Vai braukšanas instruktors drīkst rādīt sliktu piemēru? 2.daļa

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: TVNET lasītājs

Šā gada 18.maijā TVNET slejās publicējām portāla lasītāja Māra iesūtītu materiālu par kādu braukšanas mācību instruktoru, kurš skolo topošos autovadītājus, bet pats satiksmes noteikumus neievēro. Vismaz tās Ceļu satiksmes noteikumu prasības, kas saistītas ar apstāšanās un stāvēšanas aizliegumu neievērošanu. Kopš publikācijas ir pagājuši divi mēneši, bet minētais instruktors savus ieradumus nav mainījis, un uz to ar jaunu materiālu atkal norāda TVNET lasītājs.

Uz informāciju par minētajiem pārkāpumiem reaģēja Satiksmes ministrija, Valsts policija un Ceļu satiksmes drošības direkcija, katra savas kompetences ietvaros. Tas, protams, ir ļoti pozitīvi. Par to šaubu nav.

Tikai žēl, ka transportlīdzekļa vadītāja audzināšanas pasākumi nav vainagojušies ar panākumiem, jo, kā redzams rakstam pievienotajos fotoattēlos, 2015.gada 14.jūlijā ap plkst. 17.25 šis pats auto Volkswagen Passat ir novietots tajā pašā vietā, proti, Puškina ielā pretī namam Nr. 16/1, ignorējot Ministru kabineta noteikumu Nr. 571 «Ceļu satiksmes noteikumi», 136. punkta 4. apakšpunktu, kas nosaka, ka aizliegts stāvēt vietās, kur brauktuves mala vai apmale apzīmēta ar 944. ceļa apzīmējumu (dzeltenu raustītu līniju brauktuves malā vai uz apmales), kā arī vietās, kas apzīmētas ar 945. ceļa apzīmējumu (dzeltens krustveida apzīmējums).

Šoreiz runa ir par 945. ceļa apzīmējumu (Ceļu satiksmes noteikumu 314. punkta 24. apakšpunkts). Noteikumi nosaka, ka uz tā ir aizliegta transportlīdzekļa stāvēšana.

Foto: TVNET lasītājs

Ceļu satiksmes noteikumu 1. punkta 40. apakšpunkts nosaka, ka stāvēšana ir transportlīdzekļa apturēšana, ja tā nav saistīta ar pasažieru iekāpšanu transportlīdzeklī vai izkāpšanu no tā, kravas iekraušanu transportlīdzeklī vai izkraušanu no tā, kā arī transportlīdzekļa apturēšana uz laiku, kas pārsniedz piecas minūtes, ja tā ir saistīta ar pasažieru iekāpšanu transportlīdzeklī vai izkāpšanu no tā, kravas iekraušanu transportlīdzeklī vai izkraušanu no tā.

Ceļu satiksmes noteikumu 1. punkta 4. apakšpunkts nosaka, ka apstāšanās ir transportlīdzekļa apturēšana uz laiku, kas nepārsniedz piecas minūtes, ja tā ir nepieciešama pasažieru iekāpšanai transportlīdzeklī vai izkāpšanai no tā, kravas iekraušanai transportlīdzeklī vai izkraušanai no tā.

Līdz ar to secināms, ka transportlīdzekļa apturēšana, neveicot kravas iekraušanu vai izkraušanu, nenodrošinot pasažieru iekāpšanu vai izkāpšanu, ir stāvēšana, neatkarīgi no transportlīdzekļa apturēšanas laika konkrētajā vietā.

Konkrētajā situācijā transportlīdzeklī atradās tikai instruktora apmācāmais, bet pats instruktors atradās ārpus transportlīdzekļa un tērzēja ar citiem saviem kolēģiem, tātad viņš labi apzinājās, ka pārkāpj Ceļu satiksmes noteikumus, un izdarīja to ar nodomu.

Pieļauju, ka lielai daļai transportlīdzekļu vadītāju, lai izprastu šos Ceļu satiksmes noteikumos iekļautos terminus, ir jāiedziļinās, taču cilvēkam, kurš ir ieguvis braukšanas mācību instruktora kvalifikāciju, tas ir jāzina jebkurā diennakts laikā.

Šoreiz braukšanas mācību instruktors konkrētajā situācijā ir pārkāpis:

1. Ceļu satiksmes noteikumu 136. punkta 4. apakšpunkta prasības (945. ceļa apzīmējuma prasību neievērošana),

2. Ceļu satiksmes noteikumu 130. punkta prasības, kas nosaka, ka transportlīdzekļus atļauts apstādināt un novietot stāvēšanai vienā rindā paralēli brauktuves malai,

3. Ceļu satiksmes noteikumu 216. punkta, 260. punkta un 261. punkta prasības, kas nosaka, ka mehāniskajiem transportlīdzekļiem, kurus lieto mācību braukšanai, jābūt apzīmētiem ar izgaismotu pazīšanas zīmi-baltu vienādmalu trijstūri ar sarkanu apmali, uz kura ir melns «M» burts un kurai jābūt novietotai uz transportlīdzekļa kabīnes vai salona jumta. Saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumu 262. punktu, automobiļiem, kurus izmanto individuālai mācību braukšanai, šīs pazīšanās zīmes atļauts piestiprināt tikai iekšpusē pie priekšējā un aizmugures stikla.

Šāda, speciāli aprīkota (ar dublējošiem pedāļiem un papildus spoguļiem) mācību transportlīdzekļa apzīmēšana ar «M» burtu no automobiļa salona iekšpuses, iespējams, liecina par to, ka:

1. braukšanas mācību veicējs nav reģistrējies Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējs,

2. braukšanas mācību veicējs izvairās no nodokļu nomaksas, arī tad, ja viņš ir reģistrējies Valsts ieņēmumu dienestā, bet neizsniedz maksājumu apliecinošu dokumentu pēc katras braukšanas nodarbības,

3. braukšanas mācību instruktoram nav viņa kvalifikāciju apliecinošas licences (nav braukšanas mācību instruktora apliecības),

4. mācību automobilim nav veikta pārbūves (uzstādītā speciālā aprīkojuma) reģistrēšana (transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā nav apzīmējums B4).

Manuprāt, ar šādu atkārtotu un Ceļu satiksmes noteikumiem neatbilstošu piemēru, braukšanas mācību instruktors demonstrē savu nicinošo attieksmi pret Ceļu satiksmes noteikumiem, citiem ceļu satiksmes dalībniekiem un savu profesiju.

Foto: TVNET lasītājs

Iespējams, ka situāciju drīzumā uzlabos plānotie grozījumi 2010. gada 13. aprīļa Ministru kabineta noteikumos Nr. 358 «Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām», kur cita starpā ir plānots noteikt, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija lemj par pasniedzēja vai instruktora apliecības atņemšanu, ja tiek pārkāptas transportlīdzekļu vadītāju apmācību vai transportlīdzekļu vadīšanas tiesību iegūšanu reglamentējošo normatīvo aktu prasības, kā arī, ja pasniedzējs vai instruktors veic tādas darbības, kas nav savienojamas ar transportlīdzekļu vadītāju apmācību ētisku apsvērumu dēļ.

Iekļaujot šādu regulējumu minētajos Ministru kabineta noteikumos, ir nepieciešams izstrādāt normatīvo aktu, kuros šie «ētiskie apsvērumi» arī būtu iekļauti un precīzi definēti, lai nav strīda par to, kas ir vai nav ētiski un vai ir savienojams ar pasniedzēja vai instruktora darbu. Turklāt šādā gadījumā būtu jāizveido arī pastāvīga komisija (piemēram, ētikas komisija), kas šos jautājumus izskata.

Šā raksta mērķis ir aktualizēt problēmas, kas ir saistītas ar topošo transportlīdzekļu vadītāju apmācību, tās kvalitāti, jomas uzraudzīšanu un kontroli, jo autora ieskatā tas tiešā veidā ietekmē satiksmes drošību valstī.

Pēc publiski pieejamās informācijas interneta vietnē www.autoinstruktori.lv, topošo transportlīdzekļu vadītāju apmācību ar transportlīdzekli Volkswagen Passat, valsts reģistrācijas numurs JV-9638, veic Ruslans Poluškins.

www.autoinstruktori.lv

Piedāvājot savus pakalpojumus internetā, R. Poluškins ir redzams pozējot pie šā paša transportlīdzekļa ar audzēkni pie stūres 943. ceļa apzīmējuma darbības zonā (pie dzeltenās nepārtrauktās līnijas).

Tas, autora ieskatā, izsaka visu.

Turpinājums sekos.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu