EM: Neadresēto pasta sūtījumu problēma atrisināta ar nozares pašregulācijas mehānisma palīdzību

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Lita Krone / LETA

Neadresēto pasta sūtījumu problēma ir atrisināta ar nozares pašregulācijas mehānisma palīdzību, teikts Ekonomikas ministrijas (EM) sagatavotais informatīvais ziņojums par pašregulācijas mehānisma ieviešanu un tā darbības efektivitāti neadresētās reklāmas jautājuma risināšanā.

2011.gadā apstiprinātajās Pasta politikas pamatnostādnēs 2011.-2017.gadam EM sadarbībā ar Satiksmes ministriju tika uzdots sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par pašregulācijas mehānisma ieviešanu un tā darbības efektivitāti neadresētās reklāmas jautājuma risināšanā, pamatojoties uz iesaistīto nozaru asociāciju sniegto informāciju.

Minētajās pamatnostādnēs tika secināts, ka, veicinot preču vai pakalpojumu popularitāti vai pieprasījumu pēc tiem, iedzīvotāju pastkastītēs bieži tiek ievietoti vairāki reklāmas ziņojumi un citi informatīvie materiāli, kas nav pasta sūtījumi Pasta likuma izpratnē, bet pēc būtības ir neadresēta reklāma. Līdz ar to iedzīvotāji pauda neapmierinātību ar reklāmas materiālu izplatīšanu viņu pastkastītēs. Turklāt daudzviet reklāmas materiāli tika atstāti dzīvojamo māju kāpņu telpās uz pastkastīšu blokiem vai samesti uz grīdas, pārkāpjot koplietošanas telpu uzturēšanas kārtības noteikumus.

Lai mazinātu sabiedrības daļu, kas pauž neapmierinātību par neadresētās reklāmas izplatīšanu, ievietojot to pastkastītē, un izvērtējot iespējamā risinājuma instrumenta samērīgumu, tika nolemts ieviest nozares pašregulācijas mehānismu. Tā ietvaros Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) izveidoja darba grupu, kuras uzdevums bija sagatavot memoranda par neadresētas reklāmas izplatīšanu projektu, organizēt informatīvās uzlīmes izgatavošanu, kā arī apzināt nozares, asociācijas un uzņēmumus, kas iesaistāmi memoranda parakstīšanā un tajā ietverto mērķu sasniegšanā. Memorandu parakstīja - Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācija, Poligrāfijas grupa «Mūkusala», SIA «Rimi Latvija», SIA «Maxima Latvija», AS «Fitex», Pasta komersantu biedrība, SIA «Arkolat», SIA «Euroaptieka», SIA «Cenuklubs» un Latvijas Tiešā mārketinga asociācija.

Saskaņā ar memorandu, iniciatīvas ietvaros tika izstrādāta vienota parauga informatīvā uzlīme, kas ir papīra vai cita materiāla zīme, kura uzlīmēta uz iedzīvotāja pastkastītes, sniedz informāciju par personas vēlmi nesaņemt neadresētas reklāmas. Iniciatīvu attiecībā uz informatīvo uzlīmju izplatīšanu uzņēmās lielākie mazumtirdzniecības tīklu uzņēmumi - «Rimi Latvija» un «Maxima Latvija».

Atbilstoši VAS «Latvijas Pasts» adrešu reģistra aktuālajiem datiem visā Latvijā ir uzskaitītas 19 740 pastkastītes ar atteikuma uzlīmēm.

Izvērtējot paveikto, EM secinājusi, ka nozares pašregulācija ir efektīvs līdzeklis neadresētas reklāmas jautājuma risināšanai. Veiktie pasākumi iniciatīvas ietvaros sasnieguši pamatnostādnēs noteikto mērķi - mazināt sabiedrības neapmierinātību ar neadresētas reklāmas izplatīšanu.

Saskaņā ar «Latvijas Pasta» sniegto informāciju, pēc pašregulācijas mehānisma ieviešanas 2016.gadā nav saņemta neviena rakstiska sūdzība par neadresētu materiālu ievietošanu pastkastītēs, savukārt tālruņa zvanu skaits par neadresētās reklāmas jautājumiem gada periodā samazinājies no 60 zvaniem pirms iniciatīvas ieviešanas līdz astoņiem zvaniem pēc iniciatīvas ieviešanas.

EM ieskatā, pašregulācijas mehānisms ir ieviests veiksmīgi un sabiedrība ir daudz apmierinātāka ar neadresēto sūtījumu izplatīšanas kvalitāti. Tādēļ esošajā situācijā nav nepieciešams apskatīt citu līdzekļu ieviešanu jautājuma risināšanai, t.sk., saistoša regulējuma noteikšanu normatīvo aktu līmenī.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu