Degvīna kari: kāpēc Krievija grib atgūt «Stolichnaya» zīmolu?

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: TASS/Scanpix

Krievija jau 15 gadus juridiskā ceļā cenšas atgūt kontroli pār visā pasaulē pazīstamajiem degvīna zīmoliem «Stoli» un «Stolichnaya». Šomēnes Krievija izcīnīja nelielu uzvaru - Nīderlandes tiesa atzina Krievijas valsts uzņēmumu «FKP Sojuzplodoimport» par likumīgo preču zīmes turētāju Nīderlandē, Beļģijā un Luksemburgā, vēsta raidorganizācija CNN. Vai līdzīgs liktenis pazīstamo degvīnu, kas tiek ražots Latvijā, gaida arī citviet pasaulē?

«FKP Sojuzplodoimport» ražo un izplata «Stolichnaya» degvīnu Krievijā un tagad arī Beniluksa valstīs. Citviet pasaulē ar to nodarbojas uzņēmums «SPI Group».

Saskaņā ar Nīderlandes tiesas spriedumu «SPI Group» jāpārstāj degvīna tirdzniecība Beniluksa valstīs, kā arī jāatmaksā peļņa no «Stoli», «Stolichnaya» un «Moskovskaya» tirgošanas šajās valstīs kopš 1999.gada. «SPI Group» pārtrauca attiecīgo produktu tirgošanu šajās valstīs jau 2015.gadā, reaģējot uz zemākas instances tiesas spriedumu, taču šomēnes pieņemto tiesas lēmumu grasās pārsūdzēt Nīderlandes Augstākajā tiesā.

«Stolichnaya» ir viens no pazīstamākajiem degvīna zīmoliem pasaulē.

«SPI Group» uzstāj, ka uzņēmumam pieder «Stoli», «Stolichnaya» un «Moskovskaya» preču zīmes vairāk nekā 180 valstīs, taču Krievija ir citās domās. Krievija uzskata, ka «SPI Group» īpašnieks Jurijs Šeflers pēc Padomju Savienības sabrukuma esot izmantojis haotisko privatizācijas procesu, lai negodīgā ceļā savā īpašumā iegūtu kādreizējo valsts zīmolu.

«Ja tavu mašīnu nozog, tu gribi to atpakaļ,» sarunā ar CNN saka Krievijas Federāciju pārstāvošais advokāts Joriss van Manens. «Šajā gadījumā tas ir kultūras mantojums, kas Krievijai tika nozagts.»

«Tā saucamie Krievijas uzņēmēji pārņēma visus valsts uzņēmuma aktīvus un tad veikli eksportēja šos aktīvus ārpus Krievijas. Galvenokārt Jurijs Šeflers,» norāda van Manens.

Šeflers ir krievu miljardieris, kurš 90. gados pārņēma «Stolichnaya» un pārvērta to par globālu zīmolu. Viņa uzņēmums tiesājies daudzās pasaules valstīs, cīnoties par to, lai zīmolu varētu paturēt savās rokās.

Ja Krievija atgūtu zīmolu, tas valstij nestu lielu peļņu. «Vienīgais veids, kā var izvairīties no korumpēto Krievijas amatpersonu netīkamās uzmanības - vienkārši nepelnīt naudu,» stāsta finanšu kompānijas «Hermitage Capital Management» vadītājs Bils Brouders, kurš kādreiz darbojās kā investors Krievijā, bet tagad asi kritizē tur valdošo korupciju. «Ja neko nepelnīsi, tevi liks mierā. Kā es saprotu, stāsts par «Stolichnaya» un Šefleru ir tāds, ka viņš pelna daudz naudas. Un viņi droši vien grib savu daļu.»

«Ja kaut kāda iemesla dēļ viņiem izdosies renacionalizēt [uzņēmumu] vai atņemt to Šeflera kungam, mana prognoze ir tāda, ka aktīvi nenonāktu Krievijas valsts rīcībā - varbūt uz neilgu laiku, taču naudas plūsma un aktīvi galu galā nonāktu Vladimiram Putinam pietuvinātu cilvēku kabatās,» prognozē Brouders.
KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu