Lasmane: Inteliģentā ģimenē pat vecvecāki saprot, ka par seksu ar bērniem jārunā

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: PantherMedia/Scanpix

Jau vienpadsmit gadus no pamatskolas mācību programmas ir izņemta veselības mācība un kurss integrēts citos mācību priekšmetos. Nelielā daļā vidusskolu veselības mācību var apgūt kā izvēles priekšmetu, taču to izvēlējušies kopumā tikai 15% vidusskolēnu.

Sekas redz mediķi, un viņi ir satraukti. Arī biedrība «Papardes zieds» ceļ trauksmi, jo aizvien vairāk un biežāk saņem nobažījušos pedagogu saucienus pēc palīdzības.

Sabiedrībā dzirdams atbalsts tam, ka skolās veselības mācība nav mācību programmās, jo uzskata, ka seksuālā izglītība nozīmē mācību par seksu. Pārprasti pieņēmumi sabiedrībā rada satraukumu un bailes, bieži tiek noliegts tas, ko sabiedrība, arī vecāki neizprot vai nezina.

Portāls «Apollo» uzrunāja attiecību konsultanti Ritu Lasmani. Lūk, Ritas Lasmanes skaidrojums tam, kāpēc šāda situācija izglītības programmās varēja izveidoties un kādas tam ir sekas:

«Pasaules vēsturē seksuālās izglītības jautājums svārstās no absolūtas noliegšanas līdz atklātai informēšanai. Vēsturiskā dialektika - tā tas notiek. Par laimi, par to sāk runāt, man liels prieks, ka mācītājs Rubenis šai tēmai veltīja savu jaunāko grāmatu.

Bērniem par seksuāla rakstura jautājumiem interese ir un tai ir jābūt - tas ir no dabas ir ielikts. Reprodukcijas funkcija ir pamatfunkcija.

Es gribētu akcentēt momentu, ka seksuālā audzināšana nenozīmē informēt par seksa procesu, tas nenozīmē izklāstīt, ka priekšmets «a» tiek ievietots priekšmetā «b» un tiek kustināts uz priekšu un atpakaļ. Seksuālā audzināšana vispirms ir zināšanas par attiecībām starp dzimumiem, lai ko tādu (seksu) varētu realizēt.

Mūsdienu sabiedrībā jēdzienu «sekss» spēcīgi degradē. Sekss ir attiecības starp diviem dzimumiem. To var saukt par ģimenes mācību. Tai ir jābūt, ja mēs satraucamies par mūsu tautas nākotni, tās varēšanu un spēju izdzīvot. Kas ir stipra ģimene? Tas ir tad, kad sieviete saprot, kas ir vīrietis, un vīrietis saprot, kas ir sieviete.

Izglītojot jauno paaudzi, mēs samazināsim šķirto laulību skaitu. Tikai zināšanas par ģimeni var samazināt šķiršanās procentu, nevis sabiedrībai piespiežot dzīvot kopā. Situācija, ka par to netiek runāts skolā, ir bēdīga.

Inteliģentā ģimenē vecāki un vecvecāki saprot, ka šai informācijai ir jābūt.

Vecvecākiem kādreiz bija laiks komunicēt ar bērniem, bet tagad ne katra vecmāmiņa ir spējīga par šīm lietām runāt ar mazbērniem. Jāņem vērā, ka diezgan liels procents reproducēties spējīgu cilvēku ir auguši nepilnās ģimenēs. Pat vecmāmiņas un vecāki auguši nepilnās ģimenēs. To var norakstīt ne tikai uz neprasmi veidot attiecības, bet arī uz kara un sociālisma sekām. Bet ir, kā ir.

Kā tad tā notika, ka skolas atteicās no veselības mācības? Jāatceras, ka apmēram pirms 11 gadiem pie varas tiecās mācītāju partija, tad tās pārprastās kristīgās vērtības tika uzspiestas, pirmkārt, cieta izglītība. Vēl ir karojošas vecāku komitejas, kuras uztraucas, ka veselības mācības laikā bērniem klases priekšā rādīšot seksu. Katrs runā par to, kas viņam trūkst.»

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu