Degvielas tirgotāji apiet noteikumus - vasarā tirgo arktisko degvielu

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Reuters/ScanPix

Degvielas tirgotāji Latvijā apiet Ministru kabineta noteikumus un vasaras periodā tirgo arktisko degvielu, nevis degvielu ar obligāto biodegvielas piejaukumu, Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas Vides un klimata politikas apakškomisijas sēdē atzina nozares pārstāvji.

Latvijas Biodegvielas un bioenerģijas asociācijas valdes loceklis Viktors Indrāns šodien sēdē klāstīja, ka patlaban Latvijā atlikuši trīs ražotāji, kas nodrošina pilnu ražošanas ciklu - no rapša sēklām iegūst biodīzeļdegvielu vai no graudiem bioetalonu. Šie uzņēmumi ir «Bio-Venta», «Latraps» un «Jaunpagasts plus».

Viņš uzsvēra, ka atbilstoši Eiropas Savienības direktīvai līdz 2020.gadam transporta sektorā 10% no patērētās enerģijas jābūt no atjaunojamajiem resursiem, taču patlaban ir nepietiekama iniciatīva no valsts puses, lai veicinātu biodegvielas patēriņu.

Indrāns klāstīja, ka patlaban spēkā ir Ministru kabineta noteikumi, kas būtība paredz vasaras periodā tirgot degvielu ar biodegvielas piejaukumu, taču Latvijas degvielas tirgotāji šo nosacījumu apiet, šajā periodā tirgojot arktisko degvielu.

Nozare vēlas, lai tiktu aizvērts attiecīgais robs Ministru kabineta noteikumos, kā arī palielināts obligātā piejaukuma apmērs.

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas prezidents Mārtiņš Stirāns atzina, ka šāda prakse pastāv un iemesls tai ir Valsts ieņēmumu dienesta (VID) neieinteresētība. Atsevišķi mazāki tirgotāji reģionos pat publiski esot pauduši, ka piedāvā vasaras periodā arktisko degvielu bez piejaukuma, tāpēc tam sekojuši lielie tirgotāji, lai nezaudētu konkurences cīņā.

Pēc asociācijas prezidenta teiktā, vienlaikus ticis komunicēts ar Ekonomikas ministriju un plašākā formātā arī ar VID, izklāstot šo problēmu, taču neesot bijusi interese situāciju labot.

Stirāns aģentūrai LETA pastāstīja, ka asociācijas biedri nekādus nosacījumus šāda veidā nav pārkāpuši, bet sīvas konkurences apstākļos normatīvo aktu ietvaros piedāvājuši produktu, kas ir nedaudz lētāks.

Vienlaikus viņš noraidīja bažas, ka arktiskās dīzeļdegvielas izmantošana automašīnā vasaras periodā nodarītu skādi spēkratam.

Pēc viņa teiktā, ja degvielas tirgotāji būtu spiesti pārdot degvielu ar obligāto piejaukumu, tā kļūtu dārgāka, lai gan jau tagad publiskajā telpā nereti izskan pārmetumi par augsto degvielas cenu.

Savukārt Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieks enerģētikas jautājumos Jānis Patmalnieks atzina, ka 2014.gadā Latvijā atjaunojamo resursu īpatsvars enerģijas patēriņā transporta sektorā bija vien 2,4%.

Viņš klāstīja, ka Ekonomikas ministrija jau gada sākumā valdībā ziņoja par iespējamajiem risinājumiem biodegvielas patēriņa veicināšanai un noteikto mērķu sasniegšanai, taču nekāds risinājums netika pieņemts, nespējot salāgot dažādas intereses. Tagad Ekonomikas ministrija gatavo jaunu ziņojumu, ko cer prezentēt decembrī vai janvāra sākumā.

Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas Vides un klimata politikas apakškomisija vienojās rosināt par šo jautājumu līdz gada beigām diskutēt Tautsaimniecības komisijā, kā arī sniegt atbalstu sarunās ar VID, lai netiktu apieti Ministru kabineta noteikumi par biodegvielas obligāto piejaukumu.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu