Mazāk darba vietu, lielākas algas: kā tehnoloģiju laikmets izmainīs veikalus

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: PantherMedia/Scanpix

Pašapkalpošanās kases, produktu piegāde un pircēji, kas kārotu preci apskata veikalā un pēc tam internetā to nopērk lētāk - tās ir tikai pamanāmākās izmaiņas, kas skārušas mazumtirdzniecības uzņēmumus visā pasaulē. Vai nākotnē veikalus nomainīs iepirkšanās internetā? Vai pārdevēji kļūs par izmirstošas profesijas pārstāvjiem? Ziņu aģentūra AP meklē atbildes uz šiem jautājumiem.

ASV veikalos strādā 16 miljoni cilvēku - pārdevēji, kasieri, plauktu kārtotāji un citi. Daudzi no viņiem nobažījušies par savām darba vietām pēc tā saucamā «Amazon» efekta. Kamēr iepirkšanās internetā kļūst arvien populārāka, mainās pircēju uzvedība, vēlmes un prasības. Kā konkurēt vidē, kur arvien vairāk pienākumu tiek uzticēti tehnoloģijām? Viens no ceļiem ir piedāvāt nevainojamu klientu apkalpošanu un padziļinātas zināšanas par precēm.

Pircēji nāk ar telefoniem rokās

Lai arī veikalu darbinieku pienākumi mainās (visbiežāk to paliek vairāk), vidējais atalgojums netiek līdzi ekonomikas izaugsmei. Daži uzņēmumi uzskata, ka šā iemesla dēļ tālākā nākotnē darbinieku skaits varētu samazināties, savukārt atalgojums pieaugtu.

Universālveikala «Bloomingdale's» pārdevēja Brenda Mozesa stāsta, ka kādreiz veikalā čumēja un mudžēja pircēji. Tagad telpas ir daudz tukšākas un daudziem apmeklētājiem rokās ir mobilie tālruņi, kuros salīdzināt cenas ar internetveikalu piedāvājumu.

«Kad visu esmu pastāstījusi, viņi paskatās un saka: «Ziniet, ko? Es laikam to nopirkšu internetā.»»

Mozesa atklāj, ka palielinājušās viņas komisijas par pirkumiem - no 0,5% līdz 6%. Taču tajā pašā laikā alga par vienu darba stundu no 19 dolāriem pazeminājās līdz 10 dolāriem, bet tagad sasniegusi 14 dolārus stundā. Tā kā lielu daļu algas veido komisijas, viņas ienākumi ir ļoti mainīgi un kolēģi savā starpā sacenšas par katru pirkumu.

2017.gadā ASV tika likvidētas 66 500 darba vietas mazumtirdzniecībā. Pēdējā desmitgadē izzudusi apmēram septītā daļa darba vietu vissmagāk skartajos mazumtirdzniecības sektoros - apģērba un elektropreču veikalos, norāda pētījumu kompānija «MacroSavvy LLC». Visgrūtākie šie gadi bijuši universālveikaliem, kā arī mazajiem veikaliņiem, kam grūti konkurēt ar interneta veikaliem.

Pārdevējiem par darbiem nāksies pacīnīties

Kas gaidāms desmit gadus tālā nākotnē? Līdz pat 60% darbavietu veikalos būs pavisam jauni vai arī krietni izmainījušies darba pienākumi, prognozē cilvēkresursu vadības kompānijas «Korn Ferry Hay Group» pārstāvis Kreigs Roulijs. Tas atkarīgs no tā, cik strauji turpinās attīstīties pārdošana internetā, robotizācijas temps un izmaiņas minimālās algas apmērā.

«Darbinieku pienākumi kļūs interesantāki, un viņiem būs lielāks iespaids uz uzņēmumam panākumiem,» norāda Roulijs. Taču, tā kā nākotnes pārdevējiem būs nepieciešamas plašākas zināšanas un sarežģītākas prasmes, darba devēji rūpīgi izvēlēsies darbiniekus un gaidīs no tiem lielāku atdevi.

Veikalu ķēdē «Walmart» jau ieviests tāds amats kā «personīgais pārtikas pircējs», kas pieņem interneta pasūtījumus, no plauktiem paņem preces un nosūta tās klientam. Lai sasniegtu veikala uzstādītos mērķus, personīgajam pircējam ik 30 sekundes ir no plaukta jāpaņem viens produkts. Ja kādu klienta prasīto produktu nav iespējams atrast, darbiniekam jāizdomā tāda pati vai labāka alternatīva.

«Tā var iepazīt klientus, saprast, kas viņiem patīk,» stāsta Laila Umelaila, kura strādā šajā amatā. «Kāda gaļa viņiem garšo, cik ilgi viņiem ledusskapī nebeidzas piens...»

ASV lielākajā privātajā darba devējā pašlaik jau strādā 18 000 šādu darbinieku.

Savukārt «Best Buy» savos lielākajos tirgos piedāvā bezmaksas pakalpojumu - pārdevējs dodas uz klienta mājām, parāda dažādus produktus un palīdz tos uzstādīt.

Veikali bez pārdevējiem

Visām pārmaiņām ir viens mērķis: nodrošināt vislielākās ērtības pircējiem. To nav viegli izdarīt laikmetā, kad iepirkšanās iespējama, laiski izlaižoties uz dīvāna savās mājās, tāpēc mazumtirgotājiem jākļūst radošiem cīņā par pircējiem. Daļai pircēju aizplūstot uz interneta veikaliem, tiek meklēti risinājumi, kā samazināt izmaksas.

«Amazon» Sietlā izmēģina pārtikas veikala projektu, kurā nav kasieru. Kameras un sensori plauktos fiksē, kādas preces pircēji paņem, un novelk no konta attiecīgo summu. Sanfrancisko darbojas pašapkalpošanās restorāns «Eatsa», kura klienti pasūta ēdienus automatizētos kioskos. Pasūtījumus izpilda virtuves darbinieki aiz necaurredzamas sienas, kā rezultātā klienti un darbinieki tikpat kā nesastopas viens ar otru.

Arodbiedrības norāda, ka darbiniekus ar tehnoloģijām aizstāt nav iespējams - tehnika nespēj ar rūpību un mīlestību izveidot konditorejas rozīti, ko uzlikt uz kāzu tortes, vai atpazīt kādu kvalitātes standartiem neatbilstošu pārtikas produktu, tāpēc darba vietas veikalos tik ātri vēl nepazudīšot.

Izskanējis arī citāds viedoklis, proti, ka automatizācija un apmierināti darbinieki nav savstarpēji izslēdzošas lietas. «Walmart» vadītājs Dags Makmilons paredz, ka nākotnē viņa veikalos būšot mazāk darbinieku, taču tie būšot labāk apmācīti. Viņš norāda, ka apmācības pabeigušie darbinieki un viņu padotie kopumā uzņēmumā paliek ilgāk nekā citi.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu