Vai pirkums ir apdrošināts?

TVNET | FINANCENET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Reuters/ScanPix

Latvijā vidēji uz katru trešo ekonomiski aktīvo iedzīvotāju tiek izdota kredītkarte. Tomēr novērojumi liecina, ka tikai retais pilnībā izmanto tajās iekļautās priekšrocības. Izrādās, ka, iepērkoties ar kredītkarti, var izmantot pirkuma apdrošināšanu, kas būs noderīga gan uzreiz pēc pirkuma, gan arī preci lietojot.

Ja čeks pazūd vai izbalē

Ir gadījumi, kad iegādātās preces čeks tiek nozaudēts vai izbalējis, tomēr, dodoties uz veikalu, lai pieteiktu pretenzijas par preces kvalitāti, tas tiek pieprasīts, lai varētu piemērot garantiju. Savukārt, iegādājoties preci vai pakalpojumu un maksājot par tiem, izmantojot kredītkarti, garantija un apdrošināšana piemērojas automātiski. Arīdzan Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā pieejamā informācija liecina, ka, ja prece pirkta ar kredītkarti vai maksājuma karti, tad garantijas pieprasīšanai nav nepieciešams čeks. Tā nozaudēšanas vai izbalēšanas gadījumā noderēs arī kāds cits darījumu apliecinošs dokuments, piemēram, bankas transakcija.

Papildu garantija

Likums nosaka, ka, iegādājoties preci, tai tiek piemērota divu gadu garantija. Patērētājam šajā periodā ir iespējams izteikt pretenzijas par preces kvalitāti. Gadījumos, ja pārdevējs ir minējis, ka garantijas termiņš ir mazāks nekā divi gadi, patērētājam ir tiesības izteikt pretenzijas likumā noteiktajā garantijas periodā, liecina Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā publiskotā informācija.

Savukārt kredītkaršu lietotājiem iespējams izmantot pat trīs gadu garantiju pēc elektropreces iegādes. Bankas Citadele Karšu un maksājumu daļas vadītājs Andris Lazdiņš saka, ka «piemēram, «X Platinum» un «X Infinite» karšu lietotājiem, iegādājoties elektronikas preci ar kredītkarti, vēl gadu pēc ražotāja garantijas termiņa beigām, piemērojas pagarinātā garantija. Šis nosacījums attiecas uz precēm, kas iegādātas Latvijā. Tomēr nosacījumi dažādiem kredītkaršu devējiem var atšķirties.»

Patērētāju tiesību aizsardzības centra publiskotajā informācijā minēts, ka 2017. gada pirmajā pusgadā ir audzis iesniegto sūdzību skaits. Preču segmentā visbiežāk saņemtas sūdzības par mobilajiem telefoniem, arīdzan par elektroprecēm. Patērētāju tiesību aizsardzības centra informācija liecina, ka līdz 2017. gada jūlijam iesniegtas 60 sūdzības par nekvalitatīvām elektroprecēm.

Ja ieraugi tādas pašas kurpes, bet lētākas

Bieži vien, kavējot laiku iepirkšanās centros, sanāk ieraudzīt analogu preci tikko iegādātajai, pietam par zemāku cenu. Tomēr, ja prece iegādāta, izmantojot kredītkarti, pagājušas tikai 30 dienas un cenas starpība ir vismaz 20 eiro, tad kredītkartē iekļautā cenas aizsardzības apdrošināšana segs zaudējumus. Andris Lazdiņš skaidro, ka, «cilvēkiem, kuri izmanto «X karšu» kredītkartes, cenas aizsardzības garantija tiek piemērota tām precēm, kas tiek iegādātas Latvijā.»

Pirkums apdrošināts pret zādzību

Ne vienmēr, iegādājoties dārgāku preci, patērētājs to apdrošina. Tomēr gadās situācijas, ka tā tiek nozagta vai nolaupīta. Diemžēl preces garantija nesedz šāda tipa zaudējumus. Tomēr, ja šī prece iegādāta, maksājot ar kredītkarti, tad griežoties pie bankas, attiecīgi pēc lietotās kredītkartes veida, tiks piemērota kompensācija. «Klientiem piedāvājam preces zādzības apdrošināšanu. «X Kartes» un «X Platinum» lietotājiem preces zādzības pašrisks ir 60 EUR, savukārt «X Infinite» lietotājam tas ir 75 EUR. Preces zādzības apdrošināšanas piešķiršanas summas ir attiecīgi – 750 EUR, 1000 EUR un 1500 EUR. Lai apdrošināšana piemērotos, par preces zādzību 24 stundu laikā jāziņo tiesībsargājošām iestādēm,» stāsta Andris Lazdiņš.

Ja gadījies neveiksmīgs pirkums internetā

Cilvēki, izmantojot tiešsaistes kanālus, aizvien vairāk iepērkas ārpus Eiropas Savienības, piemēram, Ķīnā un ASV. Uz šīm vietnēm neattiecas Eiropas Savienības normatīvie akti, katrā lokācijas vietā tie ir savādāki. Diemžēl šajās valstīs nav patērētāju aizsardzības mehānismu, kas varētu palīdzēt risināt tiešsaistē veikto pirkumu problēmas. Šajā situācijā patērētājam vislabāk noderētu pirkuma apdrošināšana.

Savukārt, ja ir radušās sūdzības par preci, kas iegādāta kādā no Eiropas Savienības dalībvalstīm, tad patērētājam jāgriežas Eiropas Patērētāju informēšanas centrā. Izvērtējot apstākļus, tiks atrisināta nepatīkamā situācija, liecina Patērētāju tiesību aizsardzības centra informācija.

Kredītkaršu lietotājiem, iegādājoties preci kādā no tiešsaistes veikaliem, tās nepiegādāšanas gadījumā nevajag satraukties, jo kredītkartē iekļautā pirkuma apdrošināšana segs zaudējumus. Patērētāju tiesību aizsardzības centra informācija norāda, ka 2017. gada pirmajā pusgadā sūdzību skaits par distances līguma pakalpojumiem ir audzis par 123,1%. Lielākoties sūdzības saņemtas par izplatītājiem, kas, pasūtot preci, pieprasījuši priekšapmaksu, bet prece tomēr nav atsūtīta, kā arī nauda par preci nav atgriezta atpakaļ. Piemēram, Citadeles «X Platinum» un «X Infinite» karšu lietotājiem, kuri iegādājušies preci, par summu, kas pārsniedz 20 eiro, tās nepiegādāšanas gadījumā iespējams saņemt kompensāciju. Tā tiek piemērota gadījumos, ja ticis saņemts apstiprinājums no izplatītāja par preces izsūtīšanu, kā arī piegādātāja attiekuma atbilde par iemaksātās naudas summas neatgriešanu. Arīdzan citos gadījumos par neveiksmīgiem pirkumiem interneta veikalos var ziņot savai bankai un, ja tas būs bijis krāpniecības gadījums, banka jums par pirkumu iztērēto naudu atgriezīs atpakaļ.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu