«SAZ» kurpju radītājas: kurpes ceļ pašapziņu... un tās vēlams novilkt pēdējās

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: SAZ.lv

Jau šovakar priekškars tiks vērts Latvijā radīto apavu «SAZ» rudens/ziemas kolekcijai, kas ir īpašs satraukuma brīdis ekstravaganto un krāsaino kurpju autorēm Ingai Šabovicai un Sanitai Avotiņai. Domāju, ka šis ir īstais brīdis, lai egoistiski - minūti pirms svinīgā pasākuma uzzinātu visu jauno un interesanto! Starp citu, viņas kādreiz sapņo arī izveidot savu versiju par Pelnrušķītes kristāla kurpīti...

Egoiste: Jau šovakar tiks prezentēta jūsu radītā zīmola «SAZ» otrā apavu kolekcija. Apsveicu! Šoreiz smalkos apavus dosiet testēt rudens un ziemas sezonai. Kādas ir sajūtas un vai mazliet nebaida vietējie laika apstākļi, kuri ir īpaši skarbi pret apaviem?

Sanita: Paldies! Vadoties pēc šīs vasaras laika apstākļiem, nekādus glaimojošos pārsteigumus negaidām un morāli ziemai esam gatavas (smejas), kā arī jaunās kolekcijas apavi tapa vēl ziemā un to radīšanai noskaņojums bija pareizais, tāpēc ziemu gaidām ar domu - ar kājām pie zemes, bet ar galvu vēl joprojām mākoņos, jo vēlmi paspēlēties esam saglabājušas, tai pašā laikā domājām par tik nepieciešamo komforta un stabilitātes sajūtu mūsu neparedzamajiem gadalaikiem. Valkātājas varēs izvēlēties sev piemērotāku apavu iekšējo apdari jeb oderi, starp ādu vai aitas vilnu. Vēl joprojām esam uzticīgas koka papēžiem, bet to formas un augstumi piemēroti stabilai gaitai. Ir padomāts gan par izejamiem zābaciņiem, gan arī par modeļiem, kas piemēroti ikdienas valkāšanai.

Inga: Liels paldies! Sajūtas ir košas, spēcīgas. Prezentēsim jau otro kolekciju, bet sajūtas drīzāk līdzīgas kā pirmizrādē. Tā ir mūsu pirmā ziema. Pašas ar lielu aizrautību gaidām mirkli, kad beidzot arī ziemas mēnešos drīkstēsim valkāt «SAZ» dizaina darinājumus. Dzīvojam mērenajā klimatiskajā joslā ar visām no tā izrietošajām sekām. Jau pierasts pie mūsu ziemu nepastāvīgās, mainīgās dabas. Ziema gluži vienkārši vairs nespēj mūs pārsteigt. Tādēļ, veidojot šo kolekciju, bija ļoti liela vēlme pārsteigt pašām sevi un papildus funkcionalitātei risināt virsuzdevumu – saglabāt sievišķību, rotaļīgumu un krāsas arī gada tumšajos mēnešos. To visu izpaudām siluetos, krāsās, rakstos un faktūru saspēlēs virsbūvē.

Sanita: Jā, patiesībā ne tik ļoti biedē skarbie laika apstākļi, cik pelēcīgums un tumsa, tieši tāpēc apavi radīti,

lai mēs pašas varētu izkrāsot ziemu un iedrošinātu biežāk lietot krāsas

un dažādu materiālu sajaukumus.

Egoiste: Ko mēs varēsim sagaidīt no rudens/ziemas apavu kolekcijas? Kas šai kolekcijai kalpoja par iedvesmas avotu?

Sanita: Vadošais iedvesmas avots bija neapstrādāti minerāli. Sākotnēji tie piesaistīja ar to spilgtajām, dzīvīgajām krāsu tonalitātēm. Pētot dziļāk, aizrāva neslīpēto minerālu unikālās virsmu faktūras, kas vizuāli atgādināja mīkstus, pūkainus mākoņus. Šo efektu atveidojām, pretstatot dabīgo ādu kažokādas apdares elementiem.

Foto: SAZ.lv

Inga: Pētot minerālus šķērsgriezumā, tapa «SAZ» dizaina dārgakmeņu šķērsgriezumu raksts. Vēlāk, slīpējot modeļus, risinājās domu lidojums, spēle ar krāsām un dažādu materiālu, faktūru savienojumiem.

Sanita: Iespējams, šobrīd, skatoties uz kolekciju, neapstrādāti minerāli nav tas, kas primāri nāk prātā.

Tomēr, ieskatoties rūpīgāk, var saskatīt neslīpētu dārgakmeņu tematiku, kas izlaista caur savu prizmu.
Foto: SAZ.lv

Egoiste: Vai divām sievietēm ir viegli kopā vadīt biznesu? Kā jūs to visu sākāt - kura bija idejas autore? Un ko katra no jums dara ikdienā?

Sanita: Mēs esam draudzenes jau no skolas gadiem. Ir pagājuši vismaz 15 gadi, kopš viena otru pazīstam. Mirklī, kad bijām beidzot pieslīpējušās viena otrai no draudzības viedokļa, radās doma kļūt par partnerēm. Šobrīd mācāmies kopā vadīt biznesu, principā iepazīstam viena otru no jauna.

Inga: Jebkurš sākums ir sarežģīts un laikietilpīgs. Sākot kaut ko jaunu, ir tik daudz neatbildētu jautājumu, nepieņemtu lēmumu, vēl nepieļautu kļūdu. Tādēļ sākuma posmā sniedzam sev privilēģiju un darbojamies daudzos procesos kopā, paralēli. Tas arī ļauj katrai no mums labāk izprast visus procesus kopumā. Ikdiena pašreiz ir ļoti saspringta.

Cenšamies sadzīt pasauli un beidzot iekļauties modes industrijas starptautiskajos termiņos

ar 2016. gada pavasara-vasaras kolekciju. Skices pabeigtas, modeļu piegrieztnes izstrādātas, un šobrīd tiek tapināti pēdējie modeļi. Vienlaikus bija jātiek galā ar 2016. gada rudens-ziemas kolekcijas pēdējiem darbiem – kolekcijas bildēšanu, tehnisko aprakstu sagatavošanu, kā arī 2015. gada vasaras kolekcijas pasūtījumu izpildi.

Sanita: Kā jau jaunam uzņēmumam pienākas, arī mums darāmā ir daudz, bet cilvēkresursu maz. Ikdienā daudz pūļu jāpieliek piemērotu piegādātāju un sadarbības partneru meklējumiem. Ir jāveido un jāuztur kontakti ne vien Latvijā, bet arī starptautiskā vidē. Dizaina izstrāde ir tas, ko darām brīvajā laikā. Darba ikdiena ir ideju īstenošana, problēmjautājumu risināšana, mārketings jeb vienā vārdā sakot – uzņēmējdarbība. Jauna dizaina izstrādei paliek vēlie vakari, brīvdienu rīti, kad ģimene vēl guļ, darba dienās brīži starp telefona zvaniem un e-pastiem. Galva jau strādā visu laiku, un zīmulis ar papīru somā arī ir visu laiku.

Egoiste: Var teikt, ka viena no jums ir vairāk prāta, otra emociju cilvēks?

Inga: Nevarētu teikt. Drīzāk savu prātu vai emocijas lietojam dažādās proporcijās atšķirīgās situācijās un praksēs.

Sanita: Mums vienkārši katrai ir savs temps, es, piemēram, ļoti āri pieņemu lēmumus, Ingai savukārt patīk visu apdomāt.

Egoiste: Vai patiešām ne reizi neesat saplēsušās? Kaut vien par to, ka katrai nedaudz atšķiras kurpju gaume vai resursu tērēšanas ieradumi?

Sanita: Esam, esam. (Smejas.) Jebkuras veiksmīgas attiecības jau balstās uz viena principa – visu izrunāt. Runājot par atšķirīgo gaumi, tas mums tikai nāk par labu, jo viena otru labojam, komentējam un papildinām.

Katrai no mums ir mazliet citādāks redzējums un savas stiprās puses, tāpēc esam par ideju apmaiņu.

Galvenais nesākt vienai ar otru konkurēt, bet sadarboties un paņemt vienai no otras to, kā pašām pietrūkst.

Inga: Protams, esam, bet dialogs viennozīmīgi ir jebkuru partnerattiecību pamats. Katra esam atsevišķa personība – atšķiras gaumes, ieradumi un dzīvesveids. Tieši sinerģija ir tas, ko cenšamies izmantot kopīgu mērķu sasniegšanai. Ideju apmaiņā ir spēks. Ir jāmāk atvērt savas maņas un saskatīt aizvien vairāk un tālāk par savu subjektīvo redzesloku.

Foto: SAZ.lv

Egoiste: Kāpēc «SAZ», kur dzima šīs nosaukums?

Inga: Tas satur mūsu iniciāļus un ir mūsu abu kopējais buramvārdu krustpunkts, kurā paslēpta mūsu atvērtība un interese par dažādām pasaules kultūrām un filozofija par iedvesmas avotu interpretēšanu, ne kopēšanu.

Egoiste: Mmmm... skan skaisti. Bet jūsu apavu unikalitāte, protams, ir īpašais papēdis. Kā tas parasti darba gaitā top?

Sanita: 2015. gada vasaras kolekcijas viens no uzmanību piesaistošākajiem elementiem viennozīmīgi ir robustais zigzaga formas papēdis, kurš veidots no koka atgriezumiem. Tomēr tas nav vienīgais, pie šī arī nedomājam apstāties. Kā tas parasti notiek? Tas ir tāds vesels darbību komplekss, kur visa sākums, protams, ir iedvesmas avots. Vēlāk seko skiču izstrāde, to saskaņošana savā starpā, koriģēšana. Pēc skiču atlases seko posms, kurā skicēm piešķiram dimensijas, tās pārnesot uz liestēm.

Inga: Šis arī ir ļoti koriģējošs posms, kurā skatāmies, kā, realizējot idejas, maksimāli panākt skicēs iecerētos efektus, nezaudējot funkcionalitāti. Apzīmētās liestes nododam tālāk prasmīga modelētāja rokās modeļu piegrieztņu izgatavošanai. Šis ir pēdējais brīdis, kad meklējam trūkstošos izejmateriālus un zīmējam auduma apdrukas.

Sanita: Kad piegrieztnes gatavas un viss nepieciešamais sagādāts, visbeidzot talkā nāk mūsu komandas čaklās «zelta rociņas» jeb sieviešu sapņu īstenotāji, kuri griež, šuj, grebj, krāso un saliek kopā visus apavu veidojošos elementus vienā veselā kurpītē.

Egoiste: Noraksturojiet, kāda ir sieviete, kura staigā «SAZ» kurpēs....

Sanita: Sievietei ikdienas dzīvē jābūt kā hameleonam – viņai jāuzņemas dažādas lomas un to nianses, kas var būt krasi atšķirīgas pat vienas dienas griezumā, – viņai ir jābūt sievietei, sievai, mātei, kolēģei, mīļotajai. Un arī to ietvaros ir iespējams tik daudz variāciju – viņai ir jābūt gan kā partnerim un draugam, gan sievietei savam vīrietim.

Mūsu sieviete ir trausla un skarba vienlaicīgi, piezemēta, bet ekstravaganta, mātišķa un seksapīla.

Tas viss un vēl vairāk vienā personā, tikai katra loma savā laikā un situācijā. Sieviete, kas staigā «SAZ» kurpēs, noteikti ir jānēsā uz rokām, bet tai pašā laikā viņa stāv ar abām kājām stabili uz zemes un spēj pati par sevi pastāvēt.

Inga: Viņa ir sievišķīga. Viņa eksperimentē un uzdrošinās ne vien savā domu un uzskatu pasaulē, bet arī ārējā tēlā. Patiesa sievišķība iet roku rokās ar pašpārliecinātību, pašpietiekamību, spēju sabalansēt došanu un ņemšanu. Apavu ziņā – mūsu ideālā sieviete spēj eksperimentēt ar tēlu un brīvi pielāgot to savām ikdienas gaitām. No rīta, ejot uz darbu, viņa var uzvilkt vīrišķīga tipa louferus savienojumā ar zīmuļsvārkiem, bet vakarā, dodoties uz pasākumu, vien nomainīt louferus uz laiviņām. Personības ziņā – viņa graciozi ar vieglumu spēj iznest savas dažādās lomas cauri ikdienai.

Foto: SAZ.lv

Egoiste: Vai «SAZ» varētu palikt mugurā sievietei gultā visu laiku? Kādas ir kurpju attiecības ar juteklismu, erotiku; vai tomēr kurpes tiek darinātas uz praktiskas nots vairāk?

Sanita: Viss atkarīgs no situācijas.

«SAZ» kurpītes noteikti vēlams atstāt kājās, ja gaidāma kāda pikantāka aina vai arī vienkārši ir vēlme svinēt dzīvi

- dzert šampanieti labas kompānijas vai lasāmvielas pavadījumā gultā.

Inga: Tomēr, veidojot apavu dizainu, domājam arī par praktisko pusi. Tas arī ir tas virsuzdevums, kuru esam sev uzstādījušas – radīt ko jaunu, dizainiski svaigu, bet arī praktisku un funkcionālu. Tur mums talkā nāk prasmīgā apavu modelēšanas un izgatavošanas komanda.

Egoiste: Vai nākotnē nav doma par līgavu kurpju līniju?

Sanita: Drosmīgākas līgavas jau šīs vasaras kolekcijas ietvaros varēja atrast sev piemērotu modeli īpašajai kāzu dienai. Esam arī apdomājušas, ka nākotnē klasiskākām līgavām varētu piedāvāt «SAZ» kolekciju apavus krāsas ziņā pielāgotās variācijās.

Egoiste: Vai arī pašas staigājat «SAZ» kurpēs? Kuras ir mīļākās?

Inga: Mēs, protams, pašas nēsājam «SAZ» kurpītes un

esam pirmās, kas tās testē. Pārbaudām «uz savas ādas», cik tās ērtas un staigājamas.

Skatāmies, kurās vietās berž, spiež, tādējādi novērtējot liestu atbilstību modeļiem. Noberšanu gan nevaram novērst pavisam, jo katrai nēsātājai sava unikāla pēdiņa. Diemžēl jebkura kurpīte ir jāienēsā ar lielākām vai mazākām «sāpēm». Bet iemesls noteikti nav tik pētniecisks. Visu kurpju izstrādātais dizains gluži vienkārši ir saskaņā ar vienas vai otras, vai abu kopīgo gaumi.

Egoiste: Un tagad godīgi - kuras ir pašām favorītes? Teikt «visas» nevar!

Sanita: Manas šīs vasaras favorītes viennozīmīgi ir gladiatoru tipa sandales jeb «CHECKMATES». Šajās es varu skraidīt ikdienas darbos, iet vakaros ar bērnu uz parku, vilkt kopā ar plandošu šifona kleitu uz saviesīgiem pasākumiem un visos šajos gadījumos justies neatvairāma. Šis ir mazliet maģisks modelis, jo padara kāju īpaši slaidu un seksīgu, tai pašā laikā daļēji to nosedzot. Protams, gladiatora tipa sandales ir arī viens no šīs sezonas vispasaules «trendiem», ja runājam par to, kas ir modē.

SAZ/CHECKMATES
SAZ/CHECKMATES Foto: SAZ.lv

Inga: Tiešām grūti izdalīt favorītes. Šodien tās ir vienas, rītdien tās būs citas. Šodien manas favorītes laikam ir «Walking Truffles» - piezemētas, bet ar rozīnīti. Tās vienlīdz labi var nēsāt gan kombinācijā ar melnām zeķubiksēm, gan arī kailās kājās.

WALKING TRUFFLES
WALKING TRUFFLES Foto: SAZ.lv

Egoiste: Kas, jūsuprāt, ir tas, kāpēc sievietes nespēj pretoties skaistām kurpēm un krīt kārdinājumā, neskatoties uz cenu?

Sanita: Jā, tas ir kaut kas īpašs. Šim jautājumam varētu mēģināt pieiet ar prātu un analizēt kino industrijas ietekmi. Kā arī mūsu skatījumu, vērtības, nepieciešamību pēc kurpēm ietekmējuši kino dīvas Merlinas Monro vai, piemēram, Kerijas no «Seksa un lielpilsētas» leģendārie citāti, kuri klejo interneta vietnēs.

Inga: Turpinot analizēt ar prātu - iespējams, tas tādēļ, ka kurpes ir skulpturāls veidojums, kas veikala plauktā uzreiz parāda savu formu. Apģērba gabalu uz pakaramā ir grūtāk apjaust, tas ir jāuzmēra vai jāredz uz manekena.

Sanita: Kopumā gan neesam pārliecinātas, ka šo vājību ir iespējams loģiski pamatot.

Pērkot kurpītes, daudzas sievietes, šķiet, gluži vienkārši atslēdz jebkādas veselā saprāta spriešanas spējas.

Un kādēļ ne? Tas tomēr ir tik skaisti, mīļi, sievišķīgi, ka mums ir vismaz viena tāda vājība.

Egoiste: 20.gs. pirmajā pusē apavus beidza slēpt zem greznajām kleitām un svārkiem, kas radīja sprādzienu apavu tirgū. Sievietēm, kuras varēja atļauties vairāk, radās iespēja demonstrēt savu turību uz apavu rēķina. Vai mūsdienās ir izteikta šāda tendence? Nevis tāpēc, ka patīk un ir kvalitāte, bet tāpēc, lai izrādītu savu statusu?

Sanita: To noteikti nevarētu attiecināt uz visām. Te derētu arī salīdzinājums par vīriešiem un mašīnām – citiem auto ir tikai pārvietošanās līdzeklis, savukārt otriem sava statusa apliecināšana.

Inga: Cik dažādas sievietes, tik dažādi ir arī viņu motīvi. Ar apaviem, šķiet, ir līdzīgi kā ar apģērbu vai interjeru. Ir un vienmēr būs modes dāmas, kas iegādāsies atpazīstamu zīmolu PR stāstus neatkarīgi no darinājumu funkcionalitātes, ērtuma. Te jāmin Kristiāna Labutēna slavenais citāts par to, ka viņa uzdevums nav radīt kaut ko ērtu. (Christian Louboutin: I don't want to create painful shoes, but it is not my job to create something comfortable.) Tomēr sievietes visā pasaulē turpina pirkt viņa kurpītes, liela daļa pēc tam noliek tās plauktā un nenēsā. Un kāpēc ne? Tad ir sievietes, kurām papildus PR stāstam tomēr svarīgs ir arī ērtums un kvalitāte. Un mums par lielu prieku un gandarījumu ir arī tā saucamā dizaina apavu mednieču kategorija. Šīs dāmas papildus kvalitātei un ērtībai medī unikālu dizainu un bieži vien iegādājas nezināmus zīmolus. Hm... šeit gan arī varētu būt runa par statusa izrādīšanu.

Foto: SAZ.lv

Egoiste: Vai sieviete izvēlas kurpes sev, draudzenei vai savam vīrietim?

Sanita: Primāri tas noteikti ir sev, sava garastāvokļa un pašapziņas uzlabošanai, protams, kā jaunu aksesuāru garderobei, tēlam un vienkārši savam priekam. Kādai kurpes ir kā dizaina elements, kas papildina sievietes personību, citām kurpes kalpo kā palīgs, lai kājas izskatītos garākas, slaidākas.

Katra jauna kurpīte garderobē var būt gan kārtējā deva savai pašapziņai,

kas līdz ar to kalpo sava tēla spīdēšanai citu sieviešu acīs, gan uzlabo sievietes gaitu, padara sievieti iekārojamāku, kas atkal ir kārdinājums savam vīrietim.

Egoiste: Vai SAZ kurpe varētu konkurēt ar klasisko Pelnrušķītes kristāla kurpīti?

Inga: Ne viens vien apavu dizainers ir kritis kārdinājumā un apspēlējis kristāla kurpītes tematiku. Bērnības atmiņas, mazo meiteņu saldie sapņi, princešu būšana – tēma ir tik ļoti spēcīgi emocionāli uzlādēta, ka arī

mums kādreiz noteikti gribētos izveidot savu versiju par kristāla kurpīti.

Tā gan nebūtu konkurence, drīzāk – atgādinājums par to, ka rotaļai dzīvē ir pamats būt visa mūža garumā.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu