Pirmie iespaidi: Lexus NX 300h

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Krosoveru un dažāda izmēra apvidnieku kļūst aizvien vairāk. Tā nav tendence tikai Latvijas tirgū, bet gan Eiropā kopumā, un to atspoguļo gan jauno auto tirgus statistikas dati, gan arī uz tiem balstītā autobūves kompāniju rīcība.

 
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Lexus NX dizains

Jaunā krosovera izstrādi Lexus sāka jau 2009.gadā, kad šā segmenta pieaugumā jau bija iezīmējusies skaidra augšupejoša tendence. Kad bija formulēts uzstādījums radīt premium segmenta SUV, kas izskatās pēc sporta auto, un lēmums par NX tapšanu bija pieņemts, Lexus veica pamatīgu izpēti un secināja, ka RX kopija mazākā izmērā tirgū «neaizies». Grūti teikt, kā būtu, ja būtu, taču pašreizējais drosmīgais dizains, kas konceptauto stadijā pat šķita pārāk liela uzdrošināšanās un manuprāt patikt varēja tikai kvēlākajiem transformeru faniem, acīmredzot ir trāpījis desmitniekā. Citādi ir grūti izskaidrot, kā iepriekšpārdošanā, vēl pirms dīleru salonos ir nonācis taustāms auto un potenciālajam pircējam ir bijusi iespēja piesēsties pie NX stūres, trīs Baltijas valstīs jau bija pārdoti vairāk nekā astoņdesmit jaunie krosoveri (no tiem vairāk nekā 30 - Latvijā).

Ieraugot sērijveida auto un pirmos jaunā NX eksemplārus dabā, šausmas vairs nepārņem. Tā vietā jau gribas pamatīgāk izpētīt sarežģītās virsbūves paneļu formas, asās dekoratīvo elementu un lukturu formas un proporcijas. Varētu domāt, ka auto kā jau auto, kas tur īpašs, tomēr fotografējot neviļus sevi vairākkārt pieķēru pie domas, cik labi gan dizaineri ir pastrādājuši un cik labi, ka NX ir tieši tik netradicionāls, cik ir. Iemesls - absolūtais vairums automobiļu, ja vēlies no neliela attāluma nofotografēt kādu detaļu, piemēram, lukturu elementu, durvju rokturus vai, piemēram, daļu priekšpuses vai aizmugures, sagādā pamatīgas problēmas - grozies un stāvi kā gribi, visticamāk kadrā būs arī tavs un tavas fotokameras atspulgs. Lexus NX gadījumā šādu problēmu nav, jo spoguļattēls atspīd vai nu debesīs, vai asfaltā, bet faktiski nekad tieši pretī.

Foto: Ingars Tenis, TVNET
 
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Salonā - tipiski Lexus

Pilnīgi jauns, no nulles izstrādāts un dizainēts modelis, ko ar tuvāko radinieku Toyota RAV4 vieno tikai divi parametri un viens no tiem ir balstiekārtas dimensijas, - no NX varētu gaidīt arī kādus jaunumus interjerā. Tomēr neko graujošu un reibinoši svaigu mazākais no šobrīd pieejamajiem Lexus krosoveriem nepiedāvā. Bet, tā kā no vadītāja viedokļa daudz svarīgāka par dažādiem gadžetiem ir ergonomija un sēdēšanas ērtums, drīzāk jānovērtē tas, cik komfortabls auto ir braucot. Pagaidām gan ir sanācis izmest vien apmēram 200 km garu loku no Vīnes centra līdz Ungārijai un atpakaļ, tomēr tas, cik viegli ir braukt ar šo auto, vieš cerības par labu sadzīvošanu arī tālākos ceļojumos.

Kas būtiski - augstais komforta līmenis un sēdpozīcijas ērtums ir lielisks priekšnosacījums, lai varētu pievērsties un papriecāties par tiem sīkumiem, kas citos Lexus līdz šim nav tikuši pamanīti vai vispār bijuši. Piemēram, priekšējās salona apgaismojuma lampiņas var ieslēgt, nepieskaroties nevienam slēdzim, pietiek vien pietuvināt roku (tiesa, šādu opciju Jaguar savā XF piedāvāja jau pirms septiņiem gadiem). NX salonā var sastapt koka detaļas, kuru apstrādē lietota astoņu soļu pulēšanas tehnika Shimamoku. Lexus atzīst, ka ideju palienējuši no Yamaha, kas līdzīgi apstrādā savas augstākās klases klavieres, lai to virsma koncertzāles prožektoru gaismā nežilbinātu diriģentu un pianistu, bet tai pašā laikā nebūtu matēta un izskatītos ļoti augstvērtīgi un eleganti. Kā izrādās, Shimamoku koka ornamenti un detaļas Lexus GS un LS modeļos tiek piedāvāti no 2012.gada.

Viena nebūtiska, bet ļoti interesanta detaļa, kas varbūt mazāk patiks raupjiem, sen neskūtiem vīriešiem, taču visticamāk uzrunās daiļo dzimumu, ir viduskonsolē ieslēptā sīkumu nodalījuma vāciņš. Būtībā vāciņš kā vāciņš, taču ar vienu «bet» - noņem, apgriez otrādi, un tavā rīcībā būs mobilais spogulītis.

Foto: Ingars Tenis, TVNET

Ērtā sēdēšana, mīkstā ādas apdare, elektriski regulējamie sēdekļi - tās visas ir lietas, kas braucējiem sagādā prieku, taču neviena no tām īsajā iepazīšanās braucienā neiepriecināja vairāk par jauno multimediju sistēmas vadības bloku. Tas jau ilgu laiku bija mezgls, kas bojā vispārējo iespaidu par Lexus no iekšpuses, un to japāņi nu beidzot ir sākuši uzlabot. Līdzšinējā datora pelei līdzīgā kursorrīka vietā, kura stipri ierobežotās precizitātes dēļ vairāk nācās skatīties ekrānā, nevis uz ceļu braukšanas virzienā, tagad ir skārienpanelis, kas piedevām darbojas kā liela poga. Kaut arī šis vadības bloks vēl nav sasniedzis perfekciju, lietot milzīgo priekšējā paneļa ekrānu ir daudz ērtāk un kursors pa to pārvietojas ievērojami precīzāk.

Precizitāte ir būtiska, jo pa lielo ekrānu visticamāk nāksies «braukāt» pašam vadītājam. Tā kā NX aprīkošanai ir pieejams un priekšējā elkoņa balstā iebūvējams Wi-Fi piekļuves punkts, pasažieri visticamāk ļausies līdzi paņemto klēpjdatoru un planšetu piedāvātajām izklaides iespējām. Wi-Fi, starp citu, mašīnā strādā ļoti labi. Ne sliktāk kā aktīvais joslu maiņas asistents, kurš neuzmanīga braucēja vadītu auto ar maigu piestūrēšanu atgriež joslā, ja nu tas bez virzienrādītāja ieslēgšanas sāk slīdēt pāri ceļa apzīmējumiem.

Foto: Ingars Tenis, TVNET
 
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Jauns turbo motors

Lexus NX ir pirmais šā zīmola auto, kura aprīkošanai tiks piedāvāts kompānijas jaunizstrādātais 2 litru četru cilindru turbo motors. Tas attīsta 238 ZS un 350 Nm un jau pašā saknē ir domāts dinamiskas braukšanas cienītājiem. Latvijā šis auto, kura oficiālais apzīmējums ir NX 200t, nebūs pieprasīts, un to atzīst arī Lexus. Vai kompānijai ir pamats bēdāties un meklēt striķi? Nebūt ne, jo pārdošanas apjomi aug un tajos aizvien stabilāku lomu spēlē hibrīdmodeļi. Faktiski ir tā, ka kopš 2005.gada, kad sāka parādīties hibrīdsistēmas, Hybrid drive modeļu īpatsvars pārdoto mašīnu portfolio ir palielinājies no 5% līdz nu jau 83 procentiem.

Foto: Ingars Tenis, TVNET

Citiem vārdiem, jauno turbomotoru, ko Lexus komplektē ar tikpat jaunu sešu pakāpju automātisko pārnesumkārbu un priekšpiedziņu vai pilnpiedziņu pēc pircēja izvēles, varbūt kāds arī izvēlēsies, taču absolūtais vairākums realizēto NX būs modeļi 300h. Tos Lexus apgādā ar krosovera specifikai pielāgotu hibrīddzinēju, kurā ietilpst 2,5 litru četru cilindru Atkinsona cikla benzīnnieks ar 155 ZS un 210 Nm un divi elektromotori - priekšējais ar 143 ZS maksimālo jaudu un aizmugurējais ar maksimāli 68 ZS. Jāpiezīmē tikai, ka divi elektromotori ir pilnpiedziņas NX; pretējā gadījumā krosoveru uz priekšu dzen spēka agregātu duets, kura kopējā jauda ir 197 ZS. Maz gan ticams, ka populārāks būs priekšpiedziņas modelis, jo tas maksā tikai par 1000 eiro lētāk nekā AWD versija un to pārspēj vienīgi paātrinājumā no 80 - 120 km/h (7 pret 7,3 sekundēm). Pēc pārējiem dinamikas parametriem auto ir identiski.

Ar izcilu dinamiku NX 300h lepoties nevar, taču ikdienišķi raitai braukšanai tā būs pilnībā pietiekama. Pēc dokumentiem NX 300h līdz 100 kilometriem stundā paātrinās 9,2 sekundēs. Gaitas īpašības turpretī ir ļoti simpātiskas. Standarta NX 300h ir viegli vadāms un savaldāms, pat varētu teikt, ka ar noslieci uz dinamiskiem regulējumiem. Taču tie nav pārspīlēti un nav sajūtas, ka brauktu sportiskā automobilī. Stingrā, saturīgā un precīzā jā, bet sportiskā - nē. Bet, ja man būtu jāizvēlas, tad es priekšroku dodu NX 300h F Sport modelim. Automobilis ar intriģējošo nosaukumu uz piemeklētu aksesuāru rēķina ne tikai izskatās mazliet citādāk, bet arī brauc dinamiskāk. Ne tik ļoti, lai sāktu grabēt kauli, bet pietiekamā apjomā, lai varētu just, ka stūre ir precīzāka un auto uz ceļa stāv staltāk.

 
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Lexus NX 300h tehniskie dati

Iekšdedzes dzinējs2494 cm3 četru cilindru Atkinsona cikla benzīna dzinējs
Jauda155 ZS @ 5700 rpm
Griezes moments210 Nm @ 4200 – 4400 rpm
0 – 100 km/h9,2 sekundes
Vmax *180 km/h
80 – 120 km/h7 sek. (FWD), 7,3 sek. (AWD)
Vidējais patēriņš **5 - 5,2 (FWD), 5,1 – 5,3 (AWD) l/100 km
CO2116 – 121 (FWD), 117 – 123 (AWD) g/km; Euro 6
Priekšējais/aizmugurējais elektromotors143 ZS/68 ZS
Garums4630 mm
Platums1845 mm (ar pielocītiem spoguļiem)
Augstums1645 mm
Riteņu bāze2660 mm
Klīrenss185 mm
Bagāžnieks ***555/1600 litri
Pašmasa1715 kg (FWD), 1785 kg (AWD)
Bāzes cena ****42 490 euro (FWD), 43 490 eiro (AWD)

* Maksimālais ātrums tiek elektroniski ierobežots, lai panāktu balansu starp dinamisku braukšanu, ekonomiskumu un hibrīdsistēmas uzticamību/ilgmūžību.

** Vidējais patēriņš pirmās iepazīšanās braucienā stabili turējās virs 8 litriem.

*** Ja sēdeklis atbīdīts galējā pozīcijā un spēkā modelim ar riepu remonta komplektu.

**** Lexus atzīmē, ka bāzes cena ir augstāka nekā šīs pašas klases vācu analogiem, taču, ja ņem vērā aprīkojumu, tad identiski nokomplektēts vācietis būšot par 5% dārgāks.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu