Termokravu pārvadājumu tirgus līderis. Par degvielas cenām, darba roku deficītu un Ziemassvētku zosīm.

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Kā dinamiski attīstīties pirktspējas samazināšanās apstākļos? Kāpēc ražotājiem nav praktiski palielināt savu autoparku, bet saprātīgi uzticēt kravu pārvadājumus specializētiem uzņēmumiem? Kā pielāgoties degvielas cenu svārstībām un saglabāt rentabilitāti? Kāpēc katru gadu rīkot konkursus darbiniekiem ar balvu fondu 20 000 eiro apmērā un godīgi maksāt nodokļus par katru darbinieku? Kā arī, kā uz Ziemassvētkiem iegādāties 400 zosis, lai kolektīvam sagādātu pārsteigumu? Uz šiem un citiem jautājumiem atbild Baltijā lielākā termokravu pārvadāšanas uzņēmuma AKAtrans direktors Aleksandrs Klovans.

Jauns autoparks un elastīgi tarifi klientiem

Uzņēmums pastāvīgi paplašina savu klientu bāzi. Neskatoties uz piedāvājumu dažādību tirgū, partneri izvēlas stabilu uzņēmumu, kas, galvenokārt, atšķiras ar sniegto pakalpojumu kvalitāti.

«Ar ko mēs atšķiramies no konkurentiem? Ar kvalitāti. Mūsu autoparka vidējais vecums ir trīsarpus gadi. Automašīnu, kas ir vecākas par desmit gadiem, praktiski nav. Rūpīgi izturamies pret personāla atlasi,» norāda Aleksandrs Klovans.

Foto: Publicitātes foto

Visas AKAtrans automašīnas aprīkotas ar aukstajām iekārtām (režīms no +20 līdz -20 grādiem). Klients jebkurā brīdī var iegūt nepieciešamo informāciju - kā tiešsaistes režīmā, tā pēc pieprasījuma. «Visa informācija tiek saglabāta, automašīnas aprīkotas ar termogrāfiem, GPS sistēmām, lai varētu izsekot kustības maršrutam, durvju atvēršanai un aizvēršanai. Kāds klients sekos līdzi visam ceļam, bet citi to dara pēc izvēles. Viss ir atkarīgs no pārvadājumu apjoma,» skaidro kompānijas direktors. Šāda prakse motivē gan AKAtrans vadību, gan autovadītājus pastāvīgi uzlabot sniegtā pakalpojuma kvalitāti. Turklāt uzņēmums darbojas trīs Baltijas valstīs, kas ir svarīgi, ņemot vērā salīdzinoši mazos Latvijas, Lietuvas un Igaunijas tirgus.

- Kā degvielas cena ietekmē pakalpojuma cenu?

- Būtiski. Mūsu tarifi ir saistīti ar degvielas cenām. Pēdējo faktoru mēs nevaram ietekmēt. Un šāda pieeja ir piespiedu kārtā. Pie tās mēs nonācām desmito gadu sākumā, kad tika novērotas ievērojamas degvielas cenas svārstības. Mēs bijām spiesti gandrīz katru mēnesi vai ceturksni mainīt tarifus, jo cena par barelu naftas pakāpās no 60 līdz 140 dolāriem. Kas sedz mūsu izdevumus? Kādā brīdī izdevās pārliecināt arī partnerus noteikt tirgū pilnīgi jaunus spēles noteikumus. Tos pēc tam pārņēma arī citi tirgus dalībnieki.

Ieviesām koeficientu, tagad izmantojam šo formulu katrai automašīnu kategorijai. Pēc noteikta sadārdzinājuma vai cenu samazināšanās tiek veikta cenu pielāgošana kravu piegādes pakalpojumiem.

- Atpūsties līderim nav iespējams. Kādas ir jaunākās tendences, kā jūs maināties līdz ar tirgu?

- Patēriņa apmērs mainās. Un ne uz labo pusi. Lai gan oficiālā statistika par to klusē vai pat izskaistina datus. Patērētāju kļūst mazāk, viņi krietni izvēlīgāk attiecas pret savu iepirkumu grozu. Tas ir jūtams. Tas savukārt atspoguļojas arī attiecīgo pakalpojumu, tostarp transporta jomā. Taču mēs cenšamies uzturēt izaugsmi. Pie negatīviem faktoriem pēdējos trīs gados mēs uzrādām apgrozījuma pieaugumu 5%-6% apmērā. Un, ņemot vērā to, ka mūsu cena saistīta ar degvielu, bet cena ir samazinājusies vai saglabājusies iepriekšējā līmenī, var teikt, ka mūsu reālais pieaugums ir aptuveni 20%.

Līgumdarbu piesaistīšanu izmantot ir vieglāk, nekā kaitēt savam biznesam

- Kā klienti palīdz attīstīties?

- Ideja izveidot savu autoparku laiku pa laikam rodas daudziem ražotājiem. Pēdējos gados vien novērojami vairāki šādi piemēri. Taču vai šāda pieeja ir pareiza? Es uzskatu, ka loģiskāk ir izmantot līgumdarbu piesaistīšanas pakalpojumus un attīstīt tikai pamata biznesu.

Paskatieties uz Eiropas pieredzi. Varbūt kapitālisma veidošanās periodā Latvijā tas bija attaisnojami, taču tagad nav. Tirgū ir pietiekams piedāvājums. Bet, kad tas ir savs, tad sist ir sarežģītāk, vieglāk «žņaugt» ārpakalpojumus. Lai viņi padomā, kā optimizēties, ko samazināt vai pārveidot. Partneri nereti man uzdod jautājumu, kā jūs ar tādu izcenojumu spējat nopelnīt? Mums, kā minimums, ir divdesmit komponentes, un katrā es varu nedaudz ieekonomēt un iegūt rentabilitāti.

- Tad uz ko šodien var ietaupīt?

- Neticēsiet. Piemēram, uz degvielu. Un ar tās augstajām cenām. Likt autovadītājam piespiedu kārtā ekonomēt ir sarežģīti. Mēdz būt arī tā - es pats sēžos pie stūres un parādu, kāds ir reālais degvielas patēriņš. Nav spēka un laika katru pārliecināt. Taču iespējams ietaupīt līdz 20% no degvielas izdevumiem tikai ar vadīšanas manieri un stilu vienai un tai pašai automašīnai, ar vienādu kravu un laikapstākļiem. Nekas sarežģīts un pārsteidzošs.

- Kā stimulējat darbiniekus?

- Degviela - tā ir dzīva uzņēmuma nauda un viena no galvenajām mūsu izdevumu pozīcijām - katru mēnesi iepērkam aptuveni 400 000 litru. Mēs tam neveram nepievērst uzmanību. Tāpēc jau piekto gadu kolektīvā rīkojam konkursu. Kopīgais balvu fonds - vairāk nekā 20 000 eiro, galvenā balva - automašīna līdz 15 000 eiro vērtībā. Uzvar tas, kurš taupa degvielu.

Foto: Publicitātes foto

Mēs esam darba devēji, nevis algu devēji

- Šodien daudzi sūdzas par darba roku deficītu. Kā jūs risināt šo problēmu?

- Atrast gudru darbinieku, kurš vēlas nopelnīt, kļūst aizvien sarežģītāk. To nenoliegšu. Ziniet, man patīk atkārtoties - mēs esam darba devēji, nevis algu devēji. Visgrūtāk to paskaidrot jaunajai paaudzei. Ne velti pie mums vairums autovadītāju ir vecumā no 40 līdz 60 gadiem. Viņi ir ieinteresēti, motivēti un elastīgi. Mēs ar viņiem esam uz viena viļņa.

Lai gan prasības mums ir standarta - iegūta kategorija transportlīdzekļa vadīšanai, digitālā karte, kas uzskaita darba un atpūtas laiku. Šobrīd pie mums autovadītāja vakance ir atvērta, jo mēs pietiekami aktīvi attīstāmies un paplašinām darbinieku skaitu.

- Visbiežāk cilvēki sūdzas par zemu algu?

- Reizē jābrīnās, cik daudz cilvēku nevēlas strādāt un nopelnīt. Un tādu cilvēku kļūst aizvien vairāk. Pie mums autovadītājs var nopelnīt līdz 2500 eiro mēnesī. Man vienkārši jāparāda algas izdrukas, lai to pierādītu. Jā, šie cilvēki aktīvi strādā. Viņi visu sevi velta darbam. Nav ko liekuļot.

- Bet kā tad ar atpūtu?

- Digitālā karte darba laika uzskaitei neļauj pārstrādāties. Taču ar saprātīgu un racionālu pieeju viss ir iespējams. Vienu un to pašu darbu iespējams izpildīt ar dažādu laika patēriņu. Kā? Piemēram, viens un tas pats reiss ar vienādu kravu un attālumu - viens autovadītājs to paveiks trīs stundās, bet kāds cits - septiņās. Tādējādi viens dienas laikā paveic trīs reisus, bet kāds cits - vienu. Darba apmaksas sistēma to ņem vērā.

Tie ir reāli fakti no dzīves. Viss atkarīgs no vēlmes. Veiksmīgāks ir tas, kurš labāk organizē procesu. Jautāsiet kā? Negaida noliktavā, bet ir aktīvāks, kaut kur pats palīdz, kaut kur pasteidzina iekrāvējus, aizskrien pēc dokumentiem utt. Tur ietaupa pusstundu, bet kaut kur citur - vēl pusstundu. Tā ir arī dzīvē. Ja pacenties, tiec atalgots.

Bet, ja noteikt samaksu par stundām, tad... viss tiek zaudēts.

- Cilvēki aizvien biežāk pievērš uzmanību sociālajām garantijām, nodokļiem?

- Jā, lai gan joprojām nākas dzirdēt jautājumus, kāpēc atdot naudu valdībai? Mēs maksājam oficiālu algu, nodrošinām sociālo garantiju paketi - slimības, atvaļinājumu, pensiju utt.

Vairums darbinieku tam līdz noteiktam brīdim nevēlas pievērst uzmanību. Kamēr darbinieks nav saslimis un ārstējies vairākus mēnešus, viņam ir grūti novērtēt visas priekšrocības.

Mēs arī izmaksājam darbiniekiem prēmijas par nostrādātajiem gadiem. Pirmo prēmiju izmaksā pēc pieciem darba gadiem, bet pēc tam - ik pa trīs gadiem. Un šādu darbinieku ir daudz - aptuveni 25-30 cilvēki katru gadu, viņi ir mūsu pamats.

Obligātas ir dāvanas uz Ziemassvētkiem. Ļoti rosīga nodarbe. Vienreiz iegādājāmies 400 zosis. Viens ir nopirkt, bet kas cits ir dienas laikā tās izdalīt visiem darbiniekiem, prece taču ātri bojājas, taču šī akcija dāvāja daudz pozitīvu emociju.

Informācijai:

Uzņēmums AKAtrans dibināts pirms 15 gadiem - 2002. gadā. Kompānijas galvenais darbības veids ir kravas automobiļu pārvadājumi ar termo režīmu. AKAtrans īpašumā šobrīd Baltijas valstīs un Bulgārijā ir aptuveni 350 transporta vienības - sākot ar mikroautobusiem un beidzot ar lielgabarīta transportlīdzekļiem, tāpēc uzņēmums tiek uzskatīts par lielāko Baltijā savā segmentā.

Kompānijas galvenie partneri ir ražotāji un mazumtirdzniecības tīkli. Pēdējo trīs gadu laikā, neskatoties uz pirktspējas kritumu valstī, AKAtrans apgrozījuma ikgadējais pieaugums veido līdz 5%-6%.

Foto: Publicitātes foto
KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu