Pirmais brauciens: Audi TT un TTS (10)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: TVNET kolāža

Vai rokasgranāta uz riteņiem kļuvusi par Audi R8 tautai? Normunds Avotiņš iemēģina Audi jauno sporta auto Askari trasē Spānijā.

 
Foto: Publicitātes foto

Dizains stūru stūriem

Tehnisko zinātņu studentiem jaunais Audi TT būtu īsts materiālu mācības paraugs. Apakša un daļa priekšas izgatavotas no tērauda, augša un virsbūves paneļi - no alumīnija. Zem krāsas to visu neredz, taču ieguvumam jābūt manāmam pie degvielas pistoles un trasē – TT ir vieglāks (tātad eventuāli ekonomiskāks), un tam ir maķenīt zemāks smaguma centrs. No iepriekšējās paaudzes TT vijīgā slaiduma vairs nav ne vēsts, nemaz nerunājot par 1998. gada «rokasgranātu».

Jaunais modelis skalda atmosfēru ar asām šķautnēm, kas vienlaikus atgādina gan Lamborghini, gan Audi R8 un nez kāpēc arī Porsche 911 Carrera. Par laimi, Audi paturējis klasisko kupola formas jumta daļu, taču arī tā izstiepta tik tālu uz aizmuguri, ka mazajā sānu papildstikliņā iemeties neveikls nošķēlums – tuuuur, pašā aizmugurējā stūrītī.

Jaunais Audi TT ir ļoti efektīgs no deguna līdz izbīdāmajai astei,

it sevišķi ar LED lukturiem, kas standartā ir tikai dārgajam TTS. Testa automašīnas gan neatkarīgi no dzinēja un komplektācijas visas kā viena zibsnīja ar Lambo skatienu un S Line pakotni. Un vislabāk jaunais TT izskatās tumši zils. Audi šo krāsu sauc par «Sepangas zilu», par godu F1 trasei Malaizijā. Amizanti, ka BMW automašīnām Sepangas tonis ir bronzas krāsa.

Foto: Publicitātes foto
 
Foto: Publicitātes foto

Kokpits lidotājiem un... fotogrāfiem

Bet mēs pasteidzāmies un nocopējām dzeltenu TTS. Kā jau topa modelis, iekšā tas ir melns no griestiem līdz pedāļiem, un tas vēl vairāk saasina TT raksturīgo, mazliet klaustrofobisko superkāra kabīnes sajūtu. Divas trešdaļas no TT prezentācijas aizņēma stāsts par jauno virtuālo kokpitu. Instrumentu paneļa vietā atrodas 12,3 collas liels krāsu displejs, kurā izvietota visa informācija – sākot ar ātrumu un beidzot ar īsāko ceļu kalnup. Citu ekrānu kokpitā vairs nav – tāda ir Audi lepnuma pamatideja.

Zemajā viduskonsolē atrodas trīs apaļas ventilācijas lūkas, kuru formai pēc dizaineru idejas jāatgādina reaktīvo lidmašīnu dzinēji. Vēl pa diviem «dzinējiem» atrodas malās, un katra viducī iestrādāts grozāms taustiņš ar mazītiņu ekrāniņu centrā. Ar šīm aproču pogām jaunajā TT tiek iestatīta temperatūra un sēdekļu apsilde. Nenoliedzami stilīgs risinājums, taču dažkārt gaismas atspulgi neļauj saskatīt simbolus uz pogām. Virtuālā kokpita lietošana savukārt prasa attīstītu binokulāro redzi. Otršķirīga informācija izkaisīta pa ekrāna malām, un tās uztveršana prasa zināmu pierašanu. Milzīgas priekšrocības Audi TT lietošanā būtu lidotājiem, kā arī tiem, kas lieto foto spoguļkameras: papildinformācija ekrāna apakšā ļoti atgādina simbolus skatumeklētāja apakšējā malā.

Foto: Publicitātes foto
 
Foto: Publicitātes foto

Sāļais pagrieziens

Redzamība no Audi TT kokpita ir tāda pati kā pirms 14 gadiem – jumta ambrazūra aizsedz luksoforu un ceļazīmes, aiz priekšējiem balstiem paslēpjas «vesels» Touareg, bet spoguļos var redzēt vai nu savus sānus, vai autobusu pieturā, bet nekādi ne abus reizē. Izeja ir viena – apsteigt visus un visur, vadoties pēc kalnu slēpošanas principa, tas ir, rēķinoties tikai ar to, kas notiek priekšā. Ar TTS tas nudien nav grūti, tāpēc pilsētas burzma atpaliek un noklust, bet priekšā paveras daiļš serpentīns ar cilpām kā akvaparka renē. Gāzi grīdā! Bet... kas tad tas? Jau pirmajā atpakaļejošajā TTS nesmuki paslīd ar priekšējiem riteņiem. Laikam pārāk maza gāze. Nākamo asfalta āķi ņemam ar gandrīz ļaunu iesviedienu – labāk, bet tāpat pajēli. Tā «ne cepti, ne vārīti» sasniedzām virsotni.

Lejup braucot, priekšējie riteņi noslogojās, taču īsta uzticēšanās starp mašīnu un ekipāžu nenodibinājās. Kur tad smalkie amortizatori, kur ātrdarbīgais quattro? Gandrīz jau bijām gatavi novelt vainu uz 20 collu Hankook riepām, tomēr mistēriju atrisināja Audi instruktors jau pēc atgriešanās stāvvietā. Izrādās, ka pirmo randiņu šoreiz izbojājusi māte daba. Sāļais Vidusjūras gaiss Marbelas apkaimē vakaros mēdz kondensēties uz dienas gaitā visvairāk sakarsušajām un vakara ēnā visātrāk atdziestošajām ainavas sastāvdaļām. Šajā gadījumā tas ir gludais Costa del Sol asfalts, kuru sāls padara nelāgi slidenu. Un kā gan mums to bija zināt?...

 
Foto: Publicitātes foto

Mazais gran turismo

Par laimi, līdz Askari trasei iekšzemē sāļais gaiss netiek. Tur nekas pats no sevis neslīd, vienīgi drošības apsvērumu dēļ no ātrumapļa izņemts pats izaicinošākais līkums. Pēc instruktāžas apļa Audi eksperts ik reizi liek nospiest vēl kādu pogu, pamazām atsvabinot Audi TTS elektroniskos instinktus. Ja nu tagad kas izslīd, tad tikai pakaļējie riteņi. Atbrīvots no elektronikas grožiem pavisam, TTS ar pilnu gāzi iegriežas līkumā gandrīz kā klasiskās piedziņas sportists. Vēl tikai mazliet smagāku stūri, un laime būtu pilnīga. Taču stūres pastiprinātājs gandrīz vai uzsvērti noregulēts vieglā gran turismo režīmā.

Foto: Publicitātes foto

TT kļuvis pašpietiekams un pieaudzis, un no mazliet huligāniskās mašīnas, kas iznāca pirms sešpadsmit gadiem, tajā palikušas vien apaļas riteņu arkas un plašas agregātu izvēles iespējas. TT nosaukums nav mainījies, taču viss pārējais – komforts, aprīkojums, statuss - pakāpies augšup tāpat kā tie četri riņķi, kas aizlavījušies no radiatora restes uz motorpārsega. Tiklīdz Askari kļūst patiešām interesanti, brauciens pa trasi ir galā. Ko, tikai trīs apļi?! Ar BMW M6 bija desmit... Audi apsvērumus gan drīzāk nosaka laika limits, nevis bažas par bojājumiem (ukrainim pietika ar vienu apli, lai izlidotu no trases), toties ar parastajiem TT pa apkārtni var izbraukties pēc patikas.

 
Foto: Publicitātes foto

Tūkstoš kilometru superauto

Atrast «īsto» TT nav viegli. TTS tas nav. Kaut par 80 zirgspēkiem jaudīgāks un pielādēts ar Audi jaunāko high-tech, reālajā pasaulē tas pārāk maz atšķiras no 230 ZS modeļa, lai attaisnotu milzīgo cenas atšķirību (Vācijā – 14 000 eiro). Pat darba tilpums tiem ir vienāds – 2 litri. Ne velti kādā tirgus pētījumā vecais TTS trāpījis slow-sellers desmitniekā:

vairumam pircēju līdz acīm pietiek ar TT, kas ar jebkuru dzinēju ir gatavais «pussy-magnet».

Kāda starpība, cik tam ir izpūtēju – divi vai četri? Situēti entuziasti savukārt meklē TT RS, un tā TTS netiek ne studentu, ne pilotu ballītē.

Bet varbūt parastais Audi TT gluži vienkārši ir pārāk labs? TDI motora klusinātājos neatveras nekādi aizvari kā dusmīgi klepojošā TTS trubās, ieskrējienā benzīna TFSI versijai dīzelis zaudē nieka sekundi, un, iekāpis šādā TT, es nākamo reizi varētu no tā izkāpt pēc 1000 kilometriem. Gluži kā Džeremija Klārksona VW Scirocco dīzeļa reklāmā: «From Berlin to Warszaw in one tank!» Vienīgais iemesls apmeklēt benzīntanku ātrāk būtu tualete un kafijas automāts. Jā, ir nu gan laiki pienākuši... Audi TT un dīzelis. Kamēr superauto grandi cīnās par to, kurš pirmais, neuzsprāgstot gaisā, sasniegs tūkstoš zirgspēku robežu tā, lai varētu ar vienu uzpildi nobraukt vairāk par piecpadsmit kilometriem, R8 mazais brālis vienā mierā nobrauc tūkstoti ar vienu bāku. Izklausās taču labi – tūkstoš kilometru superkārs? Pirms apsmejat mani, paraugieties uz Parīzē debitējušo Audi TT Sportback. Ja piecdurvju konceptu sāks ražot (un tā notiks), kurš, pēc jūsu domām, būs pieprasītākais dzinējs?

Audi TT un TTS cenas Latvijā vēl nav izziņotas. Aptuvenā sākuma cena Vācijā – 35 500 eiro.

Komentāri (10)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu