Meitenes «aizdegušās» ar gaismas virtenēm (99)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Mārtiņš Otto/TVNET

«Apjausma, cik daudz mēs varam izdarīt, ja gribam un darām, ir labākais sava biznesa ieguvums,» tā intervijā portālam TVNET saka gaismas virteņu darbnīcas «Cherry Picking» līdzīpašniece Līva Vīgante. Viņa kopā ar savu bērnības draudzeni Egiju Taubi izveidoja veiksmīgu uzņēmumu, atvēra veikalu un sāka tirdzniecību internetā.

Līdz domai, ka jāsāk savs bizness, abas siguldietes (25 gadi) nonāca pirms diviem gadiem.

«Domājām, ka vajag kaut ko savu, kur varētu radoši izpausties.» Ideju par gaismas virteņu tirdzniecību meitenes noskatīja ārzemēs. Pirms tam viņas gatavoja brošas, vārīja ziepes, pina Ziemassvētku vainagus un darīja citas lietas, taču viss it kā «slīdēja garām», «nelikās nopietni» un nepiesaistīja tik pamatīgi kā gaismas bumbas.

Nobriedušas idejai, viņas sāka meklēt finansējumu. Vispiemērotākais šķita Hipotēku bankas un Eiropas Savienības atbalsts jaunajiem uzņēmējiem «Altum». Tā ietvaros meitenes saņēma aptuveni 15 tūkstošu latu aizdevumu.

Taču sākumā ar naudas saņemšanu viss negāja tik gludi kā iecerēts.

Bija šaubas, vai dot kredītu divām meitenēm, kuras krīzes laikā gribēja sākt tirgot bumbiņas.

Banka neatteica kredītu, tikai izvirzīja ļoti drastiskus noteikumus finansējuma saņemšanai. Pamatojot savu pārliecību par idejas dzīvotspēju un perspektīvu, analītiķi tika pārliecināti, ka kredīts ir jādod un ar daudz draudzīgākiem nosacījumiem.

Foto: Mārtiņš Otto/TVNET

Par sevi un ieceri pārliecinātās un iekarsušās draudzenes, atkārtoti tiekoties ar bankas analītiķi, paņēma līdzi bumbu virteni. Jaunās uzņēmējas stāstīja tik dedzīgi, ka analītiķe piekrita paņemt virteni. Pēc tam to kā uzskates līdzekli izmantoja arī prezentācijā, lai pārliecinātu bankas kredītkomisiju.

Stīvēšanās ar banku viesa nelielu neticību par ieceri, taču vienlaikus ļāva pārdomāt, cik ideja ir dzīvotspējīga. Līva iesaka katram topošajam biznesmenim detalizēti pārdomāt plānu pamatotību.

Meitenes akcentēja – lai arī biznesa ideja ir radoša un mākslinieciska, tomēr viņām ir ar finansēm un grāmatvedību saistīta augstākā izglītība. Līva atzīst, ka ekonomika nav sirdij tuva joma un studijas šajā jomā bija vairāk vecāku ieteiktas. Taču universitātē iegūtās zināšanas un prasmes tagad lieti noder.

Foto: Mārtiņš Otto/TVNET

Kad banka beidzot akcentēja naudas piešķiršanu, meitenes sāka aktīvu darbošanos. Viss notika ļoti ātri. Bija jāmeklē telpas, jāpasūta izejmateriāli un preces, jāizstrādā dizains. Tieši dizaina izstrādi un nosaukuma izdomāšanu Līva uzskata par grūtāko posmu. «Bija grūti, nekas patiešām piemērots nenāca prātā, apspriedām vairākus variantus.»

To laiku atceros ar šausmām.

Beidzot kolēģe Daina Gāga ieteica «Cherry Picking», kas tulkojumā no angļu valodas nozīmē «ķirsītis uz tortes» vai «izvēlēties labāko», nosmeļot krējumu.

«Tas ir kā mazs nieciņš, kas var radīt prieku.» Māksliniece arī palīdzēja ar dizaina izstrādi.

Meitenes pārliecinājušās, ka gaismas virtenes «strādā» gandrīz katrā interjerā. «Nevaru iedomāties vakaru bez gaismas virtenēm,» Līva saka un piebilst, ka tas nav tikai Ziemassvētku produkts.

Foto: Mārtiņš Otto/TVNET

Lai arī kopš veikala atvēršanas pagājušā gada vasarā pagājis tikai pusotrs gads, Līvai šķiet, ka aizritējis ilgāks laiks. Tas tādēļ, ka daudz kas noticis ļoti intensīvā režīmā.

Mēs paļāvāmies. Viss notika tā, kā gribējām,

uzņēmēja saka un piebilst, ka abas meitenes ticējušas, ka viņām izdosies savu ieceri īstenot dzīvē. Viņas aicina arī citus jaunos uzņēmējus noticēt savai idejai un spējām to īstenot.

Sapratušas, ka gaismas virtenes nav pirmās nepieciešamības preces, meitenes nolēma veikalu atvērt Baznīcas ielā netālu no vecās Sv. Ģertrūdes baznīcas. Pagrabstāvam bija mazāka īres maksa, nekā telpām Tērbatas ielā, kur meitenes sākotnēji vēlējās atvērt savu darbnīcu. Tagad viņas nenožēlo savu izvēli. Viņu kaimiņi ir radošas iestādes, ar ko «Cherry Picking» komanda labprāt draudzējas.

«Mēs sadarbojamies un draudzējamies ar kaimiņiem, partneriem, konkurentiem un citiem cilvēkiem. Esam sapratušas, ka Latvija ir maziņa un kopā varam daudz vairāk.. Visi kontakti mums izveidojušies dabīgi.»

Foto: Mārtiņš Otto/TVNET

Līva sava biznesa radīšanu ekonomiskās krīzes laikā salīdzina ar «lūpu krāsas efektu» - lai aizmirstu par grūto situāciju, cilvēki aktīvi pērk spilgtas lūpu krāsas. Līdzīgi ir ar gaismas virtenēm.

Jaunajām uzņēmējām ir ambiciozi plāni -

lai katrā Latvijas mājā būtu pa gaismas virtenei.

Līva lēš – ja strādātu intensīvi, ko viņas nedarot, šo mērķi varētu piepildīt divu gadu laikā. Līdz šim apgūta Rīga un Pierīga, bet šoruden viņas aktīvi meklēja iespējami labākos risinājums sadarbībai ar reģioniem.

«Negribam, lai mūsu virtenes varētu nopirkt katrā lielveikalā. Esam uzmanīgas ar sadarbības partneriem,» viņa saka un skaidro, ka veiksmīga sadarbība izveidojusies ar Valmieru. Tāpat latviešu meitenēm ir sadarbība ar konkrētiem Čehijas un Somijas veikaliem.

Šobrīd «Cherry Picking» gaismas virtenes var iegādāties arī interneta veikalā, tas veido aptuveni 20% apgrozījuma. Globālo tīmekli labprāt izmanto arī diezgan daudz ārzemnieku.

Foto: Mārtiņš Otto/TVNET

Lai arī šad tad prātā iezogas doma par pamatdarba pamešanu, meitenes nav pārliecinātas, ka tas veicinās ievērojami lielāku atdevi, darbojoties gaismas virteņu biznesā.

Patlaban abām «Cherry Picking» īpašniecēm bez sava biznesa ir arī pamatdarbs, kurā viņas pavada lielāko daļu savu darba dienu. Ar gaismu virtenēm meitenes strādā galvenokārt pēcpusdienās un vakaros.

Svarīgais puišu atbalsts

Bez trīs oficiālajām darbiniecēm meitenēm ir arī divi «atbalsta puiši un pelēkie kardināli» – viņu draugi, kas neprasot ievilkti biznesā.

Kopumā puiši priecājoties par draudzeņu aizraušanos un biznesu: «Protams, labi, ka ir darbs.» Taču, tuvojoties Ziemassvētku laikam, kad meitenes darbnīcu mēdz atstāt vien pusnaktī, draugi kļūstot domīgi.

Pērn iesākts, šogad apgriezienus uzņem arī papildbizness – meitenes darbojas kā mākslinieces, dekorētājas un floristes dažādos pasākumos, piemēram, kāzās, darba kolektīvu ballītēs. Šīs aktivitātes prasa ļoti daudz laika, arī negulētas naktis, taču sniedz arī gandarījumu.

Foto: Mārtiņš Otto/TVNET

Lai pienācīgi sagatavotos Ziemassvētkiem, meitenes aizņēmušās vēl 9 tūkstošus latu. Gan šī, gan pirmā kredīta saņemšanai bija vajadzīgs arī savs līdzfinansējums vairāku tūkstošu apjomā. Tā kā viņu vecāki nav varējuši palīdzēt ar starta kapitālu, meitenes aizņēmušās naudu, piemēram, Līvai, aizdeva māsa.

Meitenēm nebija lieku līdzekļu vai īpašumu, ko varētu ieķīlāt kredīta saņemšanai.

Taču Līva iedrošina, ka nevajag satraukties par naudu. «Ja mēs baidītos, diezin vai sāktu savu biznesu.»

Viņa pauž prieku, ka uzņēmums izveidots kopā ar bērnības draudzeni: «Nevaru iedomāties citu cilvēku, ar ko veidot kopā savu biznesu. Mēs abas esam ļoti līdzīgas, un arī galvenajās lietās mūsu domas neatšķiras. Egija man ir kā māsa. Tas ir kā veidot biznesu kopā ar ģimenes locekli.»

Līva negribētu darboties uzņēmējdarbībā viena pati: «Labi, ka ir cilvēks, uz ko var paļauties. Turklāt mums ir sadalīti pienākumi, darbi.»

P.S. Šis materiāls tapis portāla TVNET rakstu sērijas «Vērtīga pieredze» ietvaros. Šai sērijā rakstām par Latvijas uzņēmumiem, kuri veiksmīgi attīstās, neskatoties uz dažādām grūtībām.

Ar šiem rakstiem TVNET vēlas atbalstīt vietējos veiksmīgos un inovatīvos uzņēmējus, tādēļ par šiem materiāliem neprasām nekādu naudu. Par šiem rakstiem neviens TVNET nav maksājis. Un, ja kādam labam uzņēmumam tā ir papildu reklāma, tad mēs par to tikai priecāsimies!

Ja arī tev zināms kāds Latvijas uzņēmums, kurš attīstījies krīzes iespaidā un par kura darbošanos būtu vērts uzzināt citiem, droši pavēsti to portālam, rakstot uz e-pasta adresi zinas@financenet.lv!

Komentāri (99)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu