«Lietuvos geležinkeliai» cer uz stabilu kravu plūsmu no Baltkrievijas

LETA/BNS
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Lauris Nagliņš / LETA

Lietuvas valsts dzelzceļa kompānija «Lietuvos geležinkeliai» cer uz stabilu kravu plūsmu no Baltkrievijas, neraugoties uz Krievijas prezidenta Vladimira Putina izteikumiem, ka jāpanāk, lai Baltkrievijas naftas produktu eksports tiktu pārvirzīts no Baltijas valstu uz Krievijas ostām, ziņu aģentūrai BNS sacījis uzņēmuma ģenerāldirektors Mants Bartuška.

Pēc viņa teiktā, uzņēmums apzinās riskus, bet cenšas diversificēt savu darbību, lai nodrošinātu stabilus ieņēmumus.

«Vienmēr pastāv noteikti riski, ka vienu kravu var kļūt mazāk, citu vairāk, un mēs tos regulāri izvērtējam. Naftas produktu dinamiku var ietekmēt ne tikai ģeopolitika, bet arī konkurence starp ostām. Uz šo dinamiku mēs reaģējam (..), un vismaz pēdējo mēnešu tendences iepriecina, jo plūsma no Baltkrievijas uz Klaipēdu ir stabila,» norādījis Bartuška.

Vērtējot Putina teikto, ka Baltkrievijas naftas produktus vajadzētu eksportēt caur Krievijas Somu līča ostām, viņš atzinis, ka diskusijas par šo tematu norisinās jau labu laiku un ar baltkrieviem pārrunāta arī iespēja caur Klaipēdu piegādāt viņiem naftu no citurienes, kas varētu aizstāt Krievijas naftu.

«Mēs runājam ar partneriem Baltkrievijā, viņi domā par alternatīvu, gada sākumā atveda tankkuģi no Irānas. Viņi domā arī par citiem papildu tankkuģiem, un varbūt būs iespēja tos pieņemt caur Lietuvu,» stāstījis valsts dzelzceļa kompānijas vadītājs.

Vienlaikus viņš uzsvēris, ka uzņēmumam ir svarīgi diversificēt darbību, lai savaldītu iespējamos riskus. Viena no iespējām aizstāt Baltkrievijas kravas ir iekšējais tirgus, otra - kravu pārņemšana no autotransporta, norādījis Bartuška.

Jau ziņots, ka Putins, kas trešdien Kaļiņingradas apgabalā piedalījās transporta infrastruktūras attīstības tematikai veltītā apspriedē, sacījis, ka Krievijas naftas piegāde Baltkrievijas naftas pārstrādes rūpnīcām jāsaista ar noteikumu izmantot Krievijas dzelzceļu un Somu līča ostas.

«Tas jāpārrunā krietni plašākā formātā. Baltkrievijas rūpnīcās taču tiek pārstrādāta mūsu nafta, citas tur nav un diez vai būs. Tādēļ mūsu naftas piegāde cieši jāsasaista ar attiecīgu mūsu infrastruktūras izmantošanu,» viņš paziņojis.

Krievijas valsts dzelzceļa kompānijas «Rossijskije žeļeznije dorogi» (RŽD) prezidents Oļegs Belozjorovs apspriedē skaidrojis, ka Baltkrievija to nevēlas, lai gan Krievija piedāvājusi visai būtiskas atlaides naftas produktu eksportam caur Krievijas ostām.

«Mēs Baltkrievijas naftas pārstrādes rūpnīcām piedāvājām 50% atlaidi, tomēr pagaidām tās neizmanto nedz Ustjlugas, nedz Sanktpēterburgas ostu, bet savu produkciju eksportē caur Baltijas valstu ostām. Mēs cenšamies viņus ieinteresēt, bet viņi saka, ka noslēguši ilgtermiņa līgumus,» viņš stāstījis.

Lietuvas valdība tikmēr norādījusi, ka ir gatava nodrošināt vislabākos nosacījumus Baltkrievijas tranzītam caur Klaipēdas ostu un pa Lietuvas dzelzceļu. «Baltkrievijas puse balstās uz ekonomiskiem apsvērumiem un transportē tur, kur izdevīgāk. Mēs nodrošināsim vislabākos nosacījumus. Uz visām kravām jāattiecina ekonomiskie, nevis politiskie kritēriji, te nedrīkst būt nekādas politikas,» ziņu aģentūrai BNS trešdien sacījis Lietuvas premjerministra Sauļus Skverneļa ārlietu padomnieks Deivids Matuļonis.

Maskava cenšas panākt, lai Baltkrievija būtu pēc iespējas vairāk atkarīga no Krievijas.

No Krievijas naftas saražoto naftas produktu eksports ir viena no svarīgākajām Baltkrievijas eksporta pozīcijām. Šie naftas produkti ir viena no nedaudzajām Baltkrievijas precēm, pēc kurām ir pieprasījums Rietumeiropā.

Naftas produktu eksporta jautājumā strīdi starp Baltkrieviju un Krieviju turpinās jau daudzus gadus. Pusēm rodas domstarpības par to, kā būtu sadalāmi ieņēmumi, Krievija arī vēlētos piedalīties Baltkrievijas naftas pārstrādes uzņēmumu privatizācijā, taču Minska cenšas tos paturēt valsts īpašumā.

Kā ceturtdien izteicās Lietuvas premjerministrs Sauļus Skvernelis, ja Krievija piespiedīs Baltkrieviju naftas produktu eksportam izmantot Krievijas dzelzceļu un ostas, Minskai tas var būt ekonomiski neizdevīgi un pat bīstami.

Lietuvas valsts dzelzceļa kompānijas «Lietuvos geležinkeliai» kravu pārvadājumu apjomi šā gada septiņos mēnešos salīdzinājumā ar attiecīgo laika posmu pērn pieauguši par 6,5%, sasniedzot 28,99 miljonus tonnu, tai skaitā naftas produktu tranzīts caur Klaipēdas ostu sasniedzis 1,224 miljonus tonnu.

Šā gada pirmajos četros mēnešos, kad Maskavas un Minskas domstarpību dēļ Baltkrievijai tika ierobežota naftas piegāde, «Lietuvos geležinkeliai» mēnesī pārvadāja aptuveni 90 000-140 000 tonnu naftas, bet vēlāk kravu apjoms pieauga, pārsniedzot 230 000 tonnas, bet jūlijā tas sasniedza pat 260 000 tonnas.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu