Pirmie iespaidi: elektriskais BMW i3

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Edgars Kalmēns/TVNET

Bavārijas motoru rūpnīca jeb, kā saka paši vācieši, - Bayerische Motoren Werke - ir kompānija, kuras nosaukums daudz labāk pazīstams abreviatūras formā BMW un pamatā saistās ar dinamiskiem klasiskās piedziņas automobiļiem. Protams, uzņēmums ražo arī motociklus, un, protams, BMW savulaik nodarbojās ar lidmašīnu dzinējiem, taču šoreiz mūsu uzmanības centrā ir nonācis visnotaļ interesants, turklāt pilnīgi jauns klasiskās piedziņas auto, kas ar savu tuvāko radinieku BMW zīmolu padara ne tikai dinamisku, bet arī zaļu. Runa ir par elektromobili i3.

 
Foto: Edgars Kalmēns/TVNET

Jaunā i sērija

Videi draudzīgo automobiļu i sērijā BMW šobrīd piedāvā divus spēkratus - i3 un i8. i8 ir ielas sporta auto ar 1,5 litru trīs cilindru turbo dzinēju (231 ZS), kas piedzen aizmugurējos riteņus, un 131 ZS elektromotoru, kas griež priekšējos. Šā auto plug-in hibrīdsistēma kopā attīsta 362 ZS, ļauj 100 km/h sasniegt 4,4 sekundēs un vidēji kombinētā ciklā patērē tikai 2,1 litru benzīna uz simtu. Fantastisks, neticami zems rādītājs tik dinamiskam auto, taču jāpiezīmē, ka reālos apstākļos šo rādītāju var mēģināt sasniegt tikai tad, ja baterijas ir pilnībā uzlādētas un auto maksimāli lielu attālumu nobrauc ar elektropiedziņu vien (līdz 37 km), bet pārējo 63 kilometru garumā pilots ietur rāmu, vienmērīgu tempu bez liekiem izlēcieniem.

Būtu interesanti pamēģināt, cik ļoti var pietuvoties oficiālajam vidējā patēriņa rādītājam ar i8, taču šis auto pagaidām redzēts tikai Parīzes auto šovā un BMW dīlera skatlogā Luksemburgā. i3, kuru uz priekšu dzen tikai elektromotors, turpretim jau ir pabijis arī mūsu pusē un palietots gan Rīgā, gan arī Pierīgā. Pie kam jāatzīst, ka jau no pirmajiem metriem sākotnējā piesardzība un vieglā skepse par šā mazā auto lietojamību izzuda kā nebijusi.

 
Foto: Edgars Kalmēns/TVNET

«Zaļš» un diezgan plašs salons

Mazs cinītis gāž lielu vezumu. Šo labi zināmo teicienu pilnīgi pamatoti var attiecināt uz BMW i3. Pirmkārt, auto patiešām nav liels - tā garums ir nepilni 4 metri (ja precīzi, tad 3999 milimetri). Un otrkārt - auto piedāvā un spēj saviem izmēriem netipiski daudz.

Sākšu ar salonu. Tā kā i sērija ir pilnīgs jaunums BMW klāstā, tad uz šo auto neattiecas atturīgi elegantā interjera koncepcija, ko var sastapt it visos pārējos bavāriešos - sākot ar 1.sēriju un beidzot ar X6 un 7.sēriju. Uzreiz ir redzams, ka i3 interjera veidošanā dizaineri ir vadījušies pavisam pēc citiem principiem. Tas atspoguļojas ne tikai savdabīgajā priekšējā paneļa vairāklīmeņu izkārtojumā, kurā tomēr ir atrasta vieta klasiskajai BMW radio vadības pultij ar salīdzinoši mazo skaļuma pogu un lielajiem staciju pārslēgiem. Atšķirīgā pieeja atspoguļojas arī apdarē izmantoto materiālu klāstā, kur uzsvars atkal likts uz to, cik zaļš ir šis auto.

Maksimāli efektīva pieejamo resursu izmantošana, pēc iespējas vairāk dabīgā un pēc iespējas mazāk ķīmijas. Tas izpaužas kā olīvkoka lapu ekstraktā miecēta āda, no pārstrādātām plastmasas pudelēm un šķiedrām izgatavoti sintētiskie materiāli, piemēram, durvju apšuvuma daļas, energoefektīvs vilnas audums sēdekļu apdarē un koka detaļas, kas izgatavotas no ātri augošā eikalipta.

Mazais cinītis salonā nemaz nav tik mazs. Protams, nevar gaidīt, ka tam būs tādi sēdekļi kā mājās pie televizora, taču saviem izmēriem i3 ir pilnībā atbilstošs. Un tas attiecas ne tikai uz priekšējiem diviem sēdekļiem, bet arī aizmugurējām sēdvietām, kam piekļuvi atvieglo pretējā virzienā veramās aizmugurējās durtiņas. Šādu koncepciju ar papildu atteikšanos no vidējā jumta balsta pieļauj no oglekļa šķiedras izgatavotā i3 pasažieru telpas sekcija; tā ir ne tikai par trešdaļu vieglāka nekā analoga alumīnija konstrukcija, bet arī sniedz plašuma sajūtu, kas mazās klases automobilī uzskatāma par lielu bonusu. Negrasos gan apgalvot, ka i3 ir tas auto, kurā labprātāk sēdētu aizmugurē nekā priekšā, taču, ja tāda vajadzība rastos, lielu pretenziju man nebūtu. Tāpat lielas pretenzijas nevar izvirzīt arī attiecībā uz bagāžas nodalījumu. Mazajam auto tas nav liels, bet tas arī ir loģiski, jo zem grīdas bez piedziņas agregātiem ir ierūmēts arī divu cilindru benzīna dzinējs - tā dēvētais darbības rādiusa pagarinātājs (range extender).

Foto: BMW
 
Foto: Edgars Kalmēns/TVNET

Pārliecinoša veiktspēja

Ja paskatās uz i3 veiktspējas rādītājiem datu tabulās un automobiļa izskatu fotoattēlos, neko diži daudz no šā auto negaidi. Tomēr, kā jau teicu sākumā, pirmais iespaids šā bavāriešu cinīša gadījumā ir ļoti, ļoti mānīgs. Faktiski šis auto atsauca atmiņā pirms vairākiem gadiem tepat Rīgā izmēģināto Mitsubishi i-MiEV, jo arī tas ir tāds mazītiņš automobilītis ar diez cik neinteresantiem raksturlielumiem, taču pilsētas satiksmē bez grūtībām aiz muguras atstāj ne vienu vien spēcīgu lielizmēra apvidnieku. i3 to spēj pat vēl labāk, jo šā automobiļa maksimālā jauda ir 170 ZS, savukārt maksimālais griezes moments, kas līdz aizmugurējiem riteņiem nonāk jau pie elektromotora pirmā apgrieziena, ir 250 Nm.

Ja šie skaitļi maz ko izsaka, un tas ir pilnīgi ticams, i3 dinamiskās īpašības var izteikt arī izbrīna pilnajos skatienos, kas nupat vēl zinātkāri pētījuši līdz šim neredzētu automobili ar BMW emblēmām priekšā un aizmugurē, bet nu jau raugās tukšumā, jo interesantais transportlīdzeklis jau ir aizzibējis līdz nākamajam krustojumam. Protams, es mazliet pārspīlēju, taču elektriskā bavārieša gadījumā tas ir vietā.

Pārliecinošs ir ne tikai i3 paātrinājums, bet arī automobiļa autonomija. Es šeit nedomāju bāzes i3, kam ir tikai elektromotors un pilnas baterijas ikdienas apstākļos nodrošina iespēju nobraukt 130 - 160 kilometrus, bet gan izmēģināto modeli ar bagāžnieka grīdā iebūvēto 647 kubikcentimetru 2 cilindru ģeneratoru. Būtībā jau vidusmēra latviešu autobraucējam ar 130 kilometriem starp uzlādes reizēm jeb dienā veicamo attālumu būs vairāk nekā gana, taču traucē un diskomfortu rada apziņa, ka ar tukšām baterijām būsi bezspēcīgs un nāksies saukt palīgā. Ar labi nopakoto un faktiski nedzirdamo range extender benzīna motoru apgādāts i3 šādām domām iemeslu pat nedod. Apziņa, ka automobiļa baterijas nekad nebūs tukšas, kamēr 9 litrus lielajā degvielas tvertnē būs benzīns, kopdzīvi ar elektromobili ievērojami atvieglo. Un tad jau arī nav problēmu aizslīdēt tālāk no pilsētas. Gribētos pat apgalvot, ka šāds i3 Latvijas apstākļos droši der arī kā vienīgais auto, kamēr i3 bez benzīna motora lielpilsētas perifērijā dzīvojošam cilvēkam derēs tikai kā līdzeklis nokļūšanai pilsētā un atpakaļ.

Cik šāds privātais transports maksā? Bāzes versijā tie ir 32 782 eiro. Nav maz, taču uz demo automobiļa cenas fona šāda summa liecinātu par izdevīgu pirkumu, ko grēks laist garām. Proti, būdams aprīkots ar parkošanās asistentu pakotni, Professional navigācijas sistēmu, BMW i SUITE interjera dizainu, 20 collu diskiem, pretaizdzīšanas sistēmu, 50 kW līdzstrāvas ātrās uzlādes iekārtu (pusstundā bateriju iespējams uzlādēt 80% apjomā), Harman Kardon audiosistēmu, braukšanas atbalsta sistēmām, stikla jumta paneļiem, speciālu logu pārklājumu, kas saulē mazāk karsē salonu, un citiem labumiem, izmēģinātais i3 maksā precīzi 56 741 eiro.

 
Foto: Edgars Kalmēns/TVNET

BMW i3 tehniskie dati

 BMW i3BMW i3 REX (range extender)
Pašmasa (ar vadītāju (75 kg))1270 kg1390 kg
Elektromotors120 kw (170 ZS)120 kw (170 ZS)
Nominālā jauda75 kW (102 ZS) @ 4800 rpm75 kW (102 ZS) @ 4800 rpm
Griezes moments250 Nm250 Nm
Benzīna dzinējsnav647 cm3
Jaudanav34 ZS @ 4300 rpm
Griezes momentsnav55 Nm @ 4300 rpm
Izmešu klasenavEuro 6
Vmax (elektroniski ierobežots)150 km/h150 km/h
0-60 km/h3,7 s3,9 s
0-100 km/h7,2 s7,9 s
80-120 km/h4,9 s5,5 s
Enerģijas patēriņš12,9 kWh/100 km13,5 kWh/100 km
Kopējais enerģijas patēriņš vidējam lietotājam14-17 kWh/100 km15-18 kWh/100 km
Baterijas tips un kapacitāteLitija jonu/18,8 kWhLitija jonu/18,8 kWh
Gaitas rezerve elektrorežīmā190 km170 km
Elektrorežīms ikdienā130-160 km120-150 km
Papildus attālums ar benzīna motoru ikdienā0120-150 km
Kopējais nobraucamais attālums ekonomiskākajā režīmāAp 200 kmAp 340 km
Lādēšanas laiks ar līdzstrāvas iekārtu0,5 stundas līdz 80%0,5 stundas līdz 80%
Ar maiņstrāvas BMW i Wallbox3-6 stundas3-6 stundas
Lādēšana no rozetes6-8 stundas6-8 stundas
Garums/platums/augstums3999/ 1775/ 1578 mm3999/ 1775/ 1578 mm
Riteņu bāze2570 mm2570 mm
Apgriešanās apļa diametrs9,86 metri9,86 metri
Foto: BMW
KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu