzīs tādas riepas kā uz foto, tad uzreiz tiks uzliktas jaunas riepas vai izsaukta policija (tas pats attiecas uz bremzēm), jo pretējā gadījumā varot zaudēt licenci. Izklausās ļoti pareizi un vienkārši, par ko noteikti jādomā ar Latvijā. Diemžēl Latvijā var redzēt, ka drošības sakarā tiek domāts tikai par fotoradariem kā panaceju.

Atbildīgajām amatpersonām, piemēram, Rīgas mēram būtu jārāda piemērs un jāpārsēžas uz elektroauto un ar savu SUVu Rīgas centrā nerādīties citiem pilsētas iedzīvotājiem par piemēru. Tāpat viņiem vajadzētu steidzami apmeklēt Oslo u.c. Eiropas pilsētas, kur jau ir gatavi un ieviesti risinājumi, ieviešot tos Rīgā. Savukārt CSDD varētu rosināt ziemas riepu izmantošanas vasarā aizliegumu un sākt kaut ko darīt ar DPF izgriezējiem un izdedzinātājiem. Minēto pasākumu rezultātā ātri, bez papildu ieguldījumiem varētu padarīt gaisu ievērojami tīrāku.

Elposim tīrāku gaisu! Un padomāsim par riepu un auto tehnisko stāvokli sevis, savu tuvinieku un līdzcilvēku dēļ!

Komentāri (29)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu