Septiņi padomi, kā sagatavot auto ziemai (3)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Krītoties temperatūrai, auto mēdz niķoties. Tas nav atklājums nedz ekspertam, nedz arī gala lietotājiem. Un, kaut arī pēdējās dienās Latvijā ir krituši vairāki siltuma rekordi, ziema nekur nepaliks un tādēļ Toyota un Lexus dīlera WESS Motors eksperti ir sagatavojuši septiņus vienkāršus ieteikumus, kā auto īpašnieks savu braucamo labāk var sagatavot salam.

 
Foto: Publicitātes foto

Tehnisko šķidrumu pārbaude

Pirms sākas salu laiks, nepieciešams pārbaudīt auto tehniskos šķidrumus. Pamatā tiem ir 4 veidi: bremžu šķidrums, dzeses šķidrums, eļļas un logu šķidrums. Dažiem auto ir arī citi speciālie šķidrumi, bet tie ir retāk sastopami, specializētām mašīnām, un parasti nesaistās ar sala risku.

Tosols ir dzeses šķidrums, kas nodrošina motora darba temperatūru un vienmērīgu auto apsildi. Ja tas nav pietiekošs vai arī šķidrums ir savu nokalpojis, konsekvence ir vienu rītu palikt bez salona apkures un aizsalušiem logiem. Šīs sistēmas defekts tad arī neregulētu motora temperatūru, kas būtiski var ietekmēt motora darba resursu. Sevišķi tas aktuāli lietotām automašīnām, kas nāk no dienvidiem un var pat nesaturēt tosolu, bet gan citu šķidrumu.

Motora eļļas neesamība vai nepietiekamība loģiski var novest pie tā momentāniem defektiem, tajā pašā laikā, ja eļļa ir savu nokalpojusi (kas ir bieža parādība), tad tieši salā tās fiziskais stāvoklis var atgādināt saķepušu masu, kas apgrūtina motora auksto startu un nepietiekami eļļo motora detaļas.

Logu šķidrums visvajadzīgākais ir temperatūrā no -7 līdz +7, kad ir visvairāk dubļu, kas smērē logus. Tikko temperatūra krīt zem 0, ziemas šķidruma neesamība neļauj veikt to, ko primāri pārbauda pat tehniskajā apskatē – logu tīrītāja darbību. Risks ir arī, ka, sasalstot logu mazgāšanas sistēmai, tas var arī sabojāt atsevišķus mezglus, piemēram, šķidruma trauku un šļūtenes, un prasīt papildu remontus.

Bremžu šķidrumam, kas dažiem liekas vismazāk prasīgā šķidrā komponente, ir svarīgi, ka tiek mainīts atbilstoši intervāliem, jo arī ilgtermiņā noveco un patiesībā var novest pie ABS sistēmas bojājumiem, priekšlaicīgas izdilšanas un bremzēšanas ceļa pagarinājuma. Un kas var būt svarīgāks ziemā, kā bremzēšanas ceļš un tā samazināšana?!

 
Foto: Publicitātes foto

Akumulatora pārbaude

Akumulators ir vājākais agregāts šā raksta kontekstā, kas, atnākot salam, visbiežāk liek sevi manīt. Nezinātājam tas ir plastmasas klucis zem pārsega. Tajā pašā laikā akumulators ir spēka avots, kas liek visam griezties un notikt, sākot ar aizdedzes atslēgas ielikšanu starterī. Akumulatoram ir vairāki parametri: slodzes turēšana, blīvums, tilpums u.c. Tas nekas, ka akumulators labi izskatās, pietiek, ka tilpums ir mazs, tad pat pie labas uzlādes tas izbeigsies pēc pāris dziesmām no jūsu iemīļotās audio sistēmas. Tāpēc ka ar aci nevar noteikt, cik akumulators kalpos šo ziemu, rekomendējam katru rudeni iziet vienkāršu elektronisku testu servisa darbnīcās, kur tiek noteikts akumulatora stāvoklis. Ideālā variantā tas tik maķenīt jāpielādē. Taču arī lielākas ķibeles gadījumā akumulatora nomaiņa būs relatīvi lēta izmaksa pretstatā servisa cilvēku izsaukšanai, diagnozei, iespējamai transportēšanai, akumulatora ekspresservisa instalācijai utt. Gatavojam ragavas vasarā, lai varam vizināties ziemā!

 
Foto: Publicitātes foto

Riepu pārbaude

Regulāra riepu pārbaude ir drošas braukšanas pamatā un ir ļoti svarīgs solis auto sagatavošanai ziemas sezonai. Auto riepu protektora pārbaude ir jāveic katru gadu, pirms un pēc lietošanas. Atgādinājums aizmāršīgajiem, kā arī nezinātājiem – ziemas auto riepu protektora dziļumam mērīšanas zonā jābūt 4 mm vai dziļākam. Jāatceras gan, ka vienas sezonas laikā protektors nodilst apmēram 1,5 milimetrus un ziemas sākumā 4,5 mm apmierinošais dziļums pēc pāris mēnešiem būs krietni seklāks par 4 mm. Nepietiekams riepas protektora dziļums pagarina auto bremzēšanas ceļa garumu, kā arī negatīvi iespaido auto vadību ziemas apstākļos. Pārbaudot protektora dziļumu, ir jāpievērš uzmanību iespējamiem svešķermeņiem, kas braukšanas laikā tur varētu būt iestrēguši. Laicīgi to atklājot, šo problēmu var novērst ar salīdzinoši mazām izmaksām, bet novēlota atklāšana vai novēršana var novest pie jaunas riepas iegādes. Pievērsiet uzmanību, ka uz riepām ir daudzi skaitļi un rādītāji. Viens no tiem ir ražošanas datums. Jauna un līdz ar to svaiga gumija veido labu saķeri ar tai paredzēto virsmu. Gumija, kas ir veca, saplaisājusi un sāk «lobīties», nav laba gumija. Tas nav ražotāju mārketinga triks, ka jāpērk jaunas riepas! Ne velti pāris sezonas nobrauktas riepas nonāk valstīs ar zemāku patērētāju pirktspēju. Veca gumija sacietē un uzvedas kā dzēšamā gumija.

 
Foto: Publicitātes foto

Logu slotiņas

Kā zināms, pēdējo gadu ziemas Latvijā ir ļoti nepastāvīgas un neparedzamas. Bieži lietus mijas ar sniegu, un šādos apstākļos redzamībai ir nenovērtējama nozīme. Lai nodrošinātu redzamību ziemas sezonā, ir svarīgi pārbaudīt logu tīrītāju slotiņas. Nolietotas vai bojātas logu tīrītāju slotiņas var radīt ievērojamus, kā arī neatgriezeniskus bojājumus auto stikliem. Kvalitatīvas slotiņas no uzticamiem ražotājiem izmaksā apmēram EUR 20, bet bojājumu novēršana var izvērsties krietni dārgāka. Nenozīmīgus skrāpējumus var novērst ar vējstiklu pulēšanu (EUR 50), bet nopietnākus bojājumus var novērst, tikai mainot stiklu (+ EUR 200). Savukārt nav neviena kosmētiskā remonta, kas laicīgi nepamanīta šķēršļa gadījumā būtu lētāks nekā pat visdārgākās logu slotiņas.

 
Foto: Publicitātes foto

Durvju blīvgumiju apstrāde ar silikonu

Durvju blīvgumiju pārbaude un apstrāde ir neliels, bet būtisks darbs. Ja gumijas netiek laikus apstrādātas ar silikonu, tās var zaudēt savu efektivitāti, proti, efektivitāti zaudējušās blīvgumijas krietni nepilnīgāk veic trokšņu izolāciju, kā arī aukstā gaisa un mitruma aizturēšanu. Taču tā vēl ir puse bēdas, gadījumā, ja gumijas ir mitras. Salā mitrums kristalizējas un veido ciešu saķeri ar automašīnas virsbūvi. Šādos gadījumos visvairāk cieš auto durvju rokturi, kurus saimnieki, ar spēku raustot, deformē vai pat ir bijuši gadījumi – nolauž.

 
Foto: Publicitātes foto

Lukturu pārbaude

Ziemas periods ir arī gada tumšais periods – ziemas mēnešos no rītiem saule parādās krietni pēc astoņiem un sāk pamazām pazust jau pēc četriem pēcpusdienā. Situāciju pasliktina ziemas lietainās vai slapjās dienas, kas papildus tumsai arī no priekšmetu virsmām lauž starus, tādējādi vēl vairāk pasliktinot redzamību. Tāpēc auto lukturu nozīme šajā laikā ir īpaši svarīga. Ceļa un satiksmes dalībnieku savlaicīga un skaidra saskatīšana ir drošas braukšanas pamatā, un neefektīvi lukturi var pēkšņi autovadītāju nostādīt bīstamā situācijā. Atgādinām, ka lukturi laika gaitā var mainīt savus iestatījumus. Īpaši aktuāli tas ir mašīnām, ka ir savulaik cietušas ceļu satiksmes negadījumos. Tāpat aktuāli tas ir arī lukturiem, kuros mainītas auto spuldzes, tādējādi nejauši mainot gaismas kūļa virzienus. Problēmas bieži vien ir arī vecāka gada gājuma mašīnām, kuru lukturu reflektori ir savu nokalpojuši un prasa steidzamu nomaiņu.

 
Foto: Publicitātes foto

Bremžu sistēmas pārbaude

Bremžu sistēma ir svarīga visos gadalaikos, un tās pārbaude ir jāveic vismazāko trokšņu, izslīdējumu, skaņu un citu aizdomu gadījumos. Tomēr spēja apturēt auto savlaicīgi un kontrolēti ir krietni aktuālāka tēma tieši ziemā. Katrs var izvērtēt savas izmaksas un prioritātes, taču, piemēram, laicīga bremžu kluču komplekta maiņa var maksāt pat sākot ar EUR 50, bet novēlota bremžu kluču maiņa var radīt bojājumus bremžu diskiem, kuru maiņa jau izmaksā EUR 100 un vairāk, nemaz nerunājot par sekām nekontrolēti apstādinātam auto.

Šis auto pārbaudes komplekss ir gana triviāls auto entuziastam, bet pilnīgi svešs vairumam auto ikdienas lietotāju, kam diemžēl elementāras profilakses neesamība ziemas sezonā var sagādāt nepatīkamus mirkļus un, iespējams, nevajadzīgas izmaksas. Brauciet droši!

Komentāri (3)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu