TVNET tests: Ford Focus ST un ST TDCi

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Normunds Avotiņš

Ātrajam Focus tagad ir ne tikai garā aizmugure, bet arī dīzelis. N.A. salīdzina abus ST uz vācu autobāņa Ford of Europe citadelē Ķelnē.

 
Foto: Normunds Avotiņš

Ko nozīmē ST?

Pēc tik daudzsološas prelūdijas viegli ļauties depresijai un padevīgi noliektu galvu sagaidīt nākamo likteņa triecienu. Tomēr no rīta atausa jauna diena, un pazemes stāvvietā mūs patiešām gaidīja jauns un dzeltens ST. Taisnību sakot, īsti jauns nav nedz Focus, nedz ST. Ford sporta modeļu divīzijas Team RS izstrādāto «karsto» ielas versiju jeb Sports Technologies saraksts nu jau ir diezgan garš. Savulaik tajā atradās vieta arī lielajam Mondeo, bet mazajai Fiestai ir vēl šobrīd. Focus pats savukārt ir iepriekšējā, 2011. gada modeļa vērienīgs «feislifts», tāpēc betona velvēs zem viesnīcas atbalsojas jau gadus trīs pazīstama 2 litru turbomotora skaņa. Atšķirībā no pirmā Focus ST (ja neskaita atmosfērisko ST170), šim ir nevis pieci, bet gan tikai četri cilindri, un motoru taisījis Ford, nevis Volvo. Vājāks dzinējs gan nav kļuvis, un uz visu 1360 kilogramu automašīnu mums ir 250 zirgspēki. Los gehts, aiziet!

 
Foto: Ford

Kā ST brauc?

Cieti. Atšķirībā no Golf GTI, pagaidām ātrākajam ražošanā esošajam Focus iespējama tikai manuālā pārnesumkārba. Pilsētā tā prasa izsvērtu rīcību ar sajūga pedāli un mērķtiecīgu pārnesumu rindošanu turp un atpakaļ - atkarībā no tā, kāda gaisma redzama strauji virsū nākošajā luksoforā. Bet, kad aiz muguras paliek pēdējā apvedceļa cilpa un laušanās ar ātrumkārbu pati no sevis beidzas, ST atraisās. Mango krāsas Ford aiztraucas pa autobāni kā raķete, tricinot nervus ar sintētisku motora rūkoņu, kas nāk nevis no bampera viducī kopā salaistā izpūtēju dupleksa, bet gan skaļruņiem durvīs.

Foto: Ford

Biezie Recaro sporta sēdekļi vēl vairāk samazina pasažieriem atstāto vietu salonā, un, kad ātrums tuvojas 200 km/h, mēs jūtamies kā kosmonautu duets šaurā pacelšanās kapsulā. Gadu gaitā esmu pārliecinājies, ka vislabākās sporta automašīnas (neatkarīgi no cenas) ir nevis tās, kuras ir ātrākās, skaļākās un agresīvākās, bet tās, kuras ir visritmiskākās. Porsche šajā zinātnē ir nepārspējams, Alpina pārspēj BMW, bet Focus ST līgā zelta vidusceļš ir kaut kur starp Seat Leon Cupra un Renault Megane RS. Focus ST ir mazliet aritmisks – pārslēgšanās mehānismā, mākslīgās motorskaņas modulācijās un, manuprāt, pārlieku cietajā piekarē, kas jūtami «atstrādā» pat vācu šoseju retās šuves.

Foto: Autora foto
 
Foto: Ford

Kā padarīt ST praktiskāku?

Elementāri – pārtaisīt to par universāli un dīzeli. Focus ST ar pagarinātu virsbūvi vairs nav nekāds jaunums, jo tāda demomašīna bija pieejama Rīgā iepriekšējās modeļu paaudzes laikos. Turpretim dīzelis ir kas jauns. Top Gear to raksturo kā «mazu, pelēku universāli ar divlitru dīzeļdzinēju». Mūsējais ir tieši tāds – lieliskā, pelēkā «nemetālikas» krāsā ar melniem diskiem. Patiešām nesaprotu, kāpēc Ford atturējies to nosaukt par STD (varbūt Amerikā tā sauc kādu pikapu vai zirgu piekabi), bet pilnais nosaukums ir ST TDCi. Tas nozīmē murrājošus 185 zirgspēkus un paātrinājumu līdz simtam 8,1 sekundē. Benzīna ST šo disciplīnu veic 6,5 sekundēs, kas a priori sola dīzeļa sagrāvi. Bet pagaidiet vien.

Foto: Ford
 
Foto: Ford

Kurš ST ir labāks?

Pirms sasniedzam testa kulmināciju, vēlreiz aplaidīsim skatienu salonam. Sēdekļus jau pieminēju. Tie joprojām uzstādīti pārāk augstu, to atzveltnes nedaudz atgādina 90. gadu amerikāņu kupejas, un uz tām (atzveltnēm) izšūti lieli, sarkani burti ST, lai katrs nejēga saprastu, ka šis nav parasts Ford. Patiesībā jābūt visai neaptēstam, lai melnā radiatora reste, sporta bampers un pārējais «umkleidungs» neradītu aizdomas par pretējo. Pārējais ST salons ir neparasti, hmm, parasts, jo, izņemot trīs sīkus papildrādītājus uz paneļa un vēl sīkākus burtiņus uz stūres, tas ne ar ko neatšķiras no vienlitrīga Focus. Par gandrīz 30 tūkstošiem eiro nudien gribētos ko vairāk.

Foto: Ford

Bet nu atpakaļ pie mūsu degvielu dueļa. Ford automašīnām reti gadās filigrāni noskaņoti izplūdes trakti, tāpēc labi vien ir, ka benzīna ST motors rūc skandās. Dīzelim šādas ekstras nav, tāpēc, iedarbinot auto, skaidri dzirdama naturāla, dobja dunoņa no formīgās caurules aizmugurē. Diemžēl, sākot braukt, dīzelis turpina skanēt tikai kā dīzelis. Pēc divām stundām mēs to jau uztveram kā priekšrocību, jo taisnā gabalā benzīna ST uzstājīgais saundtreks pamazām sāk nogurdināt un gribētos to izslēgt. Dīzelim un benzīnam ir līdzīgi iestatītas piekares, taču var redzēt, ka TDCi a priori ieprogrammēts uz komfortablāku laika pavadīšanu - cietu un ātru Michelin vietā tam ir mīkstas un drošas Goodyear riepas. Diemžēl amortizāciju tas neko daudz neietekmē, ātrumā dīzelis tiecas atraut pēdu no zemes tāpat kā benzīna oriģināls. Savādi, bet pirmie ST tā nedarīja. Ja izšķirošais arguments ir degvielas patēriņš, tad dīzelis vinnē ar graujošu antirezultātu 7,6 pret 12. Tas ir reālais testa patēriņš, un, ticiet man, mēs braucām visādi. Vācijā, kur abas versijas šķir nieka 800 eiro, dīzelis nu sāk izskatīties neuzveicams kā Minhenes Bayern. Un tomēr tas ir «tikai» dīzelis, kas kārtu augstākā automašīnā kļūtu par vienkārši jaudīgu un ekonomisku dzinēju. 250 zirgspēku EcoBoost izbiedētu arī Mondeo vadītāju, un tāda ir «karsto heču» esence – neparasti jaudīgs motors parastā kompatklases automašīnā. Tāpēc, ja vēlaties ļoti ātru un ekonomisku Focus, ST TDCi ir laba izvēle, bet ja gribat Focus ST – nu tad ir tikai viens Focus ST.

Ford Focus ST sākuma cena Vācijā ir 28 850 eiro, Focs ST TDCi – 29 650 eiro. Pārdošanas cenas Latvijā tiks paziņotas pēc izstādes Auto 2015.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu