Trīs dāmas satiekas kopīgā biznesā (60)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: TVNET

Ja iekšējā sajūta saka, ka vajag sākt savu biznesu, tas ir jādara, tā intervijā portālam TVNET saka eko kosmētikas ražotāja SIA «Kiwi Cosmetics» līdzīpašniece Solveiga Zvejniece. Viņa kopā ar vēl divām dāmām ražo ķermeņa kopšanas līdzekļus, tos piedāvājot ne tikai Latvijā, bet arī tālu aiz mūsu valsts robežām.

SIA «Kiwi Cosmetics», kas ir 100% Latvijas uzņēmums, ražo eko kosmētiku ar zīmolu «Kivvi».

Firma dibināta 2011.gada martā, bet pirmie produkti tirgū palaisti 2011.gada decembrī.

No divām līdz trim

Sākumā uzņēmumā darbojās Agate Jurkovska–Kanča un Elīna Iltnere–Kārkla, bet vēlāk viņām pievienojās arī Solveiga Zvejniece. Visas trīs dāmas ir dabīgo produktu, tostarp kosmētikas cienītājas.

«Mēs labi sastrādājāmies. Sākumā es iesaistījos, lai kārtotu eksporta lietas, taču pēc dažiem mēnešiem mēs sapratām, ka nebūšu tikai algota darbiniece. Uzņēmuma ideoloģija un produktu kvalitāte mani uzrunāja tik dziļi, ka pieņēmu izaicinājumu kļūt par līdzīpašnieci. Man jau iepriekš bija doma pašai kaut ko ražot,» Zvejniece stāsta. Arī iepriekš viņa darbojās eko produktu tirdzniecības jomā.

Sievietes ir savstarpēji sadalījušas savas darbības jomas.

Jurkovska–Kanča ir eko kosmētikas ražotnes idejas autore. Neformāli viņu dēvē par «Kivvi» mammu. Viņa vairāk pārzina formulas, augus un ražošanas procesu.

"Kivvi" "mamma"
"Kivvi" "mamma" Foto: TVNET

Bet Iltneres–Kārklas pārziņā ir administratīvās lietas, piemēram, mājas lapa un dokumentācija.

Neaprobežojas tikai ar Latviju

Savukārt Zvejnieces atbildība ir eksporta lietas. Jau dibinot uzņēmumu, domāts ne tikai par Latvijas, bet arī citu valstu iekarošanu. Tāpēc arī zīmola nosaukums ir starptautiski viegli saprotams.

Viņa vērtē, ka liels uzrāviens biznesā piedzīvots februārī, kad uzņēmums piedalījās Eiropas lielākajā eko produktu izstādē Vācijā.

Pēc labas prezentācijas iegūti jauni, spēcīgi sadarbības partneri.

Starptautisko izstādi nolemts apmeklēt arī nākamgad.

«Sēžot šeit uz vietas, ir grūti attīstīt eksportu. Ir jābrauc, jātiekas ar cilvēkiem, jāveido kontakti.

Lielā mērā tieši personīgie kontakti nosaka biznesa attīstību

– vai nu jums sanāk vai nesanāk. Mēs ļoti lielu uzmanību pievēršam tieši personīgajam kontaktam. Katru savu izplatītāju pazīstam un zinām viņa bēdas un priekus. Cenšamies ar viņiem maksimāli tuvu sadraudzēties.»

Sākumā «Kivvi» piedāvāja piecus ķermeņa un sejas kopšanas līdzekļus, bet šobrīd produktu klāsts tuvojas 30 dažādiem produktiem. Taču arī pie šī sortimenta nav plānots apstāties. Jau patlaban sagatavošanā ir vairāki jaunumi. Gadu uzņēmums varētu noslēgt ar 35 dažādiem kosmētikas līdzekļiem.

Vairums izejvielu patlaban tiek iepirktas no citām valstīm, piemēram, ēteriskās eļļas, šī sviests un kokosriekstu eļļa. Taču tāpat kosmētikā iekļauti dažādu Latvijas augu sastāvdaļas, piemēram, kumelītes, pelašķi.

Īpašs uzsvars ir uz Latvijā augušām ogām,

piemēram, dzērvenēm, avenēm, aronijām. Bet kāpēc tad nosaukums ir «Kivvi»? Zvejniece skaidro, ka veselīgo augli kivi un tā iedarbību uz cilvēku var uzskatīt par līdzvērtīgu mūsu pašu ērkšķogai.

Pašas ražotājas «Kivvi» kosmētiku uzskata par vidēji dārgu
Pašas ražotājas «Kivvi» kosmētiku uzskata par vidēji dārgu Foto: TVNET

Tāpat nosaukums ir viegli saprotams un uztverams ne tikai latviešu, bet arī citās valodās: «Avene vai zemene būtu grūtāk izrunājams un saprotams vārds.»

Turklāt katrs nosaukuma burts iezīmē savu uzņēmuma filosofisko vēstījumu: k – knowledge (no angļu val. - zināšanas), i – innovations (jauninājumi), v – vitality (vitalitāte) , v – values (vērtības), i – inspiration (iedvesma).

Šogad «Kivvi» sākta kāda sarežģīta un dārga procedūra – starptautiska eko sertifikāta iegūšana. Zvejniece cer, ka jau gada beigās uzņēmuma produkti varēs lepoties ar speciālu sertifikātu, kas varētu paaugstināt gan individuālo pircēju, gan sadarbības partneru uzticības līmeni.

Šobrīd vairumu darbu uzņēmumā paveic pašas līdzīpašnieces, taču nepieciešamības gadījumā piesaista arī vairākus speciālistus, piemēram, mākslinieci. Ražošana ir daļēji automatizēta, taču jaunās uzņēmējas nevēlas visus procesus uzticēt mašīnām.

Patlaban uzņēmuma ražošanas jauda ir 15–20 tūkstoši vienību mēnesī.

Pārsvarā «Kivvi» kosmētikas pircējas ir sociāli aktīvas sievietes, kuras pret apkārtējo vidi izturas ar atbildību. Viņas ir gatavas iegādāties ne pašu lētāko masu produktu
Pārsvarā «Kivvi» kosmētikas pircējas ir sociāli aktīvas sievietes, kuras pret apkārtējo vidi izturas ar atbildību. Viņas ir gatavas iegādāties ne pašu lētāko masu produktu Foto: TVNET

Zvejniece norāda, ka uzņēmuma kodols ir nostabilizējies un tāpēc viņas nav saskārušās ar grūtībām jaunu darbinieku atrašanā. Taču viņa pieļauj – ja «Kivvi» vēlētos atvērt savus veikalus un atrast labus pārdevējus, varētu rasties sarežģījumi. Par to viņa pārliecinājusies arī savā iepriekšējā uzņēmējdarbībā.

Jaunās sievietes lepojas, ka uzņēmējdarbība sākta un attīstīta bez kredītiem.

Mums nav aizņēmumu un investoru!

Zvejniece pieļauj, ka tieši tāpēc izaugsme nenotiek tik strauji. Tāpat viņas neiegulda lielu naudu reklāmās. Vairums ieņēmumu nonāk atpakaļ ražotnē.

Cik daudz naudas vajadzētu, lai sāktu līdzīgu biznesu? Zvejnieces pirmā atbilde ir: «Lai nodibinātu SIA, vajadzīgs viens lats.» Taču pēc mirkļa viņa turpina, ka kopumā nepieciešami vairāki desmiti tūkstoši.

Spēkojas Rietumeiropas tirgū

Lai arī uzņēmums ir samērā jauns, «Kivvi» produktus patlaban var nopirkt veikalos Čehijā, Polijā, Bulgārijā, Vācijā, Spānijā, Portugālē, Lietuvā, Singapūrā un citviet pasaulē. Darbojas arī starptautisks interneta veikals.

Zvejniece atzīst, ka konkurence gan Latvijas, gan starptautiskā tirgū ir gana spēcīga. Turklāt novērots, ka tā saucamo veco Eiropas valstu, piemēram, Francijas un Vācijas, iedzīvotāji ir diezgan konservatīvi un patriotiski kosmētikas iegādē. Tādēļ šajos tirgos ir grūtāk ielauzties nekā Austrumeiropas valstīs.

«Kivvi» darbones novērojušas, ka katras valsts tirgus ir citādāks. «Vienā valstī produkts labi iet, bet citā – ne visai.»

Sarunas noslēgumā lūdzu Zvejnieces ieteikumus citiem potenciālajiem uzņēmējiem – sākt vai nesākt savu biznesu?

«Es vienmēr saku jā. Protams, jāizvērtē visi plusi un mīnusi, jāveic tirgus izpēte, kā klasiskās teorijas to paredz. Bet jāklausa savai iekšējai intuīcijai. Ja jā saka, ka jāmēģina, es ieteiktu uzticēties. Tikai mēģinot var saprast pareizo atbildi – vai jā vai nē.

Nemēģinot tu nekad neuzzināsi. Ir jāuzticas sev tīri intuitīvi.. Galvenais – darāmajam ir jāpatīk.

Mēs visas trīs sakām, ka nebraucam uz darbu, bet gan uz «Kivvi».

Nevar teikt, ka tā ir atpūta vai izklaide, bet tas ir kaut kas tāds, ko mums patīk darīt. Ja tas patīk un tas ir tavs, nav grūti.»

Vienlaikus viņa norāda – bez konkurētspējīgiem personīgiem ienākumiem sava uzņēmējdarbība ilgstoši nav iedomājama. «Sevi ir jāatalgo, jo citādi var pietrūkt motivācijas.»

P.S. Šis materiāls tapis portāla TVNET rakstu sērijas «Vērtīga pieredze» ietvaros. Šai stāstu sērijā rakstām par Latvijas uzņēmumiem, kuri veiksmīgi pārcietuši krīzes gadus un turpina attīstību.

Ar šiem rakstiem TVNET vēlas atbalstīt vietējos veiksmīgos un inovatīvos uzņēmējus, tādēļ par šiem materiāliem TVNET neprasa nekādu naudu. Par šiem rakstiem neviens TVNET nav maksājis. Un ja kādam labam uzņēmumam tā ir papildu reklāma, tad mēs par to tikai priecāsimies!

Ja arī tev zināms kāds Latvijas uzņēmums, kurš attīstījies krīzes iespaidā un par kura darbošanos būtu vērts uzzināt citiem, droši pavēsti to portālam, rakstot uz e-pasta adresi zinas@financenet.lv!

Komentāri (60)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu