Iztērējot 11 miljonus eiro, VID sola uzņēmumiem atvieglot dzīvi

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: PantherMedia/Scanpix

Valsts ieņēmumu dienests (VID) sācis darbu un plāno līdz 2022. gadam pilnībā ieviest fundamentāli jaunu maksājumu administrēšanas informācijas sistēmu (MAIS). Tā nodrošinās mūsdienīgu, ātru un uzņēmējiem viegli saprotamu budžetā veicamo maksājumu administrēšanu. Kopējās projekta izmaksas ir 11 miljoni eiro. VID sola, ka jaunā sistēma atvieglos dzīvo uzņēmumiem.

Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektores vietniece Vita Narnicka TVNET pastāstīja, ka pašreizējā sistēma ir novecojusi gan tehniski, gan morāli, un sāk kļūt traucējoša uzņēmējdarbībai. Jaunajā sistēmā būs ietvertas visas nepieciešamās funkcijas, lai augstā kvalitātē varētu apstrādāt lielu datu apjomu.

Līdz ar MAIS ieviešanu būs iespējams realizēt valsts budžeta ieņēmumu uzskaiti atbilstoši uzkrāšanas principam, ieviest vienoto nodokļu kontu, maksimāli automatizēt VID iekšējos administrēšanas procesus un ieviest caurskatāmu, sabiedrībai saprotamu nodokļu nomaksas administrēšanu.

Īstenojot iepirkuma procedūru, 2017.gada 24.novembrī VID noslēdza līgumu par MAIS izstrādi ar A/S Exigen Services Latvia, kura uzdevums turpmāko piecu gadu laikā būs nodrošināt modernas un visām nodokļu administrēšanas prasībām atbilstošas informācijas sistēmas izstrādi.

Par katru līguma ietvaros paredzēto darbu pie līguma ar informācijas sistēmas izstrādātāju tiks noslēgts atsevišķs vienošanās protokols par konkrētu darbu pasūtīšanu. Tādā veidā tiks nodrošināts, ka kopējā iezīmētā līguma summa tiek tērēta pakāpeniski, īstenojot tikai izsvērtus, mērķtiecīgus un saprātīgus risinājumus, kā arī iekļaujoties finansējumā, kas piešķirts no Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF), valsts budžeta un VID līdzekļiem.

«Pašlaik mēs strādājam ar ieņēmumu uzskaites sistēmu, kuru sāka veidot 1996.gadā. Sistēma ir vairāk nekā 20 gadus veca. Šī sistēma tika veidota tā, lai varētu saskaitīt lietas, gūtu priekšstatu, cik tālu esam. Tajā laikā sistēma tika veidota pēc būtības – cik ienāca kasē, cik iznāca. Bet, gadiem ejot, atrodamies tādā situācijā, kad Igaunijā un Lietuvā ir ļoti līdzīga uzskaites sistēma kā privātajam sektoram, kur mēs redzam, kad iesniegta deklarācija, kad par to ir samaksāts, kāda ir nokavējuma nauda,» skaidroja Narnicka.

Narnicka akcentēja, ka dienestam ir svarīgi, lai arī klientam ir skaidrs, kas notiek Valsts ieņēmumu dienestā. Pašlaik tie principi ir citādāki nekā uzskaitē, ko veic uzņēmēji.

Protams, ja iedziļinās, tad visu var saprast, bet to nevar izdarīt ātri, viņa piebilda.

Uzņēmējiem dzīve tikšot atvieglota

«Tie dati, kas nāk no dienesta, kļūs skaidrāki. Mēs gribam arī panākt, ka iekšzemes nodokļus var maksāt vienā maksājumā, vienā kontā, un tad Valsts ieņēmumu dienests pats šo naudu sadala pa saistībām. Jo pašlaik grāmatvedim nepieciešams precīzi aprēķināt, katru summu skaitot uz savu kontu. Šis process uzņēmumiem ir arī resursietilpīgāks,» skaidroja Narnicka.

Narnicka arī akcentēja, ka ņemta vērā arī citu valstu pieredze un sistēma tiks veidota tā, lai tā «neuzkārtos», saskaroties ar daudziem pieprasījumiem, kas, lai arī ne bieži, bet var notikt.

«Teikšu tā – ja esat godprātīgs nodokļu maksātājs, paliks vieglāk,» pauda Narnicka.

Izmaiņas skars arī Valsts ieņēmumu dienesta darbiniekus – sistēma ļaus panākt to, ka tiek pieļauts mazāk kļūdu, sistēma arī sekos līdzi tam, lai uzdevums ir pienācīgi izpildīts. Arī tagad tas tiek darīts, taču tas ir mazāk efektīvi.

Gaidāms, ka, ieviešot jauno sistēmu, būs nepieciešams mazāks darbinieku skaits. Taču pašlaik pāragri runāt par to, vai kādu atlaidīs.

Vērienīgās pārmaiņas notiek VID projekta «Nodokļu informācijas pakalpojumu modernizācija» ietvaros, kurā darbs sadalīts četrās kārtās. Šobrīd darbu veikšanai apstiprinātā summa ir 11,7 milj. eiro, no kuriem 4,2 milj. eiro ir piešķirti ERAF 1. kārtas projekta «Nodokļu informācijas pakalpojumu modernizācija MAIS kodols» ietvaros.

Vienlaikus sākta pieteikuma izstrāde ERAF 2. kārtas projektam «Nodokļu informācijas pakalpojumu modernizācija Maksājumu uzskaites un uzkrājuma princips» par 4,5 milj. eiro.

2017.gada 23.novembrī Saeima pieņēma grozījumus likumā «Par nodokļiem un nodevām», kuri, sākot ar 2021.gadu, ļaus VID ievērojami samazināt kontu skaitu, kuros tiek ieskaitīti VID administrētie valsts budžeta maksājumi.

MAIS nodrošinās budžeta maksājumu administrēšanu, kas jau šogad plānoti 8,5 miljardu eiro apmērā, un veicamo maksājumu skaits pārsniegs 5 miljonus.

Tāpat 2017.gada 23.novembrī Saeima pieņēma grozījumus likumā «Par budžeta un finanšu vadību», kuri, sākot ar 2021.gadu, nosaka VID administrēto valsts budžeta ieņēmumu uzskaiti pēc uzkrāšanas principa.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu