Ceturtdiena, 21. jūnijā Vārda dienas: Egita Emīls Monvīds
Foto: depositphotos.com

Vai tiešām alus ir šķidrā maize, kā to mēdz dēvēt, un tāpēc to var lietot bagātīgā daudzumā? Žurnāls «Ko Ārsti Tev Nestāsta» kliedē mītus!

Tā kā alu gatavo no graudiem un rauga un tas satur arī minerālvielas un В grupas vitamīnus, to nereti salīdzina ar šķidro maizi. Taču šāds salīdzinājums atbilst tikai teorētiski.

Pirmkārt, alus satur alkoholu, kas to būtiski atšķir no citiem ikdienā lietotiem pārtikas produktiem. Otrkārt, tam ir mazāka enerģētiskā vērtība nekā maizei. Un, treškārt, minerālvielu un vitamīnu daudzums alū ir salīdzinoši mazs, turklāt šis dzēriens pastiprina to izvadīšanu no organisma.

Uzturvērtība

(100 ml stiprā alus)

• Enerģija - 46 kcal (vidēji stiprā alū 40 kcal)

• Ūdens - 90 g

• Alkohols - 4,5 g

• Ogļhidrāti - 3,2 g

• Olbaltumvielas - 0,4 g

• Tauki - 0 g

• Šķiedrvielas - 0 g

Izdzerot vienu alus pudeli, var uzņemt 200-230 kilokalorijas.

(100 ml Pilsner alus)

• Enerģija - 29 kcal

• Ūdens-94 g

  • Alkohols - 2,2 g

  • • Ogļhidrāti - 3 g

    • Olbaltumvielas - 0,3 g

    • Tauki - 0 g

    • Šķiedrvielas - 0 g

    Nelielos daudzumos alū ir kālijs, kalcijs, magnijs, jods, fosfors un citas minerālvielas, kā arī В grupas vitamīni un antioksidanti.

    * Dati no Igaunijas uzturvielu datubāzes http://tka.nutridata.ee.

    Mīti par alus dzeršanu un veselību

    Dzerot alu, var tikt pie alus vēdera, vai ne? Patiesībā alus nav galvenais iemesls, lai veidotos abdominālo tauku rezervju uzkrājumi. Pie tā drīzāk vainojamas uzkodas, kas nāk komplektā ar alu un ir diezgan sātīgas, turklāt bieži vien tiek apēstas pārmērīgā daudzumā. Svaigi dārzeņi un alus nav ierastākā kombinācija, savukārt ķiploku grauzdiņi, čipsi, desiņas, cepti kartupelīši un citas sātīgas uzkodas kopā ar alu ir pašsaprotamas. Tātad alus nav galvenais aptaukošanās izraisītājs, bet gan faktors, kas palielina apēsto enerģiju. Nevajadzētu gan ignorēt arī alū esošās kalorijas: ja kādā garākā vakarā (piemēram, Jāņu vakarā) tiek izdzertas 5 pudeles alus, var uzņemt vairāk nekā 1000 kaloriju ar alu vien!

    Otrs mīts - vīna lietotājiem ir labāka veselība nekā alus dzērājiem, attiecīgi - vīns ir veselīgāks.

    Patiesībā cilvēkiem, kas dzer vīnu, vienkārši biežāk ir daudz veselīgāki ēšanas paradumi, salīdzinot ar alus dzērāju ēšanas paradumiem,

    bet alus nav sliktāks alkoholiskais dzēriens par vīnu. Iespējams, kombinējot alus dzeršanu ar veselīga uztura un dzīvesveida paradumiem, veselība būtu līdzvērtīga vīna piekritējiem. Jaunākajā pētījumu apskatā zinātnieki to arī apstiprina - mērena alus dzeršana veselību ietekmē līdzīgi kā vīna dzeršana.

    DIENAS NORMA

    Sievietēm - viena glāze alus (250-350 ml)

    Vīriešiem - viens alus kauss (0,5-0,71)

    Uzmanību!

    Nekad nedzeriet alu tukšā dūšā, bet, ja pie alus vēlaties ko uzkost, dodiet priekšroku uzturvielām bagātīgiem produktiem, piemēram, dārzeņiem, riekstiem un pākšaugiem.

    Kad no alus jāatsakās (vai vismaz būtiski jāsamazina tā patēriņš)

    • Ja ir podagra vai paaugstināts urīnskābes daudzums.

    • Ja ir aknu un aizkuņģa dziedzera slimības.

    • Ja ir celiakija.

    • Ir kāda sirds slimība.

    • Tiek lietoti МАО inhibitori (antidepresanti) vai ir depresija bez medikamentozas terapijas.

    • Grūtniecēm un bērniem/jauniešiem vajadzētu atturēties no jebkāda alkohola lietošanas, tostarp alus.

    Vairāk par alus īpašībām vai tā darināšanas trikiem lasi šīs nedēļas žurnālā «Ko Ārsti Tev Nestāsta!»

    © TVNET. Visas tiesības paturētas