Aptauja: Gandrīz 20% iedzīvotāju ikmēneša izdevumiem ņem patēriņa vai ātro kredītu

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Reuters/ScanPix

Gandrīz piektā daļa jeb 19,8% Latvijas iedzīvotāju ņem patēriņa vai ātro kredītu, lai segtu ikmēneša izdevumus, liecina preču un pakalpojumu cenu salīdzināšanas portāla «Gudriem.lv» veiktās aptaujas rezultāti. Aptaujā noskaidrots, ka no visiem patēriņa kreditēšanas veidiem iedzīvotāji visbiežāk izvēlas ātro kredītu. Savukārt patēriņa kredītu respondenti pārsvarā ir izvēlējušies neparedzētu izdevumu segšanai, lai arī īpaši neuzticas šī kredīta veida reklāmām.

To, ka kredīts ņemts, lai segtu neparedzētus izdevumus, norādījuši 25,1% no respondentiem. 11,6% respondentu atzina, ka bijuši spiesti ņemt kredītu, lai «izvilktu» līdz algai, savukārt 8,2% aptaujāto norādījuši, ka kredīts nepieciešams rēķinu segšanai, kas nozīmē, ka kopumā gandrīz katrs piektais jeb 19,8% respondentu izjūt grūtības ikmēneša izdevumu segšanā. Aizņemties, lai segtu remonta izdevumus - tādu mērķi ir norādījuši 8,9% respondentu, bet 7% aptaujāto aizņemas, lai finansiāli palīdzētu ģimenei un draugiem.

«Gudriem.lv» direktore Kristīne Gema atzīmēja, ka aptaujas rezultātos redzams, ka ir nedaudz samazinājies to cilvēku skaits, kuri ņem kredītu, lai «izvilktu» līdz algai. Pērn tādu bija 15%, savukārt šogad - 11,6%.

«Analoģiska aptauja, kas veikta 2010.gadā, parādīja teju šokējošu statistiku - toreiz 35% respondentu atzina, ka ir spiesti ņemt patēriņa kredītu, jo ar algu nav iespējams segt visus ikmēneša izdevumus. 2012.gadā tādu bija jau 24,6%. Secinājums ir viennozīmīgs - mājsaimniecību finansiālā situācija kopumā uzlabojas, tomēr vēl joprojām ir iedzīvotāji, kuri izjūt grūtības segt ikmēneša izdevumus,» skaidro Gema.

Kā secināts aptaujā, gandrīz ceturtā daļa jeb 23,3% respondentu nekad nav ņēmuši patēriņa kredītu. Starp tiem, kuri ir aizņēmušies, visvairāk ir ātro kredītu ņēmēju - 28,3% no respondentiem. Otrajā vietā aiz ātrajiem kredītiem ir patēriņa kredīts, kuru noformējuši 18,3% respondentu, savukārt trešajā vietā ierindojas kredītlīnija ar 13% respondentu. 11,7% no respondentiem ir izmantojuši līzingu, bet 5,3 % citus kredīta veidus - studiju kredīts, kredītkarte ar kredītlimitu un hipotekārais kredīts.

Atbildot uz jautājumiem par ātro kredītu raksturīgākajām īpašībām, 11,1% respondentu kā galveno iezīmi ir norādījuši to, ka minētā kredīta procenti var augt nebeidzami ilgi. Tāds pats respondentu skaits uzskata, ka ātrā kredīta noformēšanai nav nepieciešami regulāri ienākumi. Ne mazums neskaidrību uzrādīja respondentu atbildes par patēriņa kredītu un kredītlīniju. 12,3% respondentu uzskata, ka patēriņa kredītam raksturīgas augstas procentu likmes, savukārt 4% aptaujāto nezina, ar ko atšķiras patēriņa kredīts no kredītlīnijas.

Aptauja liecina, ka lielākā daļa kredītņēmēju labi orientējas tikai tajos kreditēšanas pakalpojumos, kurus paši ir izmantojuši - tā uzskata 37,7% aptaujāto. 24,1% respondentu atzīst, ka trūkst precīzas informācijas par dažādu kreditēšanas veidu atšķirībām, savukārt 22,1% aptaujas dalībnieku norāda, ka viņiem nav skaidra priekšstata, ar ko atšķiras dažādi kredītu veidi. Bet 7,8% no aptaujas dalībniekiem pozitīvi novērtējuši sabiedrības informētību par kreditēšanas pakalpojumiem un tās izpratni par atšķirībām dažādu kredītu veidu starpā.

Kopumā 90% respondentu norādījuši, ka ir redzējuši kredītkompāniju reklāmas masu medijos. Vairāk nekā puse jeb 50,6% respondentu uzskata, ka kreditēšanas pakalpojumu reklāmas bieži vien pilnībā nesniedz visu informāciju par konkrēto pakalpojuma veidu un tā nosacījumiem, vai arī reklāma tiek interpretēta nepareizi. Tikmēr 37% respondentu ir apmierināti ar patēriņa kreditēšanas pakalpojumu reklāmu.

«Gudriem.lv» aptauja veikta interneta vidē laika periodā no 2017.gada 3.februāra līdz 13.februārim. Aptaujā piedalījās 1489 cilvēki.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu