TVNET tests: Lexus GS300h un CT200h (9)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Lexus

Nu jau divās automobiļu klasēs Toyota luksusdivīzija piedāvā tikai un vienīgi hibrīddzinējus. Spītība vai tālredzība?

 
Foto: Normunds Avotiņš

Kā izskatās un kā ir

Latvijas un Baltijas valstis vispār ir pazīstamas ar nedabiski augstu Lexus tirgus daļu, ko nosaka austrumu kaimiņvalsts benzīna automašīnu lietošanas ieradumi, tieksme pēc pieejama luksusa (jo Lexus parasti ir lētāks par salīdzināmu Mercedes vai BMW) un maskulīni uzraksti uz automašīnu dibeniem. Lexus 600h izskatās pietiekami nopietni, un kas par to, ka tam nav 6 litru motora ar divpadsmit cilindriem? No ārpuses izskatās, ka ir. Tāpat izskatās, ka izmēru mazākam GS450h ir solīds V8, bet uz pusi lētākam GS300h ir klasisks trīslitru sešu cilindru motors. Nope, kā teiktu amerikāņi, nav gan. Vienīgais modelis, kura nosaukums kaut cik atspoguļo motora izmērus, ir GS250, taču tāda vairs nav.

Jā, jā, Lexus hibridizācija vēršas plašumā, un vismaz pie mums jūs vairs nevarat nopirkt japāņu BMW 5. sērijas analogu, kura planetārais pārvads neatrastos pastāvīgā tuvībā ar elektromotoru. Man nekas nav pretī, ja vien tas viss kopā izskatās pēc Dārta Veidera uz riteņiem. Nekas nav pretī arī zviedru un itāļu tiesnešiem, kurus ar Lexus vizināju no ātrumlaivu sacīkstēm Alūksnē. Ja Zviedrijā Lexus vēl šur tur ir sastopams, tad no Apenīnu pussalas Toyotas luksusdivīzija izgaisa reizē ar vienīgo un neveiksmīgo mēģinājumu radīt Lexus ar dīzeli. IS220d visumā nebija nekādas vainas, izņemot manuālo kārbu, kura slēdzās kā vecā Corollā. Lexus GS300h pārnesumi turpretim slēdzas nemanāmi (galvenokārt tāpēc, ka tādu hibrīdam nemaz nav), jauki smaržo pēc sintētiskas ādas un tikai retumis izlaiž cauri piekarei Pleskavas šosejas asfalta piepes. Šis ir gadījums, kad lētāk būtu labāk, jo iecienītajai Executive komplektācijai ir mazāki riteņi un augstākas riepas nekā 70 000 eiro dārgajam President. «Normāls» GS300h maksā aptuveni 55 tūkstošus eiro, kas mūsdienās nav pārlieku daudz prasīts par elegantu, tehniski augstvērtīgu automašīnu, kuras pasažieri ir hermētiski izolēti no ārpasaules. Nebūtu slikti, ja par to pašu naudu viduskonsolē parādītos navigācijas ekrāns ar augstāku detalizāciju, citādi pašreizējā saskarne atgādina World of Tanks, bet kursorsviru raksturo aptuvena precizitāte.

Foto: Lexus

Lexus naivi izliekas nemanām arī citas konkurentu automašīnās sastopamās inovācijas un apdares materiālus. Taču esmu spiests atzīt, ka 2014. gadā braukt ar automašīnu, kuras atsevišķās detaļās jaušami 90. gadi, ir pat nedaudz nostalģiski. «Iedomājieties,» saka iedomātais GS īpašnieks manam pavisam reālajam itālim, «savu pirmo lielo piķi es nopelnīju tajos gados, kad manam modinātājam bija šitādi cipari.» Viņš rāda uz Lexus klimata iekārtu un vēl piebilst: «Tas bija elektroniskais modinātājs, ko ražoja «Alfā». Tagad tur ir lielveikals.»

Foto: Lexus
 
Foto: Lexus

Virtuālais sports un lielveikalu ekonomika

Kamēr itālis mēģina sagremot Latvijas ekonomikas doktrīnu, kurā rūpnīcas aizstāj lielveikali, mēs paspēlēsim datorspēles. Nē, ne ar navigāciju, jo kursora trāpīšana vajadzīgajā kvadrātā prasa pārāk daudz uzmanības. Līdzās pārnesumkārbas svirai ir grozāms kloķis ar uzrakstiem Sport un Sport+ pa perimetru. Sporta režīmā elektroekonometru instrumentu panelī kā uz burvja mājienu aizstāj īsts tahometrs, dzinēja reakcija uz gāzi kļūst ātrāka, bet hibrīdiekārtas iekšējā sinerģija nu ir mazāk labvēlīga leduslāčiem uz kūstoša ledus gabala Arktikā. Godīgi sakot, GS300h nav sevišķi dinamisks, drīzāk mēreni pieklājīgi ātrs, bet ne vairāk. Tāds varētu būt Igaunijas vēstniecības darbinieks, kura darbā negaidīta degsme un paātrinājums var nelabvēlīgi atspoguļoties CV. Mūsu itālis pa to laiku izdibinājis no zviedra, ka bez rūpnīcām palikušie latvieši strādā citās valstīs, sūta naudu mājāspalicējiem, kas savukārt iepērkas par lielveikalu pārtaisītajā rūpnīcā. «Vajadzētu ko tādu ieteikt Berluskoni,» viņš pie sevis nodomā, bet skaļi jautā: «Cik degvielas tērē Lexus?»

Tas ir ļoti labs jautājums. Viens no gardākajiem mazajiem prieciņiem, braucot ar Lexus, ir likt ziņkārīgajiem mocīties minējumos par luksussedana apetīti. 12 litri? Ej nu, tas jau nav BMW. Desmit? Nē, tas vairāk pēc Audi. Nūū, astoņi, ja nav daudz jābrauc pa pilsētu? Gandrīz, bet nē. Lexus borta dators rāda 5,8 litrus uz 100 km, un te gan mēs esam priekšā Rietumeiropai un vienā solī ar ASV. Hibrīddzinēju ekonomiskums galvenokārt atveras pilsētas satiksmē vai ceļu tīklos, kur atļautais ātrums nav 200 km/h. Uz autobāņa supersinerģiskā hibrīdiekārta ir par vāju un sāk nežēlīgi rīt degvielu, bet pie mums, pat nedaudz pārsniedzot ātrumu, enerģijas plūsma monitorā omulīgi defilē šurpu turpu un reti atstāj akumulatoru tukšu. Maksa par to ir ierobežotais bagāžnieka tilpums. Salīdzinot ar iepriekšējās paaudzes GS, jaunā modeļa kravas telpa gan uzskatāma par lielu, tāpēc ka šeit akumulators iemontēts aiz sēdekļa atzveltnes, kamēr vecajā GS gulēja horizontāli kā pontons.

Foto: Lexus
 
Foto: Normunds Avotiņš

Vai mazā Lexus labākās dienas ir garām?

Saskaņā ar aprēķiniem vismazākajā Lexus modelī CT200h bagāžniekam nevajadzētu būt vispār. Somu sekcija tur patiešām ir ļoti maza, taču CT200h taisīts no Toyota Prius, tāpēc baterija atrodas grīdā, bet velkošie riteņi ir priekšā. Jādomā, ka modeļa iznākšanas brīdī japāņi paši bija pārsteigti, cik ļoti grīdā iebūvēts niķeļmetālhidrīda balasts spēj uzlabot vadāmību. Taču šodien CT200h ir morāli novecojis un tajā maz kas tur līdzi Audi A3, A-Class un BMW «kapeikas» inovatīvajiem saloniem. Lexus navigācija nezina, kur sen jau uzbūvēts ceļš, un, ja arī zina, tad vīzdegunīgi uzskata, ka zemesceļš nav braukšanai piemērota vieta.

Foto: Normunds Avotiņš

Vienlaikus CT200h piemīt zinātniska, instrumentāla vienkāršība salonā, tam ir dažādi braukšanas režīmi, ieskaitot 100% elektrisko EV, pārskatāms panelis un komfortabla gaita, ja nepārspīlē ar riteņu izmēru. Nevar neatzīt, ka vienīgajam priekšpiedziņas Lexus piemīt markas identitātei atbilstošs dizains, pat ja tas nav pirmā svaiguma. Taču pēc BMW 2. sērijas Active Tourer iznākšanas priekšpiedziņas automobilis no klasisko RWD ražotāja arī vairs nav nekas oriģināls.

 
Foto: Lexus

Pasprukušais hibrīdu džins

Jā, auto joprojām ir ekonomisks (man iznāca 5,2 l/100 km), taču konkurenti spēj panākt tādu pašu patēriņu ar parastu un krietni lētāku 1,6 litru dīzeļdzinēju. Pirms trim gadiem gadiem viena iespējamā versija no vienas varbūt arī bija pašpietiekamības manifests, bet jaunajā kompakto premium auto pasaulē ar to ir par maz.

Foto: Lexus

CT200h feislifta pienesums ir F-Sport versija, kas ir neliels svaiga gaisa malks citādi konservatīvajā mazā Lexus noformējumā. Ar CT200h automašīnu Lexus uzlauza jaunu nišu, taču nepratās to paplašināt. Baidos, ka Audi A3 e-tron parādīs, kā tas darāms. Ar CT200h izlaidis džinu no pudeles, bet nav spējis paturēt to savā kalpībā. Vienīgais, kas atliek, ir izlikties par filantropu un e-mobilizācijas mecenātu, sak, re kā mēs parādījām jums īsto ceļu ārā no fosilās atkarības purva, un tagad esam gatavi dalīties ar visiem un visā kā Tesla. Ar lielākajiem Lexus modeļiem GS un IS viss ir labi, bet ar CT gan kaut kas steidzami jādara.

Komentāri (9)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu