Vai braukšanas instruktors drīkst rādīt sliktu piemēru? (1)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: TVNET lasītājs

Ir tādi auto vadītāji, kas allaž ievēro satiksmes noteikumus vai vismaz cenšas iespēju robežās tos nepārkāpt. Bet ir arī tādi autovadītāji, kuri nekautrējas gaišā dienas laikā demonstrēt, ka satiksmes noteikumi nav rakstīti viņiem. Sašutumu par vienu šādu autovadītāju, kurš turklāt ir autoskolas instruktors, garā vēstulē TVNET pauž lasītājs Māris.

Piektdien, 15.maijā, Puškina ielā, Rīgā, pretī namam Nr. 16/1 stāvvietā, nevienam netraucējot, novietoju savu automobili. Pārsteigums un neizpratne radās brīdī, kad no stāvvietas bija jāizbrauc. Īsi pirms izbraukšanas ap plkst. 17.28 šķērsām priekšā, ignorējot dzelteno krustveida 945. ceļa apzīmējuma līniju (Ceļu satiksmes noteikumu 314. punkta 24. apakšpunkts), savu automobili VOLKSWAGEN PASSAT, valsts reģistrācijas numurs JV-9638, stāvēšanai novietoja kāds mācību automobiļa vadītājs – instruktors, kurš, izlaidis apmācāmo, uzreiz devās bariņā pie saviem kolēģiem uzsmēķēt. Līdz ar to mācību automobiļa vadītāja - instruktora izdarītais manevrs bija stāvēšana, kas uz šā ceļa apzīmējuma ir aizliegta, jo tajā brīdī nenotika nedz kravas iekraušana, nedz izkraušana, nedz pasažieru iekāpšana, nedz izkāpšana, līdz ar to aizbildināšanās, ka transportlīdzekļa vadītājs veica apstāšanos, nav iespējama (Ceļu satiksmes noteikumu 1. punkta 40. apakšpunkts). Tātad pārkāpums. Kad sapratu, ka izbraukšana no stāvlaukuma ir apgrūtināta, jo arī aizmugurē ļoti tuvu atrodas kāds transportlīdzeklis, es pieklājīgi palūdzu atbrīvot izbraukšanu manam transportlīdzeklim, taču pretī saņēmu pamācību uzbrūkošā tonī, ka vietas mana automobiļa izbraukšanai ir pietiekami daudz un ir tikai jāgriež stūre. Manu lūgumu šis instruktors ignorēja pilnībā. Samierinoties ar atteikumu un pieņemot pamācību, izbraucu no stāvlaukuma un aizbraucu.

Foto: TVNET lasītājs

Todien ap plkst. 18.53 sanāca braukt garām tai pašai vietai vēlreiz, un diemžēl konstatēju, ka šis pats instruktors, kā pats izteicās, ar 8 gadu pieredzi, ir novietojis savu transportlīdzekli 326. ceļa zīmes (Apstāties aizliegts) darbības zonā, vietā, kur brauktuves mala ir apzīmēta ar dzeltenu nepārtrauktu 943. ceļa apzīmējumu (Ceļu satiksmes noteikumu 314. punkta 22. apakšpunkts). Diemžēl atkal ir izdarīts pārkāpums, lai varētu turpat pie auto uzsmēķēt. Bēdīgi.

Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 10. pants un 11. pants paredz, ka administratīvie pārkāpumi var būt izdarīti ar nodomu vai aiz neuzmanības.

Neiedziļinoties administratīvo pārkāpumu lietvedības juridiskajās niansēs, ir skaidrs, ka šā transportlīdzekļa vadītājs abus pārkāpumus vienā dienā ar nepilnas pusotras stundas intervālu ir izdarījis ar nodomu, skaidri apzinoties, ko viņš pārkāpj un kas par to ir paredzēts.

Nav iespējams iedomāties, kas šādam braukšanas mācību instruktoram darās galvā, vai tā ir nesodāmības un visatļautības sajūta, vai tas ir «pareizais» piemērs topošajiem autovadītājiem un apliecinājums tam, ka dzīvē braukšana būs pavisam citādāka nekā to māca autoskolā, nezinu. Skaidrs ir viens, ka atbilstoši Ceļu satiksmes likuma 1. panta 8. punktam Ceļu satiksmes noteikumi ir Ministru kabineta normatīvais akts, kas nosaka ceļu satiksmes kārtību un ir saistošs visām fiziskajām un juridiskajām personām. Tas nozīmē, ka arī šim transportlīdzekļa vadītājam šie noteikumi ir saistoši un viņa vadītais transportlīdzeklis nav izņēmums.

Nav noslēpums, ka viens no ceļu satiksmes drošību ietekmējošiem faktoriem valstī, neapšaubāmi ir topošo transportlīdzekļu vadītāju kvalitatīva sagatavošana ar atbildīgu pieeju no autoskolu, pasniedzēju un instruktoru puses.

Transportlīdzekļu vadītāju apmācību Latvijā reglamentē vairāki normatīvie akti, tostarp Ceļu satiksmes likums, Ceļu satiksmes noteikumi, kā arī 2010.gada 13.aprīļa Ministru kabineta noteikumi Nr.358 Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām, kā arī 2010.gada 2.februāra Ministru kabineta noteikumi Nr.103 Transportlīdzekļu vadītāju tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība.

Foto: TVNET lasītājs

Līdz ar to ir secināms, ka transportlīdzekļu vadītāju apmācība Latvijā ir reglamentēta sfēra, jo nosauktajos normatīvajos aktos ir precīzi noteikts minimālais zināšanu un apgūstamo iemaņu apjoms, kāds ir nepieciešams, lai iegūtu transportlīdzekļa vadītāja kvalifikāciju. Tostarp 2010.gada 13.aprīļa Ministru kabineta noteikumos Nr.358 ir norādītas prasības, kādām ir jāatbilst komersantiem un izglītības iestādēm, kas veic topošo transportlīdzekļu vadītāju apmācību. Šajos noteikumos ir norādītas arī prasības, kādām ir jāatbilst teorijas pasniedzējam un braukšanas mācību instruktoram, kas veic topošo transportlīdzekļu vadītāju sagatavošanu autoskolā, šo kvalifikāciju iegūšanas kārtība, un ir paredzēti šo kvalifikāciju apliecinošo dokumentu (apliecību) atņemšanas gadījumi un gadījumi, kad tiek lemts par šo dokumentu atņemšanu.

Šo noteikumu 33. punktā ir teikts, ka

Ceļu satiksmes drošības direkcija lemj par pasniedzēja vai instruktora apliecības atņemšanu,

ja tiek pārkāptas transportlīdzekļu vadītāju apmācību vai tiesību iegūšanu reglamentējošo normatīvo aktu prasības. Savukārt šo noteikumu 34. punktā ir noteikts, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija atņem pasniedzēja vai instruktora apliecību, ja:

34.1. tās iegūšanai ir izmantoti viltoti dokumenti vai sniegtas nepatiesas ziņas;

34.2. pasniedzējam vai instruktoram atņemtas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības vai pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas ietvaros piemērots transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums.

2004.gada 21.jūnija Ministru kabineta noteikumu Nr.551 Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumi 1.pielikumā ir uzskaitīti administratīvie pārkāpumi ceļu satiksmē, par kuriem transportlīdzekļa vadītājam piešķir pārkāpumu uzskaites punktus, un norādīts uzskaites punktu skaits par konkrēto pārkāpumu. No šā pielikuma ir secināms, ka ir virkne administratīvo pārkāpumu ceļu satiksmē, par kuru izdarīšanu transportlīdzekļa vadītājam uzskaites punkti netiek piešķirti.

Tas nozīmē, ka

braukšanas mācību instruktors bez ierobežojuma var pārkāpt tos Ceļu satiksmes noteikumus,

par kuriem netiek piešķirti pārkāpumu uzskaites punkti, mierīgi pīpēdams, turpinot apmācīt topošos autovadītājus.

Šāda pieeja brīdī, kad ceļu satiksmes drošība atbilstoši valsts izstrādātajam Ceļu satiksmes drošības plānam 2014.-2016. gadam ir izvirzīta par valsts prioritāti, nav pieņemama.

Uzskatu, ka ir nepieciešama stingrāka braukšanas mācību instruktoru uzraudzība no valsts puses, tostarp līdzīgi, kā tas notiek attiecībā uz autoskolām, arī attiecībā uz braukšanas mācību instruktoriem 33. punkts ir jāpapildina ar iespēju Ceļu satiksmes drošības direkcijai lemt par braukšanas mācību instruktora apliecības atņemšanu, ja ir saņemts valsts institūcijas pieprasījums par apliecības atņemšanu, ja braukšanas mācību instruktors neievēro normatīvajos aktos par patērētāju tiesību aizsardzību vai nodokļiem (nodevām) noteiktās prasības (šāda nepieciešamība izriet no šo noteikumu 18.punkta), ja braukšanas mācību instruktors ir pārkāpis Ceļu satiksmes drošības direkcijas (vai Latvijas Republikas Satiksmes ministrijas) izstrādātā ētikas kodeksa normas. Ētikas kodeksa pārkāpuma gadījumā speciāli izveidotā ētikas komisija var lemt par braukšanas mācību instruktora priekšlaicīgu pārkvalifikācijas veikšanu vai apliecības atņemšanu.

Aplūkojot autoskolu interneta vietnes, konstatēju, ka šā mācību automobiļa VOLKSWAGEN PASSAT ar valsts reģistrācijas numuru JV-9638 vadītājs ir vienas zināmas autoskolas instruktors Ruslans Poluškins.

Informācija par pieļautajiem pārkāpumiem un nepilnībām autoapmācības jomā sekos.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu