KP nepētīs globālā naftas cenu krituma ietekmi uz cenām Latvijā

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Evija Trifanova / LETA

Konkurences padome (KP) neplāno pētīt globālā naftas cenu krituma ietekmi uz degvielas cenām Latvijā. KP uzsvēra, ka konkurenci uzraugošā iestāde regulāri novēro norises Latvijas degvielas tirgū, taču īpašu papildu izpēti sākt pašlaik nav plānojusi.

Vienlaikus KP atgādina par vispārēju degvielas tirgus specifiku pasaulē. «Gadījumos, kad naftas produktu cenas pieaug, cenu pieaugumu strauji izjūt arī patērētāji, savukārt gadījumos, kad naftas produktu cenas sarūk, patērētāji mazumtirdzniecības cenu samazinājumu izjūt ar lielu nobīdi,» atzina KP.

Degvielas tirgus regulāri nonāk KP redzeslokā. 2013.gadā KP noslēdza ļoti apjomīgas lietas izpēti, kuras ietvaros nekonstatēja konkurences tiesību pārkāpumus triju lielāko degvielas tirgotāju darbībā. Papildus KP guva padziļinātu ieskatu par degvielas cenu veidošanu, izmaiņām, uzņēmumu stratēģiju to noteikšanā u.tml.

Lietas izpētes gaitā KP secināja, ka tirgū tiek piedāvāta pēc būtības ļoti līdzīga prece un, lai uzzinātu konkurenta cenas, degvielas tirgotājiem nav nepieciešama savstarpēja vienošanās, jo cenas ir publiski redzamas.

Tāpat 2014.gada rudenī KP noslēdza tirgus uzraudzību par franšīzes līgumiem degvielas tirgū. Tās ietvaros KP pētīja, vai degvielas mazumtirdzniecības tirgū nepastāv aizliegtas vienošanās par tālākpārdošanas cenu noteikšanu franšīzes ņēmējam, kā arī informācijas, kas attiecas uz cenām, apmaiņu. Uzraudzības ietvaros KP nekonstatēja, ka starp franšīzes devējiem un franšīzes ņēmējiem pastāvētu komerciāli sensitīvas informācijas apmaiņa attiecībā uz cenu noteikšanu.

Jau ziņots, ka, samazinoties degvielas cenām Latvijā, konkurence starp degvielas tirgotājiem nemazinās, tieši otrādi - pievilinot klientus, tā varētu pieaugt, atzina Latvijas degvielas tirgū strādājošie.

«Statoil Fuel&Retail Latvia» degvielas kategorijas vadītājs Armands Žubulis norāda, ka, samazinoties degvielas cenām, mazumtirdzniecībā pieaug pieprasījums pēc degvielas produktiem, kā rezultātā konkurence starp degvielas mazumtirgotājiem var kļūt vēl sīvāka attiecībā uz klienta piesaisti tieši savam staciju tīklam.

Arī uzņēmumā «Neste Latvija» skaidro, ka konkurence starp tirgotājiem ir ļoti sīva un degvielas cenu izmaiņas to nekādā veidā nemazina. Patērētājs arvien izvēloties augstākās kvalitātes degvielu par labāko cenu.

Vienlaikus uzņēmumā skaidro, ka, degvielas cenām samazinoties, attiecīgi krītas arī apgrozījums. Taču pie tik ievērojama degvielas cenu krituma, kāds piedzīvots pēdējā pusgada laikā, pieaug arī patēriņš. Valsts ieņēmuma dienesta akcīzes preču pārvaldes dati par valstī pārdoto degvielu mazumtirdzniecībā šī gada 2014.gada desmit mēnešos liecina, ka benzīna patēriņš turpina samazināties (10 mēnešos mīnus 3%), turpretim dīzeļdegvielas patēriņš valstī pieaug (10 mēnešos plus 10%), savukārt kopējais degvielas patēriņš valstī šajā laikā ir audzis par 6%.

«Neste» arī uzsver, ka dīzeļdegvielas mazumtirdzniecības cena augstāko līmeni sasniedza pagājušā gada martā, savukārt benzīns - jūnijā. Kopš augtākā līmeņa sasniegšanas cenas degvielas uzpildes stacijās benzīnam ir samazinātas par 30 centiem un dīzeļdegvielai par 26 centiem.

Kā ziņots, naftas cenas pasaules tirgū kopš jūnija samazinājušās par aptuveni 50%, ņemot vērā pārmērīgās enerģijas piegādes pasaulē, ekonomikas izaugsmes tempa palēnināšanos Ķīnā un attīstības tirgos, kā arī recesiju Japānā un stagnāciju eirozonā.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu