Topošos autovadītājus gaida būtiskas izmaiņas

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Caro/ScanPix

Lai jaunie autovadītāji brauktu pārliecinošāk un autoskolu bizness kļūtu caurspīdīgāks, pieņemta virkne jaunu prasību apmācību nodrošinātājiem: palielināts obligātais minimālais mācību braukšanas stundu skaits, ieviesti papildus temati teorētiskajā daļā utt., kas, protams, sadārdzinās apmācības procesu autovadītāju tiesību gribētājiem.

Nolūkā uzlabot jauno autovadītāju prasmes un līdz ar to – satiksmes drošību – pieņemti vairāki grozījumi noteikumos par autovadītāju apmācību: palielināts obligātais minimālais mācību braukšanas stundu skaits, ieviesti papildus temati teorētiskajā daļā u.tml. Izmaiņas izraisījušas viļņošanos par apmācības sadārdzināšanos un draudiem nelielo autoskolu turpmākajai pastāvēšanai. Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) un vadošo autoskolu pārstāvji akcentē – izmaiņas ir nepieciešamas un likumsakarīgas no dažādiem skatu punktiem, tostarp kā ēnu ekonomikas mazināšanas pasākums.

Grozījumi noteikumos par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām valdībā tika pieņemti š.g. jūnija beigās, taču par to nepieciešamību spriests jau ilgāku laiku pirms tam. «Tā kā jauno autovadītāju iemaņas pastāvīgi ir izraisījušas problēmas, jau 2014. gadā Ceļu satiksmes drošības padome lēma, ka nepieciešami uzlabojumi apmācības sistēmā, un uzdeva CSDD kopā ar autoskolu pārstāvjiem izveidot darba grupu, kas izstrādātu attiecīgus grozījumus valdības noteikumos,» izmaiņu tapšanas vēsturē ieskatās CSDD Kvalifikācijas daļas vadītājs Juris Teteris. Darba grupā ietverot gan lielāku, gan mazāku autoskolu, sabiedrisko organizāciju un CSDD pārstāvjus, tika izstrādāts grozījumu projekts. «Neteiksim, ka tie tika vienbalsīgi un viennozīmīgi atbalstīti, darba grupā viedokļi bija atšķirīgi,» atzīst Teteris. «Rezultāts ir kompromisa variants.»

Lielāks praktisko nodarbību minimums

Grozījumos paredzēts, ka no 1. novembra

B kategorijai no pašreizējām 14 līdz 20 pieaug obligātais minimālais braukšanas akadēmisko stundu skaits

(viena akadēmiskā stunda – 45 minūtes). «Ja ieskatās statistikā, 95-98 procenti topošo šoferu ir izmantojuši vairāk, pat stipri vairāk braukšanas nodarbību par pašlaik noteikto minimumu,» izmaiņu nepieciešamību apstiprina autoskolas Credo Autoprieks valdes loceklis Maksims Rapoports. Pēc viņa teiktā, līdz šim, redzot, ka braukšanas stundu skaits ir tikai 14, autoskolu audzēkņiem nav ticis radīts patiess priekšstats par nepieciešamās praktiskās apmācības apmēriem. Vienmēr nācies brīdināt, ka ar 14 stundām nepietiks - zināms, ka vidējais braukšanas stundu skaits svārstās starp 30 un 40. Tas topošajos šoferos izraisījis neapmierinātību un neizpratni – sak, kā, vajadzīgās stundas jau nobrauktas, bet eksāmenam vēl neesmu gatavs?!

Līdz ar izmaiņām šī neskaidrība tiks kliedēta. «Cilvēki labāk sapratīs, ka tas ir nopietns, laikietilpīgs process,» vērtē Rapoports.

«Ar minimālo braukšanas stundu skaitu pietiek pavisam nelielam skaitam autoskolu audzēkņu,» papildina Teteris.

«Lielākoties tie ir cilvēki, kuri maksimāli izmantojuši individuālās apmācības iespējas, braucot mācību režīmā kopā ar vecākiem, citiem radiem vai draugiem. Tas ir apsveicami, jo visdažādākie pētījumi apstiprina – jo lielāka pieredze uzkrāta mācību braukšanā, jo drošāks ir jaunais autovadītājs, kļūstot patstāvīgs. Šo braucēju galvenā problēma nav pārgalvība vai nihilisms, bet gan pieredzes un prakses trūkums, neprasme reaģēt noteiktās situācijās.» Tāpēc daļa nodarbību jāorganizē apstākļos, kuros nepieciešama īpaša piesardzība un iemaņas – tumsā, ziemā, uz ceļa ar grants segumu u.tml. «Redzam, ka netrūkst tādu autovadītāju, kuri mācību procesā ne reizi nav braukuši ārpus apdzīvotām vietām. Tāpat kursanti nesaprot, ka pa asfaltu un granti jābrauc atšķirīgi,» tematisko nodarbību nepieciešamību pamato CSDD pārstāvis. Tas gan nenozīmē, ka tiks ieviesti pārbaudījumi braukšanai naktī, uz apledojuša ceļa vai lietus laikā – tāpat kā līdz šim, praktiskās iemaņas vērtēs vienā gala eksāmenā.

Laukumi - drošībai

Līdz ar grozījumu spēkā stāšanos tiek noteikts, ka turpmāk autoskolām apmācībā noteikti jāizmanto mācību laukums.

Tas var būt gan pašas autoskolas īpašumā, gan tikt īrēts. «Pašā apmācības sākumā, kamēr cilvēkam iemaņu vēl nav, braukšana nedrīkst notikt satiksmē – tas nav droši ne pašiem apmācāmajiem, ne citiem satiksmes dalībniekiem,» prasības ieviešanu izskaidro Teteris. Rapoports pastāsta, ka Credo Autoprieks īrē mācību laukumu – pilsētās esot plašas iespējas atrast šādus piedāvājumus, tostarp savus apmācību laukumus par samaksu piedāvā izmantot arī CSDD. Citas autoskolas iegādājušās un noklājušas ar asfaltu savus laukumus, citas savukārt nodibinājušas meitas uzņēmumus, kuriem pieder laukumi, vai tml. Pēc autoskolas pārstāvja teiktā, šī prasība lielā mērā jau tiek ievērota – grozījumi vienīgi padara spēles noteikumus visiem vienādus. «Labs instruktors jau tagad nelaidīs cilvēku braukt pa ielu, kamēr viņš nav gatavs, bet sliktais, kuram tagad apmācības kvalitāte vienaldzīga, turpmāk nevarēs apmācāmo pirmajā nodarbībā piesēdināt pie stūres pie Zinātņu akadēmijas un pateikt – brauc!»

Vieglāk atgūt iekavēto

Izmaiņas skars arī teorētisko apmācību organizēšanu, ieviešot modulāro sistēmu. Kaut arī izklausās sarežģīti, patiesībā ideja ir vienkārša – teorijas saturs tiks sadalīts noteiktos moduļos, paredzot, ka katrā no tiem noteiktā laikā tiek aplūkots noteikts temats – fiksēti posmi ar fiksētu saturu. «Patlaban programmu var apgūt no punkta A līdz punktam Z, taču ne vienam vien autoskolas audzēknim daļu nodarbību var nākties izlaist objektīvu, iepriekš neparedzētu apstākļu dēļ – kāds saslimst, kādam gadās komandējums, citam pietrūkst laika,» informē Teteris. «Kā apgūt iekavētos tematus, pašlaik nav noteikts.

It kā var jau sarunāt kādu konsultāciju, var pieslēgties citai apmācāmo grupai, taču moduļu sistēma šo trūkumu atrisina daudz vieglāk

– ja kāds modulis izlaists, to var apgūt, noklausoties citā mācību grupā.»

«Tas jau sen bija vajadzīgs,» vērtē Rapoports. «Ne visi savu darba laiku var pielāgot nodarbību grafikam noteiktās dienās un laikos, tāpēc meklē rezerves izeju, piesakoties kādā nelielā autoskolā, kas, riskējot ar savu licenci, atļaus mācīties pa pusei uz vietas, pa pusei mājās.» Paredzēts, ka modulārās sistēmas ieviešanai sekos arī prasība par elektronisko žurnālu, kas ļaus mazināt shēmošanu ar fiktīviem apmeklējumu pierakstiem.

Finanšu caurspīdīgumam

No 1. novembra punkts tiks pielikts arī tiešajiem norēķiniem starp topošajiem šoferiem un braukšanas instruktoriem:

turpmāk maksājumi būs jāveic vienīgi autoskolā, kas savukārt maksās braukšanas pasniedzējiem.

Lai gan līgumattiecībās ar autoskolu, instruktori pašlaik ir nosacīti neatkarīgi un savas finanses pārvalda paši, nereti darbojoties kā mikrouzņēmumi. Līdz ar to daļu maksājumu par apmācības procesu topošie autovadītāji samaksā autoskolai, bet daļu – par praktisko braukšanu – tieši instruktoriem uz rokas. Nav noslēpums, ka audzēkņi nereti pretī nekādus čekus vai kvītis nesaņem.

«Ja aizejam uz kafejnīcu pusdienās, neviens taču mums nestāsta, ka par visiem ēdieniem jāmaksā kasē, bet zupu, lūdzu, pērciet pie tā pavāra, jo viņš darbojas kā mikrouzņēmums,» salīdzina Teteris. «Tāpēc turpmāk klientiem būs jāmaksā tikai autoskolai. Tas sniegs lielākas iespējas no tās prasīt atbildību par pakalpojuma kvalitāti kopumā, savukārt autoskola varēs prasīt atbildību no instruktoriem. Pašlaik instruktori ir ļoti brīvi – ieliek naudiņu savā kabatā. Pēc sava reģistra redzam, ka lielākoties kā apmācībā pavadīto stundu skaits norādīts minimums. Tātad nauda griežas pelēkajā ekonomikā, tie ir nenomaksāti nodokļi, ar zemajām algām neapmierināti skolotāji un policisti.»

Ka instruktorus līdz šim bijis grūti kontrolēt, atzīst arī Credo Autoprieks pārstāvis Rapoports. «Netrūkst situāciju, kad klients apgalvo - esot nobraucis jau, teiksim, 40 apmācības stundu, bet instruktors joprojām sakot, ka eksāmenam nav gatavs. Kad lūdzam uzrādīt aizpildīto apmācības karti, redzam, ka tajā ierakstītas labākajā gadījumā 10 stundas. Zvanām instruktoram un jautājam, kāpēc karte nav aizpildīta, bet viņš apgalvo – cilvēks vajadzīgo nodarbību skaitu neesot apmeklējis. Īsti pat nevaram pārbaudīt, kurš saka patiesību!» Līdz ar jauno kārtību šādas situācijas vairs nebūs – par braukšanas apmācību instruktoram maksās autoskola atkarībā no tā, cik daudz stundu būs nobraucis audzēknis.

Savukārt instruktoriem tas nākotnē nozīmēs jaunu attiecību formu ar autoskolām.

Visdrīzāk, būs jākļūst par to algotiem darbiniekiem – ar darba līgumu, normālu darbdienas garumu, sociālajām garantijām, atvaļinājumiem, slimības lapām utt.

Cenu izmaiņas sola amortizēt

Izskanējušas bažas, ka jaunā samaksas kārtības dēļ braukšanas nodarbības turpmāk maksāšot dārgāk, it īpaši nelielajās autoskolās, taču tam Rapoports nepiekrīt. Proti, atbilstoši likumiem, nelielās autoskolas lielākoties nav PVN maksātājas (to apgrozījums nav lielāks par 50 000 eiro gadā).

Drīzāk grūtības pielāgoties jaunajai tirgus situācijai radīsies lielajām autoskolām,

kurās līdzekļu apgrozījums ir lielāks un maksā par braukšanas nodarbībām nākas ietvert PVN. «Precīzu prognožu par izmaksu sadārdzināšanos vēl nav. Visticamāk, klienti tās neizjutīs, jo mēs meklēsim iespējas, kādā pozīcijā samazinot peļņu. Mēģināsim arī pēc citādiem principiem veidot autoparku, iegādājoties automašīnas, piemēram, pilna servisa līzingā, lai pašiem vairs nebūtu nekādu izdevumu par autoapkopi. Tāpēc rezultātā cena uz augšu neies.»

«Domāju, ka uzņēmēji, kas autovadītāju apmācības jomā strādā jau daudzus gadus, saprot, ka līdz ar šiem grozījumiem pašos pamatos nāksies mainīt visu procesu – gan attiecībā pret instruktoriem, gan braukšanu, gan klientiem,» atzīst autoskolas Credo Autoprieks pārstāvis. «Mēs zinām, ka būs grūti, bet novērtējam, ka beigu beigās nozare kļūs caurspīdīgāka, un rezultāti – kvalitatīvāki.» «Autoskolu gribētos redzēt kā stabilu uzņēmumu ar atbilstošiem apstākļiem gan tiem, kas tajā mācās, gan tiem, kas strādā,» spriež CSDD pārstāvisTeteris un piebilst, ka ideālai autoskolai jādarbojas ar izpratni par savu sociālo atbildību. «Tas nav vienkārši bizness. No autoskolas darbības ir atkarīga mūsu drošība.»

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu