Vai proti posties operai?

Egoiste
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Reuters/ScanPix

Mēnesi pirms Ērika Ešenvalda operas «Iemūrētie» pirmizrādes tirdzniecības centrs «Galerija Centrs» uz sarunu par tērpiem uz skatuves un skatītāju zālē aicināja iestudējuma kostīmu mākslinieci Kristīni Pasternaku un modes dizaineru Aleksandru Pavlovu. Abi eksperti aicina katru operas apmeklējumu pārvērst svētkos sev un līdzcilvēkiem, un izvēlēties klasiska stila tērpus mierīgos toņos.

Operas apmeklējums ir svētki, un abu ekspertu ieteikums ir tērpties tā, lai sagādātu svētkus sev un citiem, tā, lai tas atšķiras no ikdienā nēsātā.

Skatītāju apģērbam nevajadzētu konkurēt ar skatuves tērpiem ne košuma, ne mirdzuma ziņā.

Pats operas nams jau pieprasa eleganci, klasisku stilu, tā nav vieta glamūrīgam, romantiskam vai sportiskam stilam. Modes dizainers iesaka operas apmeklējumam izvēlēties apģērbu mierīgos, neitrālos, arī tumšos toņos – dāmām kleitu vai bikškostīmu, bet kungiem uzvalku.

Kungi var atļauties nelikt kaklasaiti, atpogāt augšējo podziņu kreklam, dāmām pārdomāts matu sakārtojums un aksesuāri, ļoti vēlamas kurpes uz papēža.

«Ik vakaru izrāde ir katram skatītājam radīti svētki, īpašs notikums, to novērtēt un izrādīt cieņu mākslinieku darbam varam ar pārdomātu un elegantu ārējo izskatu un, protams, aplausiem,» uzsver Aleksandrs Pavlovs.

Jautāts, vai vērojamas tendences arī skatuves tērpu jomā, Aleksandrs Pavlovs norāda, ka skatuves kostīmiem nav jābūt moderniem, tiem jāatspoguļo izrādes laiku, tematu un noskaņas.

Savukārt Kristīne Pasternaka skaidro, ka aktieri tiek tērpti saskaņā ar režisora redzējumu un to izskats ir kopējās koncepcijas neatņemama sastāvdaļa. Mūsdienu iestudējumos kostīmu veidošana iespējama plašā spektrā gan stila un koloristikas, gan interpretācijas ziņā. Lai arī kostīmu ērtums ir samērā nozīmīga lieta, tomēr mūsdienu tendence ir režijas teātris, tāpēc svarīgākais ir kopējais koncepts un ērtība nav primārais.

«Veidojot jaunu izrādi, ir jāievēro kopējais koncepts. Izrādes redzējumā režisoram ir galvenā loma, tomēr vīzija tiek izdiskutēta ar visu radošo komandu. Saskaņā ar kopējo konceptu tiek veidoti kostīmi – mūsdienīgā vai klasiskā stilā, stilizēti vai eklektiski. Pirms gadiem pieciem arī pasaules iestudējumos ļoti izteikts bija mūsdienu apģērbs, tomēr šobrīd atkal vairāk ir klasiskā stila iestudējumi, līdz ar to var teikt, ka atgriežas perioda kostīmi. Klasiskais stils tiek izmantots kā viena no svarīgām komponentēm, taču tiek lietots ar pagriezienu – savu īpašu pieeju, lauzts, stilizēts, pielāgots tā, lai rezultātā izskatās svaigi un mūsdienīgi,» stāsta Kristīne Pasternaka.

Jaunā Ērika Ešenvalda opera «Iemūrētie» pirmizrādi piedzīvos jau pavisam drīz 19. maijā, un trīs vakarus vēlāk 21. maijā to baudīs arī 300 tirdzniecības centra «Galerija Centrs» momentloterijas uzvarētāji. Jaunā opera ir mūslaiku leģenda par Latvijas sabiedrību, par bibliotēkas uzcelšanu un upuri, bez kura nav iespējams radīt neko patiesi lielu. Un uz skatuves saplūdīs mūsdienu mode ar skatuves mākslu. «Principā tā ir mūsdienu Rīga, līdz ar to arī kostīmi ir atbilstoši mūsdienu pilsētnieka stilam. Šī stāsta varoņi – mākslinieki, mūrnieki, bibliotekāri un politiķi ir gados jauni, viņu tērpi ir jaunu cilvēku apģērbs – stilizēts, pakārtots izrādes scenogrāfijai, un tomēr tāds, ko var redzēt ikdienā uz ielas.»

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu