Kā izvēlēties dzeses šķidrumu

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Visprātīgākais būtu atstāt šo uzdevumu speciālista ziņā. Taču, ja antifrīzs jāpapildina pašam, svarīgi izvēlēties atbilstošu sastāvu.

Vienkāršākais veids ir izvēlēties antifrīzu jeb dzeses šķidrumu, ko daudzi vēl aizvien vecmodīgi dēvē par tosolu, pēc krāsas. Taču Latvijā nav regulas vai noteikuma, kas dzesēšanas šķidrumu ražotājiem liktu iekrāsot noteiktā krāsā produktu atkarībā no tā sastāva un fizikālajām īpašībām. Tātad dzesēšanas šķidrumu ar vienādām īpašībām ir iespējams sastapt dažādi iekrāsotu un nosauktu. Būtiskais ir dzesēšanas šķidruma sastāvs, tātad bāzes šķidrums un piedevas, kas nodrošina automobiļu ražotāju prasību izpildi.

Visos mūsdienu automobiļos lietotajos dzesēšanas šķidrumos par bāzi tiek lietots etilēnglikols vai propilēnglikols. Glavenā atšķirībā starp šiem diviem ir tā, ka propilēna glikols ir mazāk kaitīgs dabai. Abi šie šķidrumi sajaucas neveidojot nelabvēlīgu vidi, tomēr piejaucot etilēnglikolam propilkēnglikolu nedaudz tiek pasliktināta siltumvadīšanas spēja. Labākās dzesēšanas šķidruma īpašības tiek sasniegtas ūdens un etilēnglikola maisījumā. Biežāk lietotā etilēnglikola un ūdens attiecība automobiļu motoru dzesēšanas šķidrumos ir 50:50, kas nodrošina dzesēšanas šķidruma nesasalšanu līdz -37°C.

Tālāk viss kļūst mazliet sarežģītāk. Dzesēšanas šķidrumu sastāvā esošās piedevas ir tās, kas atšķir šos produktus citu no cita un nosaka to īpašības, pielietojumu un cenu. Pēc piedevu tehnoloģijas dzesēšanas šķidrumi iedalāmi trīs grupās:

  1. IAT (Inorganic Additive Technology)- neorganisko piedevu tehnoloģija, šīs piedevas nodrošina labu dzesēšanas sistēmas aizsardzību, tomēr izstrādājas salīdzinoši ātrāk, jo tiek patērētas ķīmiskajās reakcijās aizsargājot dzesēšanas sistēmu. Darbības mūžs ir 2-3 gadi. Piemērs ir Turtle Wax antifrīzs zaļā krāsā jeb TWAF-1, kasnodrošina nevainojamu dzesēšanas sistēmas ekspluatāciju vismaz 12 mēnešus no iepildīšanas brīža;

  2. OAT (Organic Additive Technology)- organisko piedevu tehnoloģija, šīs tehnoloģijas piedevas tiek lietotas Long-life, vai pagarinātās dzīves dzesēšanas šķidrumos. Šajā gadījumā piedevas netiek patērētas ķīmiskajās reakcijās, bet veido aizsargkārtiņu, kas pārklāj dzesēšanas sistēmas sieniņas. Darbības mūžs ir 5 gadi, taču šo dzeses šķidrumu nedrīkst jaukt ar pirmā tipa antifrīzu. Šāda produkta piemērs ir Turtle Wax antifrīzs sarkanā krāsāTWLL-1, kas nodrošina aizsardzību pret sasalšanu (līdz -40* C), koroziju un pārkaršanu vismaz 5 gadus vai līdz 250 000 km nobraukumam pasažieru automašīnām un 500 000 km komerciālajiem transporta līdzekļiem. Vēl augstākas klases produkts ir Turtle Wax TWAE-1, kas iekrāsots koši dzeltens. G12 standarts uz iepakojuma norāda, ka šī produkta lietošanu atzīst VW grupas ražotāji. (Audi, Seat, Škoda un Volkswagen);

  3. HOAT (Hybrid Organic Additive Technology) ir hibrīdā organisko piedevu tehnoloģija, kas apvieno labākās abu iepriekš minēto tehnoloģiju īpašības, bet pieļauj šķidruma līmeņa papildināšanu ar lētākiem pirmā tipa antifrīziem.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu